LED met R7s voet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ludwigvon
    • Jan 2009
    • 97

Led vervangers voor bestaande lampen, substitutie noemen we dat, zijn de slechtst mogelijke toepassing van led technologie die maar denkbaar is. Ook de ledpar valt in die categorie.

Leds zijn zo fundamenteel verschillend van alle bestaande lampen (zowel gloei- als ontladingslampen) dat om ze echt te gebruiken op een manier die het potentiëel ervan tenvolle benut er twee dingen ook helemaal anders moeten :

Het lichtplan moet in functie van led als lichtbron worden herdacht.

Lichtarmaturen moeten er specifiek voor ontworpen worden.

Alleen zo kan je ook effectief de hogere investering, (hoewel dat eigenlijk al niet meer geldt voor gestuurde installaties), omzetten naar een rendabele exploitatie.

We hebben deze zomer, na een half jaar onderzoek, voor het eerst een fluorescent vervanging gebouwd die in geïnstalleerd vermogen gelijk is aan de vroegere TL (industriëel wit) en een hoger verlichtingsniveau haalt met een betere lichtkwaliteit.

Dus het kan wel allemaal, alleen moeten de ontwerpers en fabrikanten eigenlijk hun hele geschiedenis dringend in de trash gooien en vanaf nul herbeginnen.

Voor wie al eens in het Chassé binnenkomt :

Groet

L.
    We do architectural for a living and theatre for the Art...

Comment

• tarpan
      • Dec 2008
      • 266

LED-lampen met r7-voet heb ik ook nog nooit gezien.
      Mijn vader heeft echter wel een aantal TL-lampen met r7-voet.
      De lichtsterke was hiervan wel iets minder dan de oorspronkelijke halogeentjes, maar ga het binnenkort nog een keer gaan bekijken voor je.
      als je bij de brom zit...

Comment

• Pulse
        • Oct 2001
        • 666

Er zijn voor de halogeenstralers met r7s voet wel spaarlamp alternatieven te koop. Ook heel goedkoop want je kunt je huidige armatuur behouden. Lijkt me in dit geval een veel betere oplossing als LED, wat in dit geval niet geschikt is. Het kan wel zijn dat je er niet geraakt kwa lichtopbrengst maar dan zul je gewoon een paar armatuurtjes er moeten bijhangen.
        Last edited by Pulse; 27-01-10, 17:30.
        MVG,
        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

Working...