Verblindende Lasers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Verblindende Lasers

Ik zag net dit artikel op een nieuwswebsite:

nu.nl/algemeen | Russische lasershow verblindt festivalgangers

MOSKOU - Tientallen jonge festivalgangers zijn verblind geraakt door een lasershow op een dansfestival bij Moskou. Dokters vrezen dat de schade onherstelbaar is, berichtte dagblad Kommersant maandag.

"Meer dan dertig mensen in de leeftijd van 16 tot 30 jaar zijn in het ziekenhuis terechtgekomen met dezelfde diagnose: verbrand netvlies", aldus een van de artsen. In sommige gevallen is het gezichtsverlies 80 procent.
    Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit kan worden hersteld.
    De festivalgangers zeiden dat ze verblind raakten toen lasers, die de lucht moesten verlichten, op de menigte werden gericht. "Ik zag direct een zwarte vlek, net zoals wanneer je naar de zon kijkt", zei een van de patiƫnten.
    (c) ANP
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

Lasershow verblindt toeschouwers

Ik kwam zojuist onderstaand bericht tegen:
    SpitsNieuws : Lasershow verblindt toeschouwers

Iemand een idee hoe dat kan gebeuren? Normaliter zijn die apparaten toch beveiligd (stilstaande beam -> laser cutoff).

Zelf heb ik ook wel 's op klus een laserbeam in m'n ogen gehad waarvan de zwarte vlek pas de dag erna wegging. Moet ik er wel bij zeggen: ik ben 2.07 lang dus steek boven het maaiveld uit..
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Originally posted by peternotermans
      Iemand een idee hoe dat kan gebeuren? Normaliter zijn die apparaten toch beveiligd (stilstaande beam -> laser cutoff).
      "Normaliter" is dat helaas niet het geval - erg afhankelijk van regelgeving per land (en de naleving ervan).

Dit kan wel eens flinke impact gaan hebben - De eerste keer ooit, direct aan een lasershow toewijsbare oogschade..

Mijn eerste gedachte is dat het om een pulsed (YAG) laser moet gaan - die geven geen continuous wave (CW) output maar high-power pulsen. Gemiddelde vermogen is dus vergelijkbaar met een "veiligere" DPSS laser, puls-vermogen is vele malen hoger. Leuk voor waaiertjes de lucht in, maar je mag er absoluut NOOIT mee audience scannen ..

Ofwel de operator wist dit niet of dacht er niet bij na, ofwel er is door een technisch gebrek (bekabeling, scanners defect, aanstuurprobleem, laser verzakt/verdraaid tijdens gebruik) heel wat misgegaan..
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

News update:

"Usually, laser beams at such concerts are directed into the air. But it was raining heavily and the organizers had to stretch a canopy over the dance floor, and the [laser] beam at times fell below the canopy," one of the victims was quoted by Kommersant as saying

A doctor told Kommersant that many of the victims, aged between 16 and 30, who sought medical treatment were suffering from burnt retinas.
        Doctors say the "loss of eyesight is up to 80% in some cases" and for some of the victims "it will not be possible" to restore their eyesight.
        Those affected by the laser have made complaints against the organizers. "The doctors must prove, that the injuries were caused only by the laser, and not by alcohol or, for instance, loud noise," one of the patients said, however.

Cosmic Connection, the concert organizer and promoter has been unavailable for comment.

The head of the EQ laser show firm, Valentin Vasilyev, however, called the incident "unprecedented" and told Kommersant that if a laser beam hit the retina, then the burn would be instantaneous and blamed poorly trained personnel and badly maintained equipment for such incidents.
        But a DJ involved in music festivals said the firm that organized the concert had all the required health and safety certificates.

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Update vanuit het ILDA-committƩ:

[FONT=Arial]In the July 5 incident, the Russian laser show was clearly using powers significantly higher than the internationally-accepted safety standards and/or laws. In fact, given the widespread number of injuries, it is possible that an illegal type of laser may have been used. This is a "pulsed" laser which emits lights in short, strong bursts, and should never be used for audience scanning. (We do not know at this point if a pulsed laser was responsible. However, in 40 years there has only been one similar incident, which did use a pulsed laser.)[/FONT]
          [FONT=Arial]ILDA condemns this irresponsible incident. We are extremely distressed to hear about this incident, and our deepest sympathies go out to the victims. [/FONT]
          [FONT=Arial]
          [/FONT]

Comment

• Leks
            • Oct 2007
            • 330

Mogen pulsed YAG laser wel voor beamshows in de lucht worden gebruikt dan?
            ( lijkt me eng als ie langzaam omlaag zakt/ valt oid :S)

volgens mij is alles wat Pulsed, Pumped YAG is, is alleen bedoeld voor stevig industrieel gebruik ( snijlasers ed)
            Ze draaien zoizo op 1064 nm of 1540 nm met een KTP kristal als ik het goed heb.
            1064 nm wil je echt niet in je ogen hebben ( erg veel infrarood)

Voor dat je ook 80% oogschade geeft met dpss, moet je wel moeite doen. Of met een single beam scannen natuurlijk

Verder, tjah, lullig ongeluk.. had niet mogen gebeuren, my sympathies voor de slachtoffers.
            Hopelijk kan iedereen het zo objectief bekijken dat er geen nieuwe regels komen voor laser gebruik.

PS @ perternotermans : die beveiliging is ook maar relatief hoor, Mabma en Pangolin kunnen prima single beam uitsturen. zijn erg simple trucjes.
            En je laser zelf doet er ook niks aan hoor, gaat pas uit als je de ILDA of safty (doorgesoldeerde com-plug ) eruit trekt

Correct me if i'm wrong

Leks
            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• soundtech
              • Nov 2007
              • 22

deze reactie kwam ik tegen

Ongeluk Russische lasershow was voorspelbaar

Tientallen jonge festivalgangers zijn verblind geraakt door een lasershow op een dansfestival bij Moskou. Verkeerd gerichte stralen veroorzaakten bij meer dan 30 mensen een verbrand netvlies.

In een reactie op het ongeluk zegt Fons Thiesen van Laserforum Venlo op telegraaf.nl, dat het ook in ons land kan gebeuren. Volgens Thiesen, die al 27 jaar met professionele lasershows overal ter wereld optreedt, dreigde een dergelijk ongeluk al jaren.
              ā€œEr is een gigantische wildgroei in deze branche", zegt hij. "Organisatoren willen graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Een mooie show, voor weinig geld. De veiligheid komt dan op de tweede plaats."
              Verder zegt Thiesen: "Volgens de EU-norm moeten alle lasershows officieel worden gekeurd. In Nederland gebeurt dit niet, omdat er geen enkele instantie is die deze keuring uitvoert. In Duitsland wordt dit wel gedaan. Omdat wij ook vaak in Duitsland optreden, houden wij ons altijd aan de strenge regels die daar gelden. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Daarom zijn wij ook duurder dan veel anderen die lasershows verzorgen."

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Ik ben nogal verbaasd en ontstemd door de reactie van Fons in dit Telegraaf-artikel. Hij pakt deze gebeurtenis aan om een reclameverhaaltje te houden waarin hij andere laserbedrijven negatief neerzet en waarin hij de industrie flink schade toedoet.

Hij laat voor het gemak weg dat er een illegaal type (industrie-)laser gebruikt is in Rusland, dat er niet bekend is of het wel door een lasershow-bedrijf is uitgevoerd, dat het festival illegaal georganiseerd was zonder de juiste vergunningen EN dat er nog een onderzoek loopt i.v.m. ernstig drugsgebruik onder alle slachtoffers (A July 15 report on the Russian news service Kommersant says that "ophthalmologists revealed no retinal burns" and "the real cause could be drug consumption but this lead calls for additional checking." (See Ophthalmologists Probe Into Ocular Damage Caused by Laser Show - Kommersant Moscow)).

Het gebruikte type laser zal ALTIJD schade veroorzaken wanneer de laser wordt gericht op mensen (en mag daarom alleen voor sky-beams gebruikt worden - wanneer ZEER streng op veiligheid wordt gelet). Vrijwel elk laserbedrijf in Nederland maakt gebruik van DPSS-lasers of gaslasers die CW zijn (continuous wave) en die dus geen hoog-vermogen pulsen afgeven maar een continue straal. Uiteraard zijn er nog steeds risico's en zal er absoluut op veiligheid moeten worden gelet; ik ben het absoluut eens met Fons dat er meer regelgeving en controle/naleving in Nederland moet komen op het gebied van lasershow-veiligheid, maar de manier waarop dit in het nieuws gebracht wordt is echt ongepast en zeer negatief tegenover andere laserbedrijven dan Laserforum.
                Last edited by JeroenVDV; 15-07-08, 23:53.

Comment

• movinghead
                  • Aug 2001
                  • 559

Heb gisteren ook even een stukje gezien op RTL nieuws.

Het is een beetje open deur intrappen en aan de hand van een ongeluk reclame maken dat jij het wel goed voor elkaar hebt, ik zeg ook niet dat dit niet zo is. Jammer alleen dat dit ten koste en over de rug van anderen kan gaan.

Iemand die een beetje serieus met lasertechniek bezig is weet ook wel dat er op dit moment erg veel wildgroei is wat gevaarlijke situaties op kan leveren. Het is/was wachten op het grote ongeluk (zoals door sommigen ook wel in de rigging wereld gesproken wordt) waarna instanties in zullen grijpen en voor wet / regelgeving zullen zorgen.

Gevaar hierin is alleen dat onkundige mensen (ambtenaren) regeltjes op gaan stellen over dingen waar ze het fijne niet van weten en dus door draaien. Waardoor (schijn)veiligheid gegarandeert wordt maar ten koste kan gaan van de schoonheid van een show dan wel dat de kosten niet meer opwegen.

Je kunt nog zoveel regels opstellen. Als er mafkezen zijn die een industrielaser voor een showtje gebruiken kunnen we er beter helemaal mee ophouden.
                  [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• Martijn de Groot
                    • Mar 2005
                    • 189

Er wordt nu al vanuit gegaan dat er een industriele laser gebruikt wordt, dit heb ik nog niet gelezen, wel allerlei speculaties.
                    ƉƩn ding is duidelijk, dit soort dingen gebeurt door onoordeelkundig gebruik, hetzij in een slechte organisatie (altijd vooraf) of tijdens het werken met dergelijke apparaten).
                    Dat kan dus overal gebeuren zolang er mensen zijn die blijven schreeuwen dat er vooral geen regels moeten komen. Sorry, maar dat noem ik sukkels.
                    Regels zijn er nooit om werken onmogelijk te maken. Het betekend in dit geval een certificering halen en apparatuur gebruiken die binnen die regels goed functioneren. Geen uitprobeersels met publiek of andere personen die er niets te zoeken hebben en zorgen dat de zaakjes voor elkaar zijn.
                    Eigenlijk maken regels dingen vaak erg eenvoudig en meestal wel duurder en daar zal het probleem dan ook eigenlijk wel zitten. Jammer dat een onwetend publiek daar de dupe van moet zijn.
                    Martijn de Groot
                    wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• Gerrit Hurkens
                      • Dec 2000
                      • 252

tsja, wildgroei is niet iets nieuws.
                      Nu gebeurt er een ongeluk met/door (mogenlijk) een laser. Gelijk wordt het onderwerp wildgroei in de branche aangesneden.
                      Ik begrijp het aan de ene kant wel. hoe vaak wordt de grond onder je voeten weggeslagen door een concullega die het wel ff doet voor een paar stuivers? Die misschien alleen geld wil verdienen, maar geen hart voor het vak heeft.
                      Geen wonder dat fons dit aandraagt. Maar let wel op. het is de telegraaf waaruit geciteerd is. Dat is nou eenmaal een sensatie/roddel krant. Ik denk dat je zijn verhaal met een korrel zout moet nemen.

bij de way. Wildgroei. Kennen we dat al niet? Moet toch niet iets nieuws zijn. Dat het nu met lasers gebeurt ok. Maar hoeveel bedrijven doen "wel ff" dat licht- en geluidsklusje?
                      Ik denk aan malafide rigging praktijken. Slecht verzogde licht installaties. Audio wat je niet eens thuis als hifi setje wil hebben.
                      Wildgroei houdt in, profiteren over de rug van... Helaas boeten de serieuzen er altijd voor. Want zij passen zich wel aan nieuwe regels, zij durven wel te investeren. En de veroorzakers? Die doen gewoon nog steeds hetzelfde ding......

Ik vind het zonde dat een akkefietje (wat dat is het in deze erg grote branche) enorm uitgelicht wordt (maar dat uitlichten wordt dan wel erg goed gedaan)
                      \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

Comment

• DMiXed
                        • Jan 2008
                        • 370

ten eerste alle medeleven met de slachtoffers, tis toch ff schrikken als je op vakantie bent geweest en dan dit hier te lezen...

maar dan. Dat het gebeurt is al erg, maar ik denk dat de gene die dit veroorzaakt hebben, geen liefde hebben voor hun vak, want dan blijf je volgens mij scherper en kun je deze ongelukken verkomen, of je bent gewoon niet thuis in deze wereld en doet dat wel ff...
                        Maar nu begint het hele zeikverhaal pas, want regeringen slaan helemaal op tilt en beginnen allerlei regeltjes te verzinnen, zonder dat ze verstand hebben van het gene waar het omgaat. Helaas dus voor de professionele
                        belichters onder ons, die alles altijd zo goed en veilig mogelijk (proberen te) doen, omdat een stelletje 'eikels'(met alle respect), die geen verstand hebben van dat wat ze proberen te doen, het weer helemaal fout doen en het voor andere verpesten!
                        dit is dus een voorbeeld waar ik me zwaar aan kan irriteren, ook al ben ik nog beginnend in dit wereldje!
                        Door de op-hol-slaan-regeltjes van onze o-zo-geweldige vertegenwoordiggers, worden onze 'creativiteit en ideeen' beperkt en wordt de handel alleen maar duurder, als we aan de eisen moeten voldoen, alsof het nog niet duur genoeg is!

al met al ben ik dus van mening, dat dit niet had hoeven gebeuren als er scherpe(re) en ervaren personen achter de knoppen hadden gezeten, dan was dit verhaal niet nodig geweest. misschien schud dit wel de wereld eens wakker, wat er kan gebeuren als er een onervaren persoon zo'n 'gevaarlijk' apparaat. Dat is net zoiets als een tiener met een vliegtuig laten vliegen, zonder dat ie weet hoe zn eige scooter werkt, om maar de meest belachelijke vergelijking te plaatsen!

Grtz, Jeroen van Geffen
                        Jeroen van Geffen

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Ik ben er toch voor om voor dit soort units (klasse IV) een certificering in te voeren voor de mensen die hem mogen gebruiken. Okee, een 30mW ShowTec wapperdingetje wat je voor geen 200 euro bij de lokale discoboer haalt zitten weinig risico's aan, maar als je met honderden milliwatts gaat rekenen moet je toch na gaan denken over geoorloofd gebruik van zo'n ding, killswitches, veiligheids-interlocks enzovoort.

In de US zijn ze inderdaad redelijk ver gegaan met de regelgeving. Maar ik zeg hier wel: Better safe than sorry. Hier in NL zijn er genoeg hobbybob-laserverhuurders die met een Big Dipper en een laptop met ILDA kaart op stap gaan, en totaal niet weten waar de gevaren liggen. Don't get me wrong: MKB-laseraars kunnen goeie zaken doen, een vriend van me heeft twee units (1x250mW RGY + 1x150mW groen) eigenhandig opgebouwd en die weet dus ook precies wat hij wel en wat hij niet moet doen. Geen killswitch (bij voorkeur niet op DMX!) voor op het FOH, dan gaat het ding niet aan. Laptop onbeheerd? Uit met die hap, enzovoort. Je praat toch over vermogens die zelfs ernstige brandwonden kunnen veroorzaken, hij heeft dat met eigen handen gemerkt toen hij de laser aan het afstellen was!
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• JeroenVDV
                            • Mar 2004
                            • 963

Originally posted by Stoney3K
                            een vriend van me heeft twee units (1x250mW RGY + 1x150mW groen) eigenhandig opgebouwd en die weet dus ook precies wat hij wel en wat hij niet moet doen.
                            Jaja. Iemand die een DPSS-module op een plaatje alu schroeft met een scansetje ervoor, wat draadjes aan een DB-25 verbindt en het spul met een standaard printerkabel aan z'n (kant-en-klare) ILDA-DAC koppelt voor PC-sturing weet precies wat hij wel en niet moet doen?

Lachtertje...

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by JeroenVDV
                              Jaja. Iemand die een DPSS-module op een plaatje alu schroeft met een scansetje ervoor, wat draadjes aan een DB-25 verbindt en het spul met een standaard printerkabel aan z'n (kant-en-klare) ILDA-DAC koppelt voor PC-sturing weet precies wat hij wel en niet moet doen?

Lachtertje...
                              Nee, niet iemand die zo'n ding van Instructables geklust heeft, maar iemand die zijn huiswerk gedaan heeft. Als je zo'n ding zelf bouwt wordt er toch wat meer van je achtergrondkennis verwacht dan zo'n ding even van eBay vanaf Hong Kong laten importeren. Vooral als je er shows mee gaat draaien.

En "eventjes op een plaatje alu schroeven" zul je nog van staan te kijken, hoor. Zit het hier en daar een mm scheef dan kun je er donder op zeggen dat je shows er ook waardeloos uitzien.
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...