Lichtopbrengst kleurenfilters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Toon
    • Feb 2008
    • 4

Lichtopbrengst kleurenfilters

[FONT=Arial]Momenteel sta ik op het punt om kleurenfilters aan te schaffen voor mijn parren 56 short.[/FONT]
    [FONT=Arial]In dit forum heb ik gelezen wat veel toegepaste kleurenfilters zijn, maar zijn alle kleurenfilters wel geschikt voor par 56?[/FONT]
    [FONT=Arial]Op de website van LEE-filters heb ik gelezen wat van de diverse kleurenfilters de licht doorlating is, maar hiermee weet ik nog niet of deze geschikt zijn voor een 300watt lamp die in een par 56 zitten.[/FONT]

[FONT=Arial]Als voorbeeld heeft lee kleurenfilter 126 een transmission (y%) van 4,1 en kleurenfilter 027 een transmission van 3,6.[/FONT]

[FONT=Arial]Wie kan me vertellen of je met deze gegevens genoeg lichtopbrengst hebt met deze kleurenfilters?[/FONT]

[FONT=Arial]Of weet iemand me kleurennummers aan te bevelen die vaak gebruikt worden i.s.m. par 56?[/FONT]

[FONT=Arial](Het gaat om het belichten van een amusementband)[/FONT]
  • JustME125
    • Jun 2006
    • 297

Feitelijk kun je veel info uit de tranmission waardes van LEE halen. Kort door de bocht op een lompe manier uitgedrukt geeft het percentage aan hoeveel licht er doorgelaten wordt door de filter. 126 voor PAR56 bij een amusementband lijkt me wat tricky omdat je waarschijnlijk wel voor grotere zaaltjes dan 50 man speelt. Ik zou in plaats van LEE 027 voor LEE 026 of LEE 106 gaan. Dit ligt allemaal vrij dicht bij elkaar alleen laat LEE 106 het meeste licht door van dit rijtje. Verder moet je gaan kijken welke kleuren je wil gebruiken in je show. Mocht je voor de standaard disco kleuren gaan dan zou ik zeggen:

Rood: LEE 026
    Geel: LEE 010
    Groen: LEE 139
    Blauw: LEE 132

Mocht je dit niet willen dan raad ik je aan om goed na te gaan denken welke kleuren je wil gebruiken (LEE filterboekje kan helpen) en aan de hand daarvan eens gaan kijken welke filters er voldoende licht doorlaten voor je PAR56. Persoonlijk zou ik voor PAR64 gaan als ik de kans had. Dan hoef je je minder druk te maken om de filters. Experimenteer een beetje en mocht het zo zijn dat je kleuren of je lichtopbrengst tegenvalt dan bestel je toch een ander kleurtje!

Lokaal theater/verhuurbedrijf is misschien wel geneigd om je een aantal kleurtjes even te laten proberen. Dan neem je je PAR56 mee en hang je daar gewoon voor te testen een filtertje van hun voor .

Mzzls
    Correct me if I'm wrong

Comment

• Toon
      • Feb 2008
      • 4

[FONT=Arial]De kleuren combinatie die ik wil gaan gebruiken is paars/groen/blauw[/FONT]

[FONT=Arial]Voor paars heb ik lee-332 (y%=10.5) en lee-128 (y%=13.7) gekozen.[/FONT]
      [FONT=Arial]Voor groen heb ik lee-736 (y%=7.2) gekozen.[/FONT]
      [FONT=Arial]Voor blauw heb ik lee-132 (y%=8.3)[/FONT]

[FONT=Arial]Zijn de transmission waardes voldoende voor par 56??[/FONT]

[FONT=Arial]Als iemand andere suggesties heeft hoor ik het ook graag.[/FONT]

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Waarom zo spastisch op wat percentages afgaan? Kies gewoon mooie kleuren uit en ga er mee werken. Je publiek loopt heus niet rond met lux-meters om te klagen dat er niet even veel licht uit iedere lamp komt (ooit wel eens 2 exact dezelfde PAR56-lampen naast elkaar gehouden? Komt ook niet even veel licht uit, ben je je 2% daar alweer kwijt).

Overigens maakt het niet veel uit wat voor parlampen je achter je filters zet, de kleuren blijven (nagenoeg) gelijk. Verschil wordt wat groter zodra je gasontlading pakt.

Comment

Working...