DMX module met 10 uitgangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

DMX module met 10 uitgangen

Beste,

ik heb een kunststoffen buis in de lengte doorgedaan zodat het resultaat 2 bogen zijn.
    In deze 2 bogen heb ik per boog 30 ledjes gestoken.

Als je de buis recht zet, zijn er 3 leds horizontaal met elkaar doorverbonden, deze werken momenteel op 12 V.
    Dus in totaal zijn er 10 "kringen" van leds.

Voor dit heb ik wel een "sturing", is meer een electronicabordje waaraan ze vasthangen en die sequenties afgaat.

Graag zou ik dit zelfs kunnen besturen met dmx, maar weet niet of dit mogelijk is? Heb ooit wel eens dmx inbouw modules gevonden, maar geen idee waar ik ze weer kan vinden.

Zouden er ook dmx modules zijn met 10 uitgangen? en hoe kan ik er het beste voor zorgen dat telkens elke kring maar tot ongeveer max 12 V kan gaan?
    Last edited by Shark; 25-12-07, 20:52.
  • Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

Op thewillows.nl kun je hoop zelfbouw en kant-en-klare modules vinden.
    Misschien dat je daar vind wat je precies zoekt

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

puur uit nieuwsgierigheid:
      waarvoor heb je een module met 10 dmx uitgangen nodig?
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

ik denk eerder dat ie een apparaat zoekt wat een dmx signaal binnenkrijgt en vervolgens 10 x 12 volt kan uitsturen, wat ie apart aan en uit kan schakelen,

hieronder word zo'n apparaat getoond

Showtec Multi-Exchanger, demultiplexer DMX/analoog
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Shark
          • Aug 2007
          • 208

ja inderdaad

ik zou graag 10 kanalen willen aansturen, die dus elke kring van 3 leds kan controleren

nu zocht ik zelf naar een apparaatje dat maximum 7 cm breed is, zo breed is de boog zelf.
          Om in te bouwen in elke boog.
          Met een dmx in en dmx out.

Om het misschien simpeler te zeggen.. ik zou deze graag dmx gestuurd willen, met 10 adressen.

Ook natuurlijk zou die Showtec Multi-Exchanger handig kunnen zijn, maar begrijp alleen even de functie er niet echt van.
          Deze geef je een start DMX adres, en verder zal hij de adressen overnemen die deze krijgt van de licht tafel?
          Momenteel zijn deze palen zelfs al aangesloten met een "printer" connector, welke ik ook zie op dit toestel.

hieronder een foto ervan, geen super foto, maar om een idee te krijgen van wat ik juist bedoel.
          Hier zie je nu echt niets van de leds erin, maar deze stralen wel degelijk mooi rechtdoor, zijn geen kleine "indicatielampjes"

Last edited by Shark; 26-12-07, 01:34.

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

Originally posted by Shark
            ja inderdaad

ik zou graag 10 kanalen willen aansturen, die dus elke kring van 3 leds kan controleren

nu zocht ik zelf naar een apparaatje dat maximum 7 cm breed is, zo breed is de boog zelf.
            Om in te bouwen in elke boog.
            Met een dmx in en dmx out.

Om het misschien simpeler te zeggen.. ik zou deze graag dmx gestuurd willen, met 10 adressen.

Ook natuurlijk zou die Showtec Multi-Exchanger handig kunnen zijn, maar begrijp alleen even de functie er niet echt van.
            Deze geef je een start DMX adres, en verder zal hij de adressen overnemen die deze krijgt van de licht tafel?
            Momenteel zijn deze palen zelfs al aangesloten met een "printer" connector, welke ik ook zie op dit toestel.
            die showtec heeft idd een printerpoort op de achterkant,

Hierop zitten namelijk je uitgangen 1 pen van die poort is de - en de rest is schakelbaar, je kunt dus elke kanaal aan en uit zetten.

Zie het als een grote aan / uit schakel centrale, waar dmx ingaat en vervolgens kun je iets van 70 kanalen (leds in jou geval) aansturen op deze manier.

Het doet precies wat jij wilt maar is alleen een tikje groter en heeft wat meer uitgangen (je zou zelfs elke led z'n eigen uitgang = dmx adres kunnen geven).

ps. wil je je foto even resizen tot normaal formaat, is nu toch ietsje te groot

Comment

• lve
              • Nov 2002
              • 62

Aan of uit?

Ik weet niet of de kanalen aan en uit moeten, of moeten ze dimbaar zijn?

In het geval van alleen aan en uit kun je als je een beetje in de elektronica zit icm een microcontroller wel een dmxontvanger maken voor je project.

Ikzelf heb hier een projectje dat 16 kanalen kan ontvangen.

Als ze dimbaar moeten zijn dan kun je dat misschien ook wel zelf doen, maar dat wordt ineens een stuk lastiger.
              mvg LvE.

Comment

• JeroenVDV
                • Mar 2004
                • 963

Mensen, je kunt NIET rechtstreeks 3 High Power LEDs aan de 0-10V uitgang van een Showtec Multiexchanger hangen. Dat ding geeft 0-10V STUURsignaal, waarmee je bijvoorbeeld een (mini-)dimmer danwel switchpack aanstuurt die vervolgens de spanning voor de lampjes/LEDs schakelt danwel dimt.
                Creating shows beyond Imagination

Comment

• shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

Originally posted by JeroenVDV
                  Mensen, je kunt NIET rechtstreeks 3 High Power LEDs aan de 0-10V uitgang van een Showtec Multiexchanger hangen. Dat ding geeft 0-10V STUURsignaal, waarmee je bijvoorbeeld een (mini-)dimmer danwel switchpack aanstuurt die vervolgens de spanning voor de lampjes/LEDs schakelt danwel dimt.
                  sinds wanneer is stuur stroom anders dan andere stroom?

en als je wat verder zou lezen zou je ook zien dat dat ding ook 12v afgeeft dus kan prima

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by shure-fan
                    sinds wanneer is stuur stroom anders dan andere stroom?
                    Hang jij ff lekker een 1000W-lampje aan een dimmer die 500W per kanaal kan opbrengen.. Dan weet je het verschil.

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

daar gaat het niet om,

hij heeft een aantal 12 volt leds die hij wil aansturen, die showtec kan 12 volt uitsturen,
                      hij kan dan (als hij wil) elke led apart bedienen.

Comment

• Shark
                        • Aug 2007
                        • 208

die discussie over dit apparaat laat ik aan jullie, ken er zelf niets van

verder al hartelijk bedankt voor al deze reacties, ben er al wel veel verder mee gekomen.

en ja, aan/uit zou leuk zijn, maar dimmen zou nog veel mooier uitkomen.
                        Het enige dat ik nu nog probeer uit te zoeken is de juiste module..
                        dus wat ik vooral zelf besef, waar ik op probeer te letten voor de module:
                        - 10 uitgangen
                        - leds werken op 12V dus handig als de uitgang vanzelf al 12 V of meer is, kan ik steeds nog een weerstand tussen hangen
                        - aan/uit is goed, maar indien mogelijk liefst dimbaar
                        als het zou kunnen ongeveer maximum 7 cm breed, lengte maakt niet uit.
                        - dmx in en dmx out

Dit is mijn "droom setup"

het enige waar ik nog niet uit ben, is de lichtsturing.. LightJockey 24, Scanmaster 2 of Scanmaster 2 MKII
                        Dus dit word ook nog even zoeken naar alle voor en nadelen.

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

daar gaat het niet om,

hij heeft een aantal 12 volt leds die hij wil aansturen, die showtec kan 12 volt uitsturen,
                          Je snapt het echt niet. Hoeveel (m)A stuurt het showtec apparaat maximaal uit?

Comment

• Shark
                            • Aug 2007
                            • 208

daar gaat het niet om,

dit kan ik eventueel nog maken, geen probleem.

Waarom ik nu net 12 V heb als ingang? misschien ook handig om te weten?
                            Deze leds hebben lang op een vaste 12V voeding gehangen, en zijn dus gemaakt om 12V. Hierna heb ik de sturing gekocht, was een packet dat eerst gesoldeerd moest worden, zeker niet veel van bedrag. Dit is een simpel bordje met 10 uitgangen, ook toevallig 12V per uitgang en ingeboude sequenties die je kan afgaan met een drukknop. Ook is de snelheid te regelen via een draaiknopje.

Nu ga ik alles overbouwen op dmx, of zoveel mogelijk toch.
                            Ben een hele tijd light jockey geweest, maar experimenteer nog steeds graag met licht, lichtsturing en programmatie ervan.

Moest ik terug kunnen gaan "werken" als LJ, ik zou het zeker niet afstaan maar momenteel te weinig tijd via studies (tot eind dit schooljaar).

Comment

Working...