moving head in sgm studio 24 sc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

moving head in sgm studio 24 sc

ik heb dus een sgm studio 24 scancontrol
    en sinds zeer kort 2 movingheads showtech explorer 250.
    maar kryg deze er totaal niet in.
    heeft iemand misschien de instellingen voor de sturing om deze aan de praat te krygen?

alvast bedankt
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Die zul je zelf moeten programmeren vrees ik. De Studio 24 Scan heeft wel een standaard library, maar de ShowTec scans zitten daar geloof ik niet in.

De DMX kanaaltoewijzing van de Showtecs moet in de manual staan.

In de SGM moet je die inprogrammeren onder Setup (button) -> Internal Library. Daar kun je een nieuwe unit aanmaken en de kanaaltoewijzing via het 'Internal Patch' menu van de unit. (Daar kun je pan, tilt, gobo, shutter, dim, enzovoort toewijzen). Zie ook de manual van je SGM voor het inprogrammeren van nieuwe units.

EDIT: okee, step-by-stepje hier dan:

Op de SGM: Druk SETUP button (rechtsboven op de tafel).

Volgende menu verschijnt:
    [code]
    CONFIGURATION & SET UP
    SELECT --> [DIMMER PATCH ] ok->
    [/code]Door menu scrollen tot het menu INTERNAL LIBRARY. Internal library menu:

[code]
    --- INTERNAL LIBRARY CONFIGURATION ---
    Select ITEM --- [CREATE NEW UNIT ]
    [/code]Nieuwe unit aanmaken (eerste keus bevestigen). Volgende menu:
    [code]
    Select feature to configure for esc<-
    NNNNNNNNNNNN--[TOTAL DMX CHANNEL ] ok->
    [/code]OK voor:

[code]
    Total channels occupied on dmx esc<-
    NNNNNNNNNNNN-- [12] ok->
    [/code]De ShowTec Explorer 250 heeft totaal 16 kanalen (manual), voer hier dus 16 in. OK voor:

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[LCD EFFECT LABEL ] ok->
    [/code]OK om de effect labels van de ShowTec in te voeren:

[code]
    Enter the string for effects more<->
    ------------------------------------- P1
    [/code]De ShowTec heeft in totaal 12 effecten (2 kanalen voor pan/tilt, 2 voor fine), hier de patching in de kop zelf:

1-2: Pan/Tilt (MSB)
    3-4: Pan/Tilt (LSB), niet noodzakelijk
    5: Pan/Tilt snelheid
    6: Lamp control (zie manual)
    7: Kleur.
    8: Gobo.
    9: Prism.
    10. Prism rotation
    11: Rotating gobo's
    12: Gobo rotation
    13: Zoom/Frost/UV
    14: Focus
    15: Shutter / Dimmer / Strobe
    16: Dimmer

Het zijn er dus nogal wat, je zult het vaakst dimmer, gobo, kleur en shutter gebruiken, die gaan dus ook op de eerste pagina:

[code]
    DIM COLR GOBO SHUT PRISM GOBRT PRRT P1
    [/code](Kijk even hoe je met de spaties uitkomt boven de faders. De string is op zich gewoon vrij in te stellen.)

Pagina 2 (Rechts SCROLL) mag niet ontbreken, voor de rest van de functies:
    [code]
    FOCUS ROTGB SPD ZOOM LAMP ----- P2
    [/code]Pagina 2 gebruik je minder vaak, en zul je vaak instellen onder de standby values (komen we dalijk bij). Linker SCROLL duwen om op te slaan.

Volgend menu voor de interne addressering per unit, de faders staan nu immers niet in dezelfde volgorde als op de kop:

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[INTERNAL PATCH ] ok->
    [/code]OK voor:
    [code]
    DIM COLR GOBO SHUT PRISM GOBRT PRRT <->
    [ 1] -- -- -- -- -- P1
    [/code]De string die je dus in het vorige menu getypt hebt komt nu boven te staan, met de streepjes eronder. Bewegen van de fader stelt voor die fader het interne DMX kanaal in. Voor 'DIM' moet hier dus 16 komen te staan. (Instelbaar met de cursortoetsen). Rinse and repeat voor de rest van de faders, en hetzelfde voor pagina 2. Weer linker SCROLL voor het unit-hoofdmenu.

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[STAND-BY VALUES ] ok->
    [/code]Nu gaan we de standby values instellen, dit zijn de waarden die de unit aanneemt als de unit niet actief is (lampje dus uit en niet onder een register). Wil je bijvoorbeeld de kop donker hebben (dimmer op 0) en alle gobo's open, dan krijg je het volgende:

[code]
    [000] 000 000 255 000 000 P1
    [/code]Instelbaar met de faders, zelfde voor pagina 2. Linker-SCROLL voor hoofdmenu.

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[EFFECTS TYPE ] ok->
    [/code]Last but not least gaan we het effecttype instellen. Dit vertelt de SGM of we met bv. een strobo, een laser, een scanner of movinghead of een dimmerpack te maken hebben (ja, dimmerpacks kun je net zo goed onder units gooien). Dit valt onder twee menu's, het eerste is het EFFECTS TYPE menu hierboven.

[code]
    [DIM] EFF EFF EFF EFF EFF P1
    [/code]Voor elk kanaal op de fader kun je hier instellen of je met een effect te maken hebt of het moet reageren op de dim-functies als er een programma onder een register opgeslagen is en op de REG/GRAND masters.

Menu twee in de reeks is het MIRROR/HEAD patch menu:

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[MIRROR/HEAD PATCH ] ok->
    [/code]Hier kun je instellen welke kanalen je op pan/tilt (de joystick) wil hebben en of je 8- of 16-bit modus wil werken. De Explorer 250 ondersteunt 16-bit modus dus de patch wordt als volgt:

[code]
    X(PAN) | Y(TILT) | MIRROR/HEAD
    H[ 1]L 3 | H 2 L 4 | OUTPUT ok->
    [/code]De patching van de unit is nu compleet. We gaan verder met het instellen van de manier waarop de tafel moet reageren:

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[HARD/SOFT CROSS ] ok->
    [/code]Dit menu biedt je de mogelijkheid om per effect in te stellen of je een vloeiende overgang wil of een 'harde' overgang (rechtstreeks instellen dus). Voorbeeldje:

[code]
    [HARD] HARD HARD HARD HARD HARD P1
    [/code]Dit is een instelling van 'alles hard', wat betekent dat de kop zo snel mogelijk de ingestelde waarden aan zal nemen. Nu zal dat niet altijd 100% gaan, een gobowiel heeft bijvoorbeeld een bepaalde traagheid en je zal hem zien 'rollen'. Je kunt de tafel ook de opdracht geven om dit met opzet te doen, voor bepaalde effecten:

[code]
    [HARD] SOFT SOFT HARD HARD HARD P1
    [/code]Hier staan bijvoorbeeld het gobo- en het kleurenwiel op 'soft', waardoor je de snelheid van het rollen door gobo's kan regelen met de SPEED fader op de tafel. Weer Linker SCROLL voor opslaan en hoofdmenu.

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[RESET/LAMP VALUES ] ok->
    [/code]We moeten nog de waarden instellen die nodig zijn om de kop te resetten als er iets fout gaat, of de lamp in- en uit te schakelen. Als je terugbladert valt dit onder het LAMP kanaal, kanaal 6 dus, in de tafel op pagina 2:

[code]
    RESET OFF ON | LAMP OFF ON
    [6] 127 138 | 6 229 238 ok->
    [/code]Reset en lampbediening zijn te vinden in het UTILITY menu tijdens het draaien.

[code]
    NNNNNNNNNNNN--[UNIT NAME ] ok->
    [/code]Last but not least, het beestje moet een naam hebben! Wees hier creatief en tik een leuk uitziende string in. Enige descriptieve waarde is wel gewenst.

[code]
    ENTER/MODIFY THE NAME OF THE UNIT
    -SHWTEC EXPLORER 250-
    [/code]Het dip-switch menu is niet noodzakelijk, sinds de ShowTec een eigen menu heeft om het DMX kanaal op een display in te stellen.

Tot slot nog even een serie manuals, van zowel de Studio 12 (scangedeelte identiek aan de 24) en die van de ShowTec Explorer 250:

SGM Studio 12 Scan Manual (Engels)

ShowTec Explorer 250 Manual (Engels)

Succes ermee!
    Last edited by Stoney3K; 28-09-07, 22:21.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• lichtpuntje
      • Sep 2003
      • 79

Gefeliciteerd!!! U bent de gelukkige eigenaar van de 'op-vrij-omslachtige-manier-te-updaten' lichttafel!!!

Ik kan begrijpen dat het vrij lastig is om een fixture in te laden in de 24sc... heb zelf ook al menige uurtjes gestoken in het plaatsen van nieuwe koppen en scans in deze tafel... Alleen heeft SGM een systeem om gedownloade fixtures in te laden... Kijk ff op de site van SGM: Entertainment lighting services: equipment lighting for theatre and live show Daar kun je onder 'service' en dan 'fixtures' van zo'n beetje elke fabrikant de meest gangbare profielen downloaden. Als je dan vervolgens onder 'download' kijkt op de site, zie je een programma staan dat heet 'Desk Manager'.

Nadat je een nulmodem-kabel hebt aangeschaft, kun je deze tussen de COM-poort van je pc en de RS232 poort van je tafel hangen. Zo kun je allerlei fixtures, maar ook software-updates in je tafel trappen...

Mocht je fixture niet op de site staan (vooral vrij nieuwe fixtures, sgm is niet zo snel met updaten), ben je toch de lul... dan mag je alles handmatig in de tafel zetten...

1 geluk heb je wel: het is makkelijker dan je denkt...

Mocht je toch nog vragen hebben of er niet uitkomen, mail me gerust... ben vrij goed bekend met deze tafel...

In ieder geval succes!!!

Groet
      Thomas
      dus...

Comment

• vegapower
        • Nov 2004
        • 355

inderdaat het staat niet bij in de lijst. ik heb een data kabel voor men sturing aan de laptop te hangen.... maar deze ben ik niets mee.
        de opgegeven instellingen ga ik eens proberen. ik kryg 9/10 te horen dat er iets niet klopt. met de tafel werken geen probleem... maar die dingen erin krygen pfffff....

Comment

• lichtpuntje
          • Sep 2003
          • 79

Dan krijg je zeker 'configuration mismash' o.i.d... kan kloppen.... heb je je reset en lamp values ook erin gezet? als deze namelijk op het kanaal van bijv je shutter zitten, ziet die tafel 2 verschillende functies onder 1 dmx-kanaal... Dat is erg frustrerend als je het niet weet, maar de ervaring leert dat als je deze functies niet insteld, dat je profiel gewoon wordt aangemaakt...
          Heb hetzelfde ge-eikel gehad met een mac600... daar zit de reset-functie onder je shutterkanaal... als je deze dan invoert op je tafel gaat ie flippen en dan klopt ervolgens hem iets niet. Namelijk: je hebt op je internal patch aangegeven dat je shutterkanaal op dmx=1 zit, vervolgens zet je vrolijk de reset waarden in het menuutje lamp/fixture reset... OOK OP DMX=1... Dan snapt deze italiaanse bolide het net even niet meer en geeft ie een error aan...
          Probeer die lamp values en reset waarden even achterwege te laten en kijk dan of ie het wel doet...

Groet,
          Thomas
          dus...

Comment

• vegapower
            • Nov 2004
            • 355

kheb het juist geprobeerd, wishmash.... kryg et er niet op. btw de exployer heeft 13kanalen...

Comment

• lichtpuntje
              • Sep 2003
              • 79

Het beste kun je dan gewoon logisch kijken of je geen dubbele kanalen hebt ingevoerd, of dat je hebt gezegd bijvoorbeeld: het totaal aantal kanalen is 13 en uit je config blijkt dat je maar 12 kanalen hebt toegespeeld aan functies...
              Zodra je mishmash in beeld krijgt, klopt er gewoon iets niet in je setting van je dmx-kanalen... dit houdt dus in dat je ergens òf een dubbele functie hebt toegewezen aan een dmx kanaal, òf je hebt een dmx-kanaal waar geen functie aan gebonden zit...

Groet, Thomas
              dus...

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5946

Veelgemaakte fout in het aanmaken van een personality file in deze tafels is het aanwijzen van de pan-tilt functie, de reset values ( is al eerder genoemd!) niet invullen ( werkt toch niet via de tafel) is ook aan te bevelen.

De handleidingen die in omloop zijn, zijn helaas niet allemaal even correct.
                Je doet er verstandig aan om even met iemand die vaker op deze tafel een personality file heeft aangemaakt alle stappen door te nemen.

Ervaring leert dat het vaak iets heel onzinnigs is wat er misgaat, maar zoals je tot nu toe ervaren hebt is de tafel onverbiddelijk, het kleinste foutje resulteert in een mismatch, terwijl het ding niet aangeeft waar het misgaat....

Kom je uit het midden van het land? Zo ja, je bent van harte welkom bij J&H om onder genot van een bakkie ff een personalityfile aan et maken.

In Udenhout zit Wytec, ook daar kan je altijd aankloppen voor advies.
                In de buurt van Rotterdam zit Space DJ, ook ervaren gebruiker en in Tilburg heb je Showtechniek die ook plenty ervaring heeft op deze tafels.
                Zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die je even op weg willen helpen, tis typisch gevalletje
                "oh ja..."
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Highfield
                  • Jun 2006
                  • 144

in de buurt van enschede kan ik je ook wel helpen.
                  Harm Hoogveld

Het begint met ambitie..

Comment

• lichtpuntje
                    • Sep 2003
                    • 79

Als je in de buurt van drenthe (Zwolle/Meppel/Hoogeveen/Coevorden) komt, kan ik je wel ff helpen... Is no problem at all!!!

Groet,
                    Thomas
                    dus...

Comment

• MobileShowtechniek
                      • Aug 2007
                      • 5

- Ook veelgemaakte fout is ook als je een Compoort kabel aan je pc hangt zonder ( volgens mij) 2 & 3 om te wisselen van aders aan 1 kant van de comp kabel. Ga het morgen nog even controleren voor je.

Wil je het eerst zelf proberen,
                      De Makkelijkste Manier:

- Pak je eigen pc, pak een compoort kabel (met de omgewisselde aders), Sluit die aan op je Sgm studio 12sc /24sc . Download de Deskmanager op de SGM site, Download ook de desbetreffende fixture(s). Open je Deskmanager, Klik op de button Fixture Panel. Als die geen errors aangeeft ( Mixer not responding ) en je fixtures aangeeft die je er nu al eventueel in hebt staan, druk je op add, selecteer je de fixture(s) die je nodig hebt (nadat je natuurlijk uit hun ZIP / RAR bestand hebt gehaald). Als het goed gaat staat die in je lijst.

mocht je omgeving Tilburg komen en verder uitgebreid willen, stuur dan gerust een mailtje om even op dooie gemak de tafel uit te vogelen met fixtures.
                      Account Verwijderd

Comment

• vegapower
                        • Nov 2004
                        • 355

fixatie inladen is helemaal geen probleem.. maar de fixatie staat er niet tussen.. en het erinzetten wilt iet lukken.
                        een ik woon in belgie....

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by vegapower
                          fixatie inladen is helemaal geen probleem.. maar de fixatie staat er niet tussen.. en het erinzetten wilt iet lukken.
                          een ik woon in belgie....
                          Hoever van de grens in België? Ik woon namelijk niet zo ver van de grens af in Eindhoven, dus ik wil best eventjes naar de tafel kijken. Manuals heb ik immers al, het is alleen even een kwestie van de goeie instellingen inkloppen.

(Ik werk zelf liever op de tafel dan met de deskmanager)

Comment

• Bert
                            • Aug 2000
                            • 155

Ik zie een bekend probleem, kan me herinneren dat ik daar ook in 't begin tegen aanliep. Wat je kan doen is een bestaande fixture aanpassen.
                            Zoek een fixturefile die op je explorer lijkt. iig één met het zelfde aantal kanalen. Je hebt dan zeker een werkende fixture file, maar geen goedwerkende head. Aanpassen waar nodig vanaf hier

Select ITEM --- [EDIT EXISTING UNIT]

Als je je headjes er nu ook aanhangt kun je zien wat er wel en niet werkt.
                            Ik ben er zo uitgekomen, kost wel wat tijd.

ps. ik woon ver van België
                            It\'s only Rock \'n\' Roll
                            But I like it

Grtz,
                            Bert.

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by Bert
                              Ik zie een bekend probleem, kan me herinneren dat ik daar ook in 't begin tegen aanliep. Wat je kan doen is een bestaande fixture aanpassen.
                              Zoek een fixturefile die op je explorer lijkt. iig één met het zelfde aantal kanalen. Je hebt dan zeker een werkende fixture file, maar geen goedwerkende head. Aanpassen waar nodig vanaf hier

Select ITEM --- [EDIT EXISTING UNIT]

Als je je headjes er nu ook aanhangt kun je zien wat er wel en niet werkt.
                              Ik ben er zo uitgekomen, kost wel wat tijd.

ps. ik woon ver van België
                              Werkt overigens ook, en eventueel zou je daarvan een 'template' kunnen maken die voor alle 16-kanaals scans, MH's enz.. geldt. Dan hoef je alleen maar de internal patch om te gooien.

Comment

Working...