een afstansbestuurbare volgspot(draadloos)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NiTRO
    • Sep 2002
    • 677

Deze in combinatie met een draadloos dmx systeem:

HIGHLITE online - Moving Par 64

een kleine scoop : Showtec komt dit jaar met een draadloos systeem......check Frankfurther Messe

Comment

• Djbe
      • Jan 2007
      • 19

Originally posted by moderator
      Wellicht handig als je even aangeeft wat dan wel precies je probleem is waaroor er een draadloze oplossing moet worden verkozen.

Werd al aangehaald, als er 230V of andere spanning kan worden aangeboden op dat punt, kan je er ook een dmx kabeltje naartoe trekken.
      Zeker wanneer het een nieuw te installaren project is erg handig...

maar euh, past er geen persoon achter de volgspot?
      Het probleem van het snoertje is dat er nergens mee een loze leiding loopt en de lichtrail kan en mag niks extra's door heen lopen. Echter is de 230V echt geen probleem omdat de lichtrail een 3 Fase rail is, waarvan er maar 2 in gebruik zijn. En de lichtrail is op 25 Ampere per Fase afgezekerd. dus ik kan voorlopig genoeg lamen erbij zetten.
      Djbe

Comment

• Djbe
        • Jan 2007
        • 19

Originally posted by kokkie
        Het blijft prutswerk.

Sorry dat ik zo begin. Je bent in het ieder geval wel creatief op zoek naar een oplossing, maar ik blijf bang voor een matig resultaat.

- Mag je op 1 punt zoveel vermogen van een spanningsrail aftrekken, die dingen zijn gemaakt voor lampen, waarbij volgens mij 100Watt al veel is?

- Voor een redelijk resultaat zul je dus ook een 2e lichtsturing moeten hebben of een aparte wing en iemand die die bediend, want om en de volgspot en de rest van je show op 1 tafel te doen, dat is onbegonnen werk. En dan nog kan je iemand niet netjes oppakken als hij uit de coulisse komt.

- Een movinghead zonder zoom is niet echt geschikt voor dit doel. Als je de iris gebruikt om je bundel kleiner te maken verlies je namelijk ontzettend veel licht.

Jouw ideale setje:
        HES Cyberlight of Vari-lite VL3000spot
        Autopilot systeem
        Wireless DMX systeem

Maar dat zal wel iets boven het budget zijn.

Maar is het geen idee om een ETC profiel met een beugel aan het plafond te maken en er een simpel handdimmertje bij te doen? Dan heb je een compacte opstelling waar je een heel goed resultaat mee kan halen, moet idd wel iemand bij staan, maar het scheelt misschien alweer als er geen groot statief bij staat.
        Wat ik ook toevallig vanmiddag de eigenaar van het pand sprak hebben we het even uitvoerig over zijn wensen gehad en hij wil dus de Movingheads ook gaat gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.

En er is trouwens ook geen budget vastgesteld als de lampen er maar komen.

En ik heb nou vaak genoeg gehoord van mensen die zeggen dat een gewone volgspot plus een mannetje ideaal zou zijn maar dat wil die dus niet omdat ie juist dat moderne wel mooi vind. Dus geen handbediening meer.

Groeten Berend
        Djbe

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

het setje dat kokkie voorstelt ziet er niet verkeerd uit
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Originally posted by Djbe
            Wat ik ook toevallig vanmiddag de eigenaar van het pand sprak hebben we het even uitvoerig over zijn wensen gehad en hij wil dus de Movingheads ook gaat gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.

En er is trouwens ook geen budget vastgesteld als de lampen er maar komen.

En ik heb nou vaak genoeg gehoord van mensen die zeggen dat een gewone volgspot plus een mannetje ideaal zou zijn maar dat wil die dus niet omdat ie juist dat moderne wel mooi vind. Dus geen handbediening meer.

Groeten Berend
            Helaas zijn de meeste volgspots van tegenwoordig veel prof. dan sommige movingheads. Vaak DMX aanstuurbaar maar moet nog wel met de hand worden bediend.

Set van kokkie is ook volgens mij de set waar je naar moet kijken, of anders naar een volgspot...
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Denk dat de eigenaar wel erg snel van gedacht zal veranderen als hij het kostenplaatje bekijkt van een volledig autopilot systeem incl een toepasbare spot...

Dan spreek ik verder nog niet van de voordelen van een conventionele volgspot wat betreft het 'op het zicht' aanpassen van iris/zoom!
              Succes met dat 'automatisch' te laten doen.

Autopilot is trouwens ook niet zo flexibel inzetbaar als een volgspot aangezien ieder te volgen object een transmitter moet meedragen.
              Een spotoperator kan makkelijk switchen van object X naar Y naar Z etc en dus 1 spot is erg flexibel inzetbaar.
              AP II heeft wel wat flexibiliteit aan boord, maar is beperkt.

Heb hier op het forum eens heel stukje geschreven over AP, zoekfunctie brengt wel raad!
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Djbe
                • Jan 2007
                • 19

oke ik kan wel wat met deze informatie. Maar heb de eigenaar nog is gesproken en die wil zoiezo geen handbediende volgspot hebben, komt meschien ook wel omdat hij een beetje gek ik op apparatuur. en hij wil ook meteen een beetje lichtshow gaan geven als bijv. een artiest het podium opkomt.

Groeten Berend
                Djbe

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Lijkt me dat die beste man dan beter af is met iemand die hem gedegen en onderbouwd advies kan geven dan met iemand die denkt dit te kunnen realiseren middels een geautomatiseerde volgspot.

Ik ga een weekendje genieten van 14 tal handbediende volgspots, met de mazzel dat het touwladdertje niet door mezelf wordt beklommen
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Ik ben het met Mod eens!

Er zijn 2 factoren:
                    1. Een eigenwijze klant die liever veel spullen ziet dan een goed resultaat.
                    2. Een DJ die licht probeert te verkopen (dat is sowieso al fout ) en teveel hooi op zijn vork neemt.

Dan kan ik nog wel meer adviezen en oplossingen geven die mij een beter gevoel zouden geven voor een goede werking en ook goed resultaat, maar daar pas ik voor. In het verleden vaak genoeg voor een opdrachtgever bij een klant gestaan met spullen die eigenlijk niet geschikt waren voor de produktie, maar de opdrachtgever keek meer naar het geld wat hij verdiende dan naar wat er nodig was.

@Mod: Veel plezier dit weekend bij het 'echte' werk
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Djbe
                      • Jan 2007
                      • 19

Originally posted by kokkie
                      Ik ben het met Mod eens!

Er zijn 2 factoren:
                      1. Een eigenwijze klant die liever veel spullen ziet dan een goed resultaat.
                      2. Een DJ die licht probeert te verkopen (dat is sowieso al fout ) en teveel hooi op zijn vork neemt.

Dan kan ik nog wel meer adviezen en oplossingen geven die mij een beter gevoel zouden geven voor een goede werking en ook goed resultaat, maar daar pas ik voor. In het verleden vaak genoeg voor een opdrachtgever bij een klant gestaan met spullen die eigenlijk niet geschikt waren voor de produktie, maar de opdrachtgever keek meer naar het geld wat hij verdiende dan naar wat er nodig was.

@Mod: Veel plezier dit weekend bij het 'echte' werk
                      Ik ben bang dat het dan toch op factor 1 uit gaat komen

Gr.
                      Djbe

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Hier begrijp ik dus helemaal niets van hé!

bedenk je eens,

wat jij wil is een trackspot aan een plafond hangen met ernaast een Wireless DMX ontvanger, de boel kwa spanning verdelen(ze hebben beiden spanning nodig) en ook een dmx kabel(tje) ertussen trekken. (laatste stukje tussen ontvanger en fixture moet toch een kabeltje zijn.

dat wordt een blok aan het plafond van een paar ruggen..
                        terwijl er een goot loopt. desnoods zou ik er een grijze installatiepijp aan monteren of een gootje aan vast zetten, maar het verhaal dat er geen dmx kabel langs kan lopen vindt ik de grootste flauwekul die ik ooit gehoord heb. een dmx-draadje van zeggen en spreken 4 mm rond kan je het mee af en als het dan niet door de goot mag lopen zet je hem er toch achter of naast door een pijpje of desnoods met ty-raps.

hier kan ik echt met mijn pet niet bij.. als je zoiets niet kan wijsmaken aan die vent dan zegt dat net zo zeer iets over die vent (eigenwijs en kortzichtig) als over jou(incompetente verkoper, prutser en niet in staat tot het aanleggen van een goed systeem). Wireless DMX is een goed systeem, maar wel in bepaalde situaties (overbruggen van water, grote hoogten, grote afstanden, bewegende objecten enz), maar he is minder staiel en storingsgevoeliger dan de ouderwetse kabel. Bovendien is het iets dat naar mijn mening voor een vaste opstelling met uitzondering van bovenstaande argumenten absoluut niet noodzakelijk is.

Begrijp me goed, ik wil je niet afkraken, maar ik ben het met kokkie eens, je neemt te veel hooi op je vork bij een situatie die je niet eigen is. schoenmaker blijf bij je leest en kijk ook eerst naar de prijslijst voordat je dergelijke uitspraken doet als "ik ben bang dat het op factor 1 uit zal komen" want als die klant dit zo doet heeft hij EN niet het goede resultaat waarop kokkie zinspeelt, EN ook niet de veel spullen, want de prijzen van zo'n geautomatiseerd systeem liggen zo hoog dat hij heel weinig centen overhoudt om veel spullen van aan te kopen.

doe lekker waar je goed in bent en verkoop hem zeker niet zoiets, want asl hij van de schrik van de prijs is bekomen zal je zien dat niet het resultaat is bereikt dat je denkt te hebben bereikt
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Djbe
                          • Jan 2007
                          • 19

goed heeft iemand dan nog een goed alternatief voor mijn probleem wat wel aan het plafond kan hangen en op afstandbestuurd is. Laten we dan het draadlose gedeelte weglaten. En ohja ik verkoop hem de spullen niet, ik hang ze alleen op. Dus dat gedeelte met verkoper kan je weglaten want dat doe ik dus niet.
                          Ik moet dus alleen uitzoeken, aansluiten en progameren(voor de lichtshow zelf).

Groeten Berend
                          Djbe

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Punt blijft dat de man spullen koopt waar je zelf totaal niet bekend mee bent. Apparatuur die jij hem hebt geadviseerd op basis van wat mensen op een forum jou weer adviseren, mensen die je totaal niet kent. Ook al koopt die meneer deze spullen niet van jou, de kater komt bij hem niet zachter aan. En raad eens aan wiens deur hij dan komt kloppen?
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Djbe
                              • Jan 2007
                              • 19

aangezien de reacties van de mensen hier hoop ik en neem ik eigenlijk ook aan dat deze personen er wel verstand van hebben. Ik wil ook namelijk goed advies kunnen geven aan deze man.

Groeten Berend
                              Djbe

Comment

• stekelvarke
                                • Dec 2004
                                • 1062

Een Autopilot en VL3000 kosten rond de €30000/35000. Volgens mij blijft het beste alternatief een handbediende volgspot. Je kan er ook voor opteren om met een extra tafel een movinghead aan te sturen, maar wellicht zal een handbediende volgspot betere resultaten opleveren.

Waarvoor moet de volgspot eigenlijk gebruikt worden?
                                Last edited by stekelvarke; 25-02-07, 21:25.
                                exit night into LIGHT

Comment

Working...