Hulp nodig bij groot lichtproject

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lichtpuntje
    • Sep 2003
    • 79

Goedenavond,

Ik zit een beetje mee te lezen en als ik het goed begrijp wil je een witte (neem ik aan) ballon uitlichten en de kleuren kunnen mixen. is het geen optie om zo'n ballon van de grond of een gebouw af aan te lichten met een City Color of Exterior o.i.d.
    Als je je kabel waar je ballon aan vastzit zwart maakt, valt deze ook niet op. Op deze manier heeft je ballon ook de mogelijkheid een beetje te bewegen en hoef je niet te klooien met allerlei 'zelfbouw-projecten'.
    Correct me if I'm wrong, maar ik dacht ik gooi het even in de groep.

Groeten, Thomas
    dus...

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Ik zou de oplossing meer zoeken in de hoek van dimbare TL of PL buizen. Zeker als je monochrome buizen neemt, dus met rode, groene, blauwe en witte lichtstof ipv. een filter komt daar ontzettend veel (en mooi) licht vanaf. Neem anders eens contact op met BEO in Weesp, die hebben destijds een dergelijk project uitgevoerd voor een zeppelin.
      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• CoenCo
        • Feb 2005
        • 230

Ik neem aan dat dit project voor een of enkele voorstellingen is, en niet permanent? Ik heb wel vaker ballonnen uitgelicht (al dan niet met mensen aan een touwtje eronder en een kraan erboven). 3 of 4 Volgspots met kleurwisselaar is tot nu toe altijd een prima oplossing geweest.

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

ondanks alle tips die hier gegeven worden, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig of het vanuit de ballon zelf moet gebeuren of van buiten de ballon
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• LJ_jacob
            • Aug 2003
            • 293

- 30 meter kabel + armatuur en onder de 14 kilo blijven?????

- moet het een subtiel gloedje worden of een heeeeeeel erg verlichte bal?

- het moet vanuit de ballon, en hoe is het spul beveiligd mocht het naar beneden komen? (lopen er mensen onder?? gebouwen in de buurt??)

- wat is het probleem met vanaf de grond aanlichten??(dan zijn er oplossingen zat)
            mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Het probleem met van buitenaf aanlichten ? ? ?

Misschien dat dat wel helemaal niet het gewenste effect is ? Dat blijft toch echt een artistieke keuze, aangezien het een totaal ander beeld schept...

Kun je iets meer vertellen over het idee achter het project ? Met een beetje artistieke invulling kan een lichtadvies ook wat zinvoller zijn...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by showband
                vermits het een rigide ballon is. En het gat aan de onderzijde zit. Dan zal het gas net zo min ontsnappen als het water van een vissenkom er naar boven uit zal stromen.
                ????? ikke ff niet begrijp... de heliumballonnen zijn geen heteluchtballonnen, die onderaan open zijn, om de hete lucht erin te blazen.. enne. helium is een erg licht gas, dat de neiging heeft om te mengen met lucht. Dus in gesloten ballonnen gebruiken, open wordt ernstig lastig...

Luchtschip - Wikipedia rigide is verstevigt?? draai de kraan van een willoekeurige fles s open...
                Last edited by Gast1401081; 12-12-07, 02:44.

Comment

• robinonck
                  • Dec 2007
                  • 4

even ter verdere informatie. Het gaat om een grote kunsttentoonstelling in het Sonsbeekpark te Arnhem.

het allerliefst de ballon van binnen uitlichten... aangezien er op de grond een kunsttentoonstelling plaatsvindt, en dit liever niet gestoord mag worden.

De bedoeling achter de ballonnen is om ze als een output te laten dienen om emoties van mensen visueel weer te geven. op diverse plaatsen in de stad worden emoties van mensen "uitgelezen", en een van de manieren om deze visueel te maken, is deze in kleur in de lucht weer te geven.

het eerste plan was om deze met behulp van lichtstralen in de lucht te projecteren, maar na een bespreking over dit idee met Yellowspot in hilversum bleek kleur niet goed weergegeven te kunnen worden in de lucht. Na een brainstorm kwamen we op dit idee uit.

Comment

• robinonck
                    • Dec 2007
                    • 4

zou dit product misschien een oplossing zijn:

CLS Omit 3x3W RGB Flood: G&L Showequipment webshop voor prof. audio en licht

nog even te verduidelijking. de ballon hoeft niet fel verlicht te zijn. er moet alleen duidelijk een kleur te zien zijn.

de ballonnen gaan 100 dagen de lucht in. we denken erover om ze iedere avond weer de lucht in te laten, en ze overdag dus niet te laten hangen ivm vandalisme etc.

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Ik denk dat je je vergist met het verhaal "het hoeft niet fel te zijn"... Juist als je kleur en emotie zichtbaar wilt verenigen is het mooi om met sterke en extreme kleuren te werken. Je wilt tenslotte de aandacht trekken

De RGB fixtures gaan in een 3mtr. ballon nooit werken, dan heb je er absoluut meer nodig. Wat ik je persoonlijk zou aanraden (juist om een tentoonstelling beneden niet te storen), is het gebruik van bijv. een Zoom1200 van recht onderaf (het zaklamp onder bierglas effect). Je hebt dan een goede zoomspot, mogelijkheid tot kleurwissel (dat blijft natuurlijk een mooi ding), en je kunt over 100 dagen zelfs werken met een onscherp draaiende gobo (veeeel dynamischer).

Mocht je echt alleen de ballon willen uitlichten: pak een bal, plak daar rondom 12 van die fixtures op die je net gelinkt hebt, en het werkt. Je moet rekening houden met het feit dat de herkomst van de lichtbron (vanaf WAAR schijn je), een enorm effect heeft. Als je de bal mooi wilt uitlichten: plaats de fixtures in het absolute midden, en zo dicht mogelijk bij elkaar.

Veel succes
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

GEDVERDEMME, dit is echt te erg...

Natuurlijk is helium niet brandbaar als edelgas.. en het ergste is nog wel dat ik een negen had op mijn examen scheikunde.. gelukkig was dit in het jaar nul, dus mag ik per ongeluk best iets vegeten zijn vind ik. hahaha

excuses voor mijn fout
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...