Ervaring met LED-verlichting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duck304
    • Jan 2008
    • 4

Ervaring met LED-verlichting

Wie o wie heeft er ervaring in het werken On stage, met led verlichting.

Voor een pop-podia heb ik de opdracht gekregen om een nieuw lichtplan uit te zoeken. Momenteel valt de apparatuur bijna uit-een en moet vervangen worden. Ik hoef niet op budget te letten..

Iemand ervaring met de kwaliteit, opbrengst en mogelijkheden op concerten en optredens...
    Last edited by duck304; 17-01-08, 15:24.
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Originally posted by duck304
    Ik hoef niet op budget te letten..
    Kan het me niet voorstellen!
    Showtec ledstrip van een meter tegenover een Expolight? 300 tegenover 2500 euro ...

Ik wil best wat roepen, maar dan wel met input van de TS
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Voor een pop-podia heb ik de opdracht gekregen om een nieuw lichtplan uit te zoeken. Momenteel valt de apparatuur bijna uit-een en moet vervangen worden. Ik hoef niet op budget te letten..
      Als budget niet uitmaakt zou ik voor een nieuw pand gaan met een glazen plafond boven het toneel. Dan kun je met zonlicht werken.
      lekker belangrijk!

Comment

• Leks
        • Oct 2007
        • 330

als de prijs echt niet boeit ( gefeliciteerd je bent de eerste die zonder budget werkt) dan moet je een gaan kijken bij Coemar.. die heeft leuke "ledheads"
        of verder eens een dozijn of 3 aan Xilver Droplets aanschaffen.

maargoed.. je hebt vast wel een beperking in geld & een doel voor ogen... een horizon aanlichten? een speciaaltje kunnen maken? ledstripjes voor de tribune... oftewel.... UITLEG

groet,
        Leks
        Last edited by moderator; 19-01-08, 12:03.
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• StevenGeerts
          • Nov 2005
          • 101

Ik heb al zeer vaak met 4 stuks Ayrton Moduled een podium uitgelicht (6mx5m). Het gaat dan uiteraard om gekleurd licht naast ander wit licht. Als je vanop een meter of 3-4-5 kan werken, zullen deze echt alles mooi egaal kleuren. Nadeel is wel dat je details verliest bij de de donkere kleuren zoals de blauwtinten (maar dat heb je ook bij een MAC600 als voor blauw gaat). Geel, groen, mageta's, rood en cyaan zijn echter zeer goed te doen

LedPars met de gewone parretjes54 van Showtec mag je vergeten !

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Originally posted by Leks
            of verder eens een dozijn of 3 aan Xilver Droplets aanschaffen.
            Sorry, maar dat is de ergste geldverspilling die ooit is bedacht. Ik vind ze enorm lelijk en hebben nauwelijks output, zelfs met een dozijn nog nauwelijks (staat een discotheek in Delft waar er een dozijn in het café zijn verwerkt). Die zet je dus niet in je lichtplan, maar eerder in een deco-plan.

Budget was geen probleem? Heb dan de ballen een paar HES ShowGuns in je plan te verwerken, zit ook LED in.

Comment

• duck304
              • Jan 2008
              • 4

betere uitleg

Okay, ik begrijp dat ik wat specifieker moet zijn op gebied van budget en het plan..

Hierbij dus;

Waarom ik niet op budget moet letten, is omdat het totaal plan naar het bestuur wordt gestuurd en die gaan dan kijken voor een fonds of subsidie.

Wat ik precies wil weten is het volgende. Ik moet dus alles opnieuw opbouwen en mag dus beslissen wat er komt te hangen danwel wat ik wil.
              Ik heb dus het een en ander rond gekeken en zat als eerst aan gewone parren te denken, maar opeens kwam ik LED tegen (had er al eens van gehoort maar niet verder naar gekeken)

Nu alles toch vervangen moet worden, ga ik er steeds meer naar neigen naar LED verlichting. Waarom weet ik niet precies, waarschijnlijk vanwege het verbruik en dat je geen filters meer nodig hebt. Ik heb ze nooit in werking gezien en weet dus niet de verdere mogelijkheden en benodigheden.

vandaar me vraag of iemand ergens ervaring mee heeft en wat die me adviseerd. Als tafel zie ik de Pearl 2008 wel zitten, maar misschien is er iets anders wat ook goed is....

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Waarom laat men iemand 10.000-en euro's uitgeven danwel een voorstel daarvoor doen, die eigenlijk geen idee heeft waar het over gaat??
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• duck304
                  • Jan 2008
                  • 4

Originally posted by JeroenVDV
                  Waarom laat men iemand 10.000-en euro's uitgeven danwel een voorstel daarvoor doen, die eigenlijk geen idee heeft waar het over gaat??
                  Ik weet wel waar het over gaat, maar ik heb alleen ervaring in gewone par-lampen.

Tevens probeer ik zoals meerdere mensen wel eens doen, informatie te vinden en mensen met ervaring in LED, om advies te vragen. Dat is wel zo handig.

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Dus die fondsen en subsidie potjes zijn eindeloos?
                    Je moet toch wel een beeld hebben van wat nodig is, wat voor kwaliteit je kan gebruiken en wat het speciaal maakt.
                    Maar uit bovenstaande stukje blijkt dat je niet eens weet waarom je LED kiest, laat staan wat het doet! Zorg eerst maar dat je daar meer inzicht in krijgt voordat je wat gaat 'ontwerpen' of maak gewoon een conventioneel plan met wat LED extra's.
                    En ja, probeer er ook maar achter te komen wat je budget ongeveer is of wat je kan verwachten, dat werkt een stuk prettiger.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• JustME125
                      • Jun 2006
                      • 297

Als tafel zie ik de Pearl 2008 wel zitten, maar misschien is er iets anders wat ook goed is....
                      Nounou, een poppodium inrichten, nooit met LED gewerkt en een pearl 2008 zie je wel zitten?! Beetje erg brutaal denk ik om voor een poppodium een pearl2008 voor te stellen omdat je die wel ziet zitten. Vooral lekker om en nabij de €10.000,- uitgeven voor een lichttafel wanneer je als eerste aan parren dacht :S. Misschien kun je die €10.000,- beter uitgeven aan iemand die je kan adviseren en dan lekker een showtec scenesetter 48 kanaals kopen voor €200,-. Denk dat het bestuur dit ook wel een redelijk voorstel vind.

Verder zou ik het lekker op parren houden en niet teveel met LED gaan stoeien. LED is leuk als effectverlichting als je toch al een bak hebt hangen. Maar das mijn mening.
                      Correct me if I'm wrong

Comment

• StevenGeerts
                        • Nov 2005
                        • 101

Als je voor je Front-light, een stuk op 12 Led PAR54 of 64 neemt met minstens 1W Leds (maar beter nog 3W Leds), dan kan je een podium van zowat 7m breed zeer mooi kleuren. je hoeft voor deze Pars ook geen dimmers meer aan te schaffen want de dimmer zit in de armatuur.

Voor wit licht, en ja dat ga je nog steeds moeten toevoegen, kan je altijd ipv conventionele paren voor een paar washes 575 gaan, maar bon, dan heb je meteen ook alle andere kleuren en vervalt de noodzaak voor LED's.

Ik vind persoonlijk dat voor de klassiek toepassingen het hele LED verhaal overroepen is. Je kan er mooi decors mee opbouwen en accenten leggen maar als je echt iets wil uitlichten zoals een muzikant, dan ben je niet veel met LED's alleen.

Comment

• duck304
                          • Jan 2008
                          • 4

Originally posted by JustME125
                          Nounou, een poppodium inrichten, nooit met LED gewerkt en een pearl 2008 zie je wel zitten?!
                          Ik heb voor een ruime tijd bij andere tent gewerkt met de PEARL 2004 dus het is niet alleen maar "zie ik wel zitten". De 2004 is een leuk bakkie, en de 2008 ook. Collega werkt er mee...

Originally posted by JustME125
                          showtec scenesetter 48 kanaals kopen voor €200,-. Denk dat het bestuur dit ook wel een redelijk voorstel vind.
                          Het spijt me om te zeggen, maar ik heb een paar keer met Showtec gewerkt en die waren niet best van kwaliteit.

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

Ik weet wel waar het over gaat, maar ik heb alleen ervaring in gewone par-lampen.
                            Ik weet dat mega-trailer rijden ook met een gaspedaal, rem en zooitje versnellingen gaat, maar dat doe ik toch ook niet zomaar met mijn B-rijbewijs? Pas na veel meerijden en oefenen met instructeur ga je dat pas op eigen houtje doen (dan heb je ook je CE).

Kortom: misschien iemand het lichtplan laten maken die meer ervaring en kennis van de stand van zaken heeft? Kan diegene jou ook meteen leren tikken op die Pearl2008 die je zo graag wilt (als die er komt).

Niet lullig bedoeld, maar als ik uit zou gaan naar een discotheek, wil ik wel wat meer zien dan een paar LED-parren op een oversized tafel waar de lichtman zich zenuwachtig het groen achter de oren vandaan probeert te krabben.

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Allemaal helemaal mee eens, echter was dit niet de vraag.

Als het gaat om led-parren zou ik (tenzij je kiest voor schandalig dure van de gevestigde merken ) toch maar gaan voor de normale. Er zijn wel led-parren met een flinke lichtopbrengst, maar deze zijn erg aan de prijs en daarvoor in de plaats kun je beter uitgaan van een basis van parren en deze eventueel aanvullen met led-parren (als je dat persé wil) als sfeer/effect/pauze verlichting.

Ik ben bang dat we nog even moeten wachten op een betaalbare led-vervanger voor de oude vertrouwde Par.
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...