Vermogen laser meten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

2x Sorry wegens niet goed gelezen:
    * Ik had niet gezien dat je de straal mat vóór de scanset. OK dus.
    * Bij kleurenlasers is het inderdaad de 5 Volt per kleur (zat even met monochrome in mijn hoofd).
    Probleem vind ik is dat Pangolin heel graag blankt. Vandaar dat ik er gewoon 5 V op zet.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• NiTRO
      • Sep 2002
      • 677

Originally posted by laserguy
      2x Sorry wegens niet goed gelezen:
      * Ik had niet gezien dat je de straal mat vóór de scanset. OK dus.
      * Bij kleurenlasers is het inderdaad de 5 Volt per kleur (zat even met monochrome in mijn hoofd).
      Probleem vind ik is dat Pangolin heel graag blankt. Vandaar dat ik er gewoon 5 V op zet.
      Dus als ik het goed begrijp zet jij de laser aan en dan gewoon 5 volt op de pinnen van de ILDA connector? Ik begreep het namelijk even niet omdat in de pangolin Pin Layout gepraat word over +2,8 volt en -2,8 volt.
      Ik dacht dat ik de Plus van de voeding nog moest splitsen in een positieve en een negatieve en dan de min van de voeding op pin 25. Of denk ik hier te moeilijk?

Even nog terug komend op Pangolin, als ik de kleuren pallets opmaak, krijg ik test patronen met een circle als projectie. Nou is mij verteld dat een circle nooit blanking points heeft en dus dat ik op deze manier wel een eerlijke meting kan verkrijgen. Klopt dit of vertrouw jij dit ook niet?

groet,
      Erc

Comment

• major tom
        • May 2004
        • 108

Originally posted by laserguy
        Ze meten de uitgaande straal en je gaat het niet geloven... daar gebruiken ze een laserpowermeter voor!!! Het leven kan soms zo eenvoudig zijn...
        Ook erg handg zelf te maken, kwestie van een heel klein zonnecelletje, kon je kopen bij conrad en een millievolt meter. Het eiken zal even lastig worden....
        IK heb er destijds 1tje ontwikkeld om MD spelers en dan de laserunit af teregelen. ging perfect. Zelfs nog een prijs mee gewonnen !!!

grtn

Comment

• NiTRO
          • Sep 2002
          • 677

Originally posted by major tom
          Ook erg handg zelf te maken, kwestie van een heel klein zonnecelletje, kon je kopen bij conrad en een millievolt meter. Het eiken zal even lastig worden....
          IK heb er destijds 1tje ontwikkeld om MD spelers en dan de laserunit af teregelen. ging perfect. Zelfs nog een prijs mee gewonnen !!!

grtn
          Hmmm klinkt leuk......voor jou toepassing......maar ik brand al een gat in een cdtje met de laser die ik heb staan, dus ik ga het even niet gokken op een celletje van Conrad (met alle respect). Daarnaast kost de meter die ik gebruik ongeveer €2500 euries.....dus zal toch iets complexer in elkaar zitten dan een zelfbouw tester Toch bedankt voor je reactie.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Ik zet 5 V op de pinnen van de lasermodule (inderdaad via de ILDA connector). Ik gebruik hiervoor een volledig galvanisch gescheiden voeding zodat de ingang echt niet weet of dit nu 0 of 5 V is of -2.5 en +2.5 (uiteindelijk telt alleen het spanningsverschil op de pinnen).
            @Major Tom: weet jij soms toevallig hoeveel mV/Watt een "echte" laserpowerdetector levert? Heb hier een liggen maar ik meet bijna niets op de uitgang.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...