bereken nieuw dimmerrack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bibiike
    • Nov 2007
    • 2

bereken nieuw dimmerrack

IK heb dit forum proberen te gebruiken om dit te kunnen uitrekenen.
    maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zie zo veel informatie dat ik er niet meer uit kom. Misschien kan iemand van jullie mij helpen met een reken sommetje.

Ik ben in mijn vrije tijd lichttechnicus bij het Jostie band orkest.
    Nu hebben wij al een hele tijd problemen met onze licht instalate en hebben ondertussen bijna alles al vervangen waar wij en de dealer dachten dat het probleem in zat.

We hebben onze oude mengtafel vervangen door een DMX tafel maar dit loste het probleem niet op.

Nu zijn de dimmerrack's aan de beurt.
    Wanneer ik kijk wat we willen met onze dimmerrack's vraag ik mij af of we dit qua stroom kunnen trekken en is er een dimmerrack die deze megelijkheden heeft.

Wat zijn de gegevens: Tijdens een concert hebben wij 380v 63 amp ter beschikking.
    Deze gaat naar een paddenstoel waarin een verdeling plaats vind naar
    6*230v tbv geluid en 3*32amp tbv licht.

Wat gebruiken wij voor het orkest:
    Per zijde 3 barren met daarop ieder 8 parren van 1000watt
    Ik heb op de mengtafel 1 fader per 2 lampen
    Mengtafel is 48 kanaals. 2*24 stand console
    Voor het uitlichten van evt extra's wil ik per zijde 1 bar met 8 parren van 1000 watt

dus als ik het goed bereken gebruik ik in maximale opstelling per zijde

32*1000=32000 watt = 32000:230 = 139.13 amp.
    Dus mijn vraag is waaruit moet het nieuwe dimmerpack opgebouwd zijn" hoeveel kannaals"

En heb ik voldoende "stroom"

Alvast bedankt voor de hulp

bibiike
    Last edited by bibiike; 12-11-07, 16:28. Reason: DUBBEL GEPLAATST
  • marciano
    • Feb 2006
    • 164

als je 32 lampen hebt en je gebruikt 2 lampen op 1 fader dus dan patch je 2 lampen op 1 dimmer. Dan zou je dus met 16 dimmers redden.

Over de stroom doe ik geen uitspraak want weet het niet 100% zeker maar je dealer moet dit gewoon kunnen vertellen net zoals het aantal dimmers wat je nodig hebt

Comment

• renebiemans
      • May 2006
      • 156

Je hebt te weinig stroom als je alles tegelijk aanzet 3*32A is immers 96 ampere. Ik neem immers aan dat je 1 krachstroom groep bedoelt van 32A. Maar ga je ook alles tegelijk aanzetten? En heeft geluid ook echt die 6 220 groepen nodig? Misschien dat je een paar groepen van geluid kunt gebruiken of dat je niet alles tegelijk aan hebt. Dan zou het misschien lukken maar is iig niet ideaal.

Kwa dimmers als het lowbudget moet zou je een krachstroomdimmer van showtec kunnen gebruiken Showtec D-Pack 6, digitale DMX dimmer, 6 x 10 Amp., schucko . Deze dimmers hebben 10A per kanaal oftewel 2300 watt. Als je hier dan een paar van gebruikt dan moet het lukken. Heb je echter geld genoeg dan zou je beter voor een ander merk kunnen gaan.

Comment

• marciano
        • Feb 2006
        • 164

Over het stroom als je altijd dezelfde verdeling gebruikt als voorheen dan hoef je geen zorgen te maken over het stroom. Als je nu/voorheen meer "stroom" gebruikt of een andere verdeling dan moet je mischien denken aan een andere verdeling van je stroom

mischien zijn Strand dig 12 of strand 6 pack (de opvolger van de strand ACT 6) wat voor je. Niet heel duur en in te laten bouwen met patch velden om 2 lampen op 1 dimmer te krijgen.

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Simpel gezegd: 20kW licht komt overeen met een vol belaste 3x32A aansluiting.

Maar stuur me eens een berichtje, ik kom uit Boskoop en voor de Josti band wil ik wel een avondje vrijmaken om eens met je mee te kijken.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by kokkie
            ....en voor de Josti band wil ik wel een avondje vrijmaken om eens met je mee te kijken.
            aardige mensen hier op t forum...

vertel s waar het probleem zit, we hebben hier ook nog wat technische bagage..

en qua stroom : ?? 6x 16 voor geluid is wel tering hard.. 3x16 geluid, en dan 3x 48 voor je licht maakt 144 A vollast ion ster... kun je alles een uur lang volop laten branden..
            Last edited by Gast1401081; 12-11-07, 21:21.

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Originally posted by bibiike

Wat gebruiken wij voor het orkest:
              Per zijde 3 barren met daarop ieder 8 parren van 1000watt
              Ik heb op de mengtafel 1 fader per 2 lampen
              Mengtafel is 48 kanaals. 2*24 stand console
              Voor het uitlichten van evt extra's wil ik per zijde 1 bar met 8 parren van 1000 watt

dus als ik het goed bereken gebruik ik in maximale opstelling per zijde

32*1000=32000 watt = 32000:230 = 139.13 amp.

bibiike
              Per zijde 3 barren met 8 parren 1000 watt, met één extra bar voor speciaaltjes is dus 32.000 watt per zijde, 64.000 watt totaal en dat maakt dus 278 Amp hiervoor heb je dus een aansluiting nodig van 3 x 125Amp.

Comment

• martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

Originally posted by MarkRombouts
                Per zijde 3 barren met 8 parren 1000 watt, met één extra bar voor speciaaltjes is dus 32.000 watt per zijde, 64.000 watt totaal en dat maakt dus 278 Amp hiervoor heb je dus een aansluiting nodig van 3 x 125Amp.
                best spannende berekening
                32kw/230v = 278
                278/ 3 (fase) =93A
                dus zou kunnen draaien op 1 x63a 1x 32A
                niet 3 x 125A

want ik mag aannemen dat iedereen het hier over een krachtaansluiting heeft, en die heeft 3 fase's 0 en aarde met op elke fase het op de stekker aangegeven vermogen.

dus wil je en audio en licht kunnen draaien op zelfde kracht aansluitingen heb je 2x 63A nodig
                wel is aan te raden voor het licht 2x 63A aan te vragen en een aparte 32A voor je audio.

Comment

• DJefke
                  • Oct 2007
                  • 28

Het zou handig zijn als we zouden weten welke problemen je ondervindt. Als de stroom geregeld uitvalt tijdens ene show, dan zou ik in jou situatie de oorzaak eerder zoeken bij een te zwakke aansluiting of een slechte verdeling over de 3 fasen. Je moet natuurlijk zorgen dat tijdens de show geen van de 3 fasen zwaarder dan 32A belast wordt.

Als je daarentegen geen problemen hebt met de stroom op dit moment, dan kan je gewoon hetzelfde aantal kanalen aan dimmers kopen die je nu ook hebt. En de verdeling over de 3 fasen hetzelfde doen als nu het geval is. Ik zou er echter geen extra lapmen meer bijhangen zonder de stroom-toevoer te verhogen.

Comment

• lampjewortel
                    • Nov 2007
                    • 36

Ik heb een lijstje gemaakt ooit met hoeveel aansluitingen belast kunnen worden.

3 x 32 A 22080 W kan met gemak naar 24 kW mits goede faseverdeling.
                    3 x 63 A 43470 W kan met gemak 48 kW hebben
                    3 x 125 A 86250 W kan ongeveer 92 kW hebben

Waarom dat er systematisch overbelast kan worden is wegens de C zekeringen die in goede installaties gebruikt worden. Zorg er wel altijd voor de je in geval van overbelasting de tijdsduur daarvan beperkt. Als je maar lang genoeg overbelast springt de zekering er alsnog uit. Wat erg scheelt in het piekvermogen is om de lampen voor te gloeien. zet alles op 5 % aan en de lamp gaat uren extra mee, naast de verminderde piek.

Op vaste installaties is een milde ongelijke verdeling op de fases niet echt een probleem. Draai je echter op een aggregraat, dan moet je de fasebelasting behoorlijk in de gaten houden, liefst zelfs vermijden.

oftewel verdeel je front over de fases, verdeel je kleuren over de fases. en kijk in de diagrammen hoe de dimmers de fase verdelen. 6-packs werken standaard
                    R dimmer 1 & 2
                    S dimmer 3 & 4
                    T dimmer 5 & 6

12-packs kunnen 1 , 2 ,3 & 4 op Fase R hebben, maar het is ook mogelijk dat de fase verdeling op 1, 2, 7 & 8 zit.

Zorg er ook altijd voor dat er geen video & geluid op jouw voeding zit. bij video krijg je strepen door je beeld, bij geluid de welbekende reutel op 50Hz

Veel succes hiermee.

PS

6x 16A is niet zo gek bij de jostiband, zie alle keyboards en dergelijke. en niet te vergeten het Orgel.
                    Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                      • Nov 2005
                      • 950

Originally posted by lampjewortel
                      Ik heb een lijstje gemaakt ooit met hoeveel aansluitingen belast kunnen worden.

3 x 32 A 22080 W kan met gemak naar 24 kW mits goede faseverdeling.
                      3 x 63 A 43470 W kan met gemak 48 kW hebben
                      3 x 125 A 86250 W kan ongeveer 92 kW hebben

Waarom dat er systematisch overbelast kan worden is wegens de C zekeringen die in goede installaties gebruikt worden. Zorg er wel altijd voor de je in geval van overbelasting de tijdsduur daarvan beperkt. Als je maar lang genoeg overbelast springt de zekering er alsnog uit. Wat erg scheelt in het piekvermogen is om de lampen voor te gloeien. zet alles op 5 % aan en de lamp gaat uren extra mee, naast de verminderde piek.

Op vaste installaties is een milde ongelijke verdeling op de fases niet echt een probleem. Draai je echter op een aggregraat, dan moet je de fasebelasting behoorlijk in de gaten houden, liefst zelfs vermijden.

oftewel verdeel je front over de fases, verdeel je kleuren over de fases. en kijk in de diagrammen hoe de dimmers de fase verdelen. 6-packs werken standaard
                      R dimmer 1 & 2
                      S dimmer 3 & 4
                      T dimmer 5 & 6

12-packs kunnen 1 , 2 ,3 & 4 op Fase R hebben, maar het is ook mogelijk dat de fase verdeling op 1, 2, 7 & 8 zit.

Zorg er ook altijd voor dat er geen video & geluid op jouw voeding zit. bij video krijg je strepen door je beeld, bij geluid de welbekende reutel op 50Hz

Veel succes hiermee.

PS

6x 16A is niet zo gek bij de jostiband, zie alle keyboards en dergelijke. en niet te vergeten het Orgel.
                      Hehe, echter zitten in mijn dimmers allemaal B zekeringen...
                      Waarom?
                      Omdat je met een B zekering langere shucko / multikabels mag gebruiken dan bij C automaten...
                      MEEO Audio Licht Rigging,
                      Mark van der Werff
                      Groningen

Comment

• bibiike
                        • Nov 2007
                        • 2

Bedankt Voor De Reacties.

Het wordt me nu een beetje duidelijker

Mijn vraag is nu eigenlijk is de aanvoer spanning genoeg voor deze nieuwe opzet.

32 parren per zijde verdeelt over 2 st te bouwen dimmer racks

Aanvoer is 1*63amp 380v verdeelt in 6*230v en 3*32 amp

En het laten bouwen van de racks is gewoon het pakie aan van de leverancier.

Comment

• lampjewortel
                          • Nov 2007
                          • 36

Originally posted by bibiike
                          Het wordt me nu een beetje duidelijker

Mijn vraag is nu eigenlijk is de aanvoer spanning genoeg voor deze nieuwe opzet.

32 parren per zijde verdeelt over 2 st te bouwen dimmer racks

Aanvoer is 1*63amp 380v verdeelt in 6*230v en 3*32 amp

En het laten bouwen van de racks is gewoon het pakie aan van de leverancier.
                          Dat is dus bij lange na niet genoeg.

zorg ervoor dat je naar 2*63A voor jezelf kunt gaan. 1*63 per dimmerrack
                          en geef geluid een losse 32A liefst appart geaard.
                          Al is het geluid nog zo snel, het licht achterhaald hem wel.

Comment

Working...