PAR 36 lampen 12 volt ipv 6 volt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RJV
    • Jul 2007
    • 5

PAR 36 lampen 12 volt ipv 6 volt

Ik heb per ongeluk twee verkeerde PAR36 lampen gekocht: 12 volt/30 watt terwijl ik 6 volt/30 watt had moeten hebben. Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan om deze te gebruiken in mijn PAR 36 lamp? Leidt dit alleen tot minder lichtopbrengst of kan ik tevens de trafo beschadigen?
  • sjoerd
    • Apr 2004
    • 341

voor de trafo maakt het niets uit, de weerstand bij die lampen is juist hoger. maar er zal erg weinig licht uit komen...

Comment

• Wouter Verlinden
      • Dec 2000
      • 263

Zuiver theoretisch gezien:

- Een lamp van 30 watt / 6 volt trekt een stroom van 5 ampère bij 6 volt. Deze lamp heeft dus een weerstand van 1,2 ohm.

- Een lamp van 30 watt / 12 volt trekt een stroom van 2,5 ampère bij 12 volt. Deze lamp heeft dus een weerstand van 4,8 ohm.

- Als je nu die 30 watt / 12 volt lamp aansluit op een 6 volt transformator zal deze lamp een stroom trekken van 1,25 ampère. En dus een vermogen van 7,5 watt opnemen. Relatief weinig licht geven dus...

Dit is allemaal (basis-) theorie... in de praktijk zijn er wat afwijkingen op de theorie, maar het principe blijft...

Greetz,

W
      Wouter Verlinden
      Creative Sound & Light Development

Comment

• GvH-E
        • Feb 2007
        • 122

Dat is heel simpel correct!
        De spanning is de helft, de stroom is de helft, het vermogen is een kwart van 30 watt dus 7,5 watt.
        GvH-E

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

En aangezien we het zeer waarschijnlijk hebben over een soort van gloei-lamp hou je van de 7,5 watt meer warmte over dan licht.
          Leuk setje voor het aanlichten van een darkroom of spookhuis.
          Positief blijven denken.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

En dan ga ik even zeuren en zeggen dat de temperatuur van de gloeidraad een IMMENSE invloed heeft op de weerstand van de gloeidraad. Het is dus onmogelijk om het correcte verbruik in deze situatie te berekenen zonder curven uit een datasheet. Die weerstand van 4.8 ohm geldt immers bij die 12 V lamp alleen als er 12 V over staat en de gloeidraad dus op werktemperatuur is. Aangezien die 6 V die gloeidraad bijlange niet zo heet krijgt gestookt zal de weerstand beduidend lager liggen dan die 4.8 Ohms... zal dus meer dan 7.5 Watt verbruiken...
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Wouter Verlinden
              • Dec 2000
              • 263

Absoluut correct laserguy!

Dit kan je ook héél duidelijk zien als je een 12V halogeenspotje aan een regelbare voeding hangt... De stroom zal totaal niet linear meegaan met de spanning... wat dus duidelijk bewijst dat de temperatuur van de gloeidraad inderdaad een invloed heeft....

Greetz,

Wouter
              Wouter Verlinden
              Creative Sound & Light Development

Comment

• DJ nn
                • Jun 2006
                • 489

Natuurlijk !!!
                Heb zelf zo'n proefje gedaan in mijn eindwerk.
                Kan je heel simpel, meet de weerstand koud en bereken stroom en meet de stroom tijdens het branden...

Maar conclusie: het parretje zal minder hard branden.
                ... the sound of silence...

Comment

• RJV
                  • Jul 2007
                  • 5

Dank voor jullie reacties! ik heb de lampen naar aanleiding van jullie opmerkingen inmiddels al ingeruild (alhoewel de optie om ze voor een spookhuis te gebruiken wel aantrekkelijk klonk).

Comment

Working...