Frontlicht bij DVD opname

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drumvogel
    • Nov 2004
    • 175

Frontlicht bij DVD opname

Binnenkort gaan we met de band in het theater opnames maken. Nu merk ik vaak dat mijn kleuren van de fixtures (Mac250 en Mac300) niet goed doorkomen op de beelden. (Geel wordt groen e.d.)

Heeft volgens mij voornamelijk te maken met de witbalans van de camera. Maar om nu een mooi plaatje te krijgen op de camera, wat raden jullie aan voor het frontlicht.

Ik gebruik nu als basis de LEE152 met 202+139 voor de speciaaltjes (Solo's bijv.) Is dat een goede keus of zijn er nog andere sugesties/ervaringen.

Ik hoor graag van jullie!
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Beste Ad,

Je moet goed kijken naar kleurtemperatuur... Gasontladingslicht en tungsten werken op een hele andere manier op een camera.

Als je gaat witten: gebruik je volgspots als witpunt. Verder is alles mogelijk afhankelijk van de sferen Hebben we dus meer info voor nodig om een goed antwoord te geven.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Drumvogel
      • Nov 2004
      • 175

Dat was ook het eerste waar ik naar heb gekeken.
      Tungsten zit rond de 3200K en de 250 lampen op 6500K (MSD250/2 dan)
      bij een 1200w volgspot ga ik uit van LEE204 maar ik zit nu te twijfelen om LEE136 (139 is typfout) te gebruiken. Om de personen er meer uit te laten springen.

De hele show heeft een soort van nachtclub achtige sfeer.
      Als achterdoek een zwart doek met hologrammetjes er op. Kleine stipjes die het licht breken.
      En verder als tegenlicht 9 Fresnell's met verdeeld LEE115, LEE126 en LEE181. Op de achterkant staan de active sunstrips van Showtec (12 stuks).

Eigenlijk vrij basic. Puur in dienst van de muziek.

If you need more just ask!

Comment

• lampjewortel
        • Nov 2007
        • 36

Originally posted by Drumvogel
        Dat was ook het eerste waar ik naar heb gekeken.
        Tungsten zit rond de 3200K en de 250 lampen op 6500K (MSD250/2 dan)
        bij een 1200w volgspot ga ik uit van LEE204 maar ik zit nu te twijfelen om LEE136 (139 is typfout) te gebruiken. Om de personen er meer uit te laten springen.

De hele show heeft een soort van nachtclub achtige sfeer.
        Als achterdoek een zwart doek met hologrammetjes er op. Kleine stipjes die het licht breken.
        En verder als tegenlicht 9 Fresnell's met verdeeld LEE115, LEE126 en LEE181. Op de achterkant staan de active sunstrips van Showtec (12 stuks).

Eigenlijk vrij basic. Puur in dienst van de muziek.

If you need more just ask!
        als frontlicht bij tv-opnames werkt open wit vaak goed als speciaaltjes. je kunt mensen er heel mooi uitpakken door er L203 voor te doen, wat het net iets kouder neerzet. Maar zorg er altijd voor dat je een juiste witbalans maakt idd.

je kunt je sferen van achter maken. zolang je er maar iets wit overheen doet als frontlicht.

voor je volgspot hangt het heel erg af van wat voor volgspot dat het is. als het een msr/hmi is, dan komt de bundel vaak wat groenig over, daarvoor zou je lee minus green kunnen gebruiken. dit gaat ook in de richting van L136. dat komt dan dus wel weer mooi uit in je plaatjes. L204 maakt je volgspot net tot een oven voor de camera. helaas is het met opnames vaak zo dat ze altijd meer licht willen, zorg ervoor dat je alles wat je er voor bij zet, ook aan de achterkant bij kan zetten. (of gewoon lekker donker houden, dan trekken ze hun diafragma maar verder open en geef je de shader een biertje als hij het goed kan verwerken)

succes ermee he
        Last edited by lampjewortel; 05-03-08, 18:20.
        Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

• Pietje Puk
          • Mar 2008
          • 1

Voorlicht bij camera opnames, kun je het beste zonder filter doen. De kleurbalans wordt immers door de shader gedaan.

Tegenlicht kun je natuurlijk wel kleuren maar dat is vooral je eigen smaak. Bij t.v. programma's wordt vaak een CTO of een CTB gebruikt. Maar voor een muziekoptreden neem je gewoon wat het beste in je set past...

Zorg ook dat alle lampen die je gebruikt ook te dimmen zijn. Als 1 lamp feller is dan de rest van je set, dan fikt dat er helemaal uit in je camera plaatje...(is wel eens lastig met bepaalde HMI, LED of TL/Neon armaturen) Geen HQI gebruiken om een doekje aan te lichten dus....

Comment

• FiëstaLj
            • Oct 2000
            • 2068

Zorg dat je als lichtman een monitor voor je hebt staan met het cameraplaatje erop, en zorg voor intercom met de shader. Dan zie je wat de regie boys bedoelen.
            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• JustME125
              • Jun 2006
              • 297

Heb dit ook wel eens vaker moeten doen. Als front lekker open wit pakken. Dan kunnen de cameramensen/shaders e.d. lekker zelf de kleurbalans maken. Je zult echt veel front licht moeten hebben. Wat ik vooral te horen kreeg van de camera mensen was "als het maar egaal is, dan kunnen wij er wel wat mee". Mijn ervaring echter is nog steeds dat ze echt een bak front moeten hebben want de diafragma's kunnen op een gegeven moment niet meer verder open. Zorg dus dat je echt veel tegenlicht/bandlicht heb. Ik hanteer meestal iets van per kW front 2kW tegenlicht. Anders kun je totaal geen plaatjes maken omdat je frontlicht alles meteen plat drukt.

Monitor is idd wel makkelijk. Intercom is echt vereist ja.

Succes
              Correct me if I'm wrong

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Het fabeltje "bak front" stamt uit de tijd dat we allemaal nog bewonderd keken naar houten koets

Tegenwoordig zijn er gewoon camera's die zonder extra licht prima kunnen filmen. Feit blijft dat je altijd met een ander "oog" naar de show kijkt en daarom is tv-licht altijd een aparte discipline. Probeer altijd om een aparte tape-show te kunnen geven (en niet standaard theatershow en tapen maar!). Daarnaast moet je goed nagaan welke camera's er staan aangezien het plaatje uit elk camera oogpunt mooi moet zijn...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• JustME125
                  • Jun 2006
                  • 297

Originally posted by AJB
                  Het fabeltje "bak front" stamt uit de tijd dat we allemaal nog bewonderd keken naar houten koets

Tegenwoordig zijn er gewoon camera's die zonder extra licht prima kunnen filmen. Feit blijft dat je altijd met een ander "oog" naar de show kijkt en daarom is tv-licht altijd een aparte discipline. Probeer altijd om een aparte tape-show te kunnen geven (en niet standaard theatershow en tapen maar!). Daarnaast moet je goed nagaan welke camera's er staan aangezien het plaatje uit elk camera oogpunt mooi moet zijn...
                  Dan zit je inderdaad specifiek bij opnames. Ik mag toch aannemen dat er niet alleen een aantal camera's in de zaal staan, maar ook mensen die je moet vermaken met een aantrekkelijke show (zo was het altijd bij mij tenminste).
                  En bij een aantal mobiele camera posities ben je wel zwaar de klos als je pech hebt. Ik ben niet in zoverre op de hoogte van cameratechnieken dat ik weet welke ontwikkelingen er spelen (zit misschien dan ook op een ander niveau in het vak dan jij AJB ), ik wordt alleen vaker geconfronteerd met in mijn ogen "die rotdingen".

Mzzls
                  Correct me if I'm wrong

Comment

• Drumvogel
                    • Nov 2004
                    • 175

Ik heb vandeweek contact gehad met de Video mannen. Het plaatje was goed voor de camera. Er moesten alleen wat specifiek tegenlicht per persoon komen en nog wat licht op de zaal. Viel allemaal wel mee dus.

's Middags maken we even een doorloopje met wat shots op het toneel en bepaalde solo'tjes. Dan is er 's avonds voor het betalende publiek gewoon een fatsoenlijke show met niet constant cameramannen op het podium.

Comment

Working...