Kleurenfilters voor middeleeuws decor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijnwesterbrink
    • Dec 2003
    • 33

Kleurenfilters voor middeleeuws decor?

Ik heb een vraag. Ik moet binnenkort in een theatertje een middeleeuws decor uit lichten. Het is niet zoals in een gewoon theater, maar dit theater is bedoeld als zaal voor feestjes etc. Men waant zich dus op een middeleeuws pleintje. Boven in het theater hangen enkele truss delen waar de lampen (par 36/56) aan komen te hangen. Nu ben ik alleen opzoek naar de juiste kleuren filters om de juiste sfeer te creeren!
    Hebben jullie enig idee?

Die nieuwe attractie van de Efteling: Vliegende Hollander heeft net zo'n thema.. en die is binnen ook erg mooi uitgelicht. Misschien weet iemand daar de filter nummers van?

Ook zijn tips over het maken van gobo's welkom. Zodat je bv door middel avn een gobo een bladerendek kunt creeren.

Ik hoor het graag!
    Groeten,
    Martijn
    Last edited by martijnwesterbrink; 23-01-07, 19:17.
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Riddertijd...

vooral erg koude kleuren gebruiken en eventueel wat accenten in iets warmere kleuren. Zelf OW lijkt me mooi om in dit geval accenten te liggen.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Wees lekker creatief. Werk veel met accenten en contrast.
      Accenten aanlichten in oranje, rood, blauw, en idd OW.
      Nummers kan ik je niet geven, daar moet je echt het decor voor zien.
      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Probeer eerst eens na te denken hoe het er in de middeleeuwen uit moeten hebben gezien. Was er kleur? In kleding, in glas-in-loodramen, in...?

Verder: er was geen neon-verlichting, geen natrium-straatverlichting, het enige licht kwam van de zon en de maan, of van vuur (kaarsen, haardvuur...)

Ik denk dat je daar vooral op moet concentreren voor een natuurgetrouw beeld, daarna kun je met accenten spelen, maar dat is sterk afhankelijk van de vormgeving van de decors, het spel, de kostuums, etc.

Comment

• martijnwesterbrink
          • Dec 2003
          • 33

Originally posted by jurjen_barel
          Probeer eerst eens na te denken hoe het er in de middeleeuwen uit moeten hebben gezien. Was er kleur? In kleding, in glas-in-loodramen, in...?

Verder: er was geen neon-verlichting, geen natrium-straatverlichting, het enige licht kwam van de zon en de maan, of van vuur (kaarsen, haardvuur...)
          Het zal vast wel niet je bedoeling zijn maar nu lijkt het net of ik niks van de middeleeuwen afweet..
          Uiteraard ga je niet met nean verlichting enzo werken..haha! Ik heb al enkele jaren ervaring met thema feesten (incl decor en spelers) dus daar kon ik ook nog wel opkomen.
          Opzich zijn alle kleuren die jullie noemen inderdaad wel logisch. Alleen weet ik niet direct wat d ekleur OW is!?
          Verder heb ik nu wat afbeeldingen gevonden waarmee ik gobo's zou kunnen maken van kerk ramen (zodat het net lijkt of er licht van binnen naar buiten komt) en van een bladeren dek..
          Ik zal mijn best doen om een zo natuurgetrouw beeld te maken. Als het klaar is zal ik kijken of ik een paar foto's kan plaatsen!
          Groeten!

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

OW...Open Wit

of voor de oudere jongeren...Ome Willem

ps. Kokkie hoop dat je me deze smiley kan vergeven.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• JustME125
              • Jun 2006
              • 297

Ooit een keer bij een licht-cursus een monoloog uit moeten lichten. Speelde zich af in een middeleeuws kasteel/burcht tijdens een kille winternacht. Voor de lichtinval door de kerkramen kun je best leuk 201 of OW gebruiken. Voor het kaarslichtkleurtje werkt de combi 156/103 (2 kleuren in 1 spot) erg leuk. Denk er darbij wel aan van welke kant je het "kaarslicht" laat invallen zodat je schaduwen e.d. wel kloppen met de werkelijkheid.
              Correct me if I'm wrong

Comment

Working...