'Zingen' PAR64 1K

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chris S
    • Aug 2002
    • 87

'Zingen' PAR64 1K

Tijdens het uitlichten van een theatervoorstelling en dan hoorbaar tijdens de stille stukken maken de PARen 64 1K als ze op +- 25% staan een hoog zingend geluid en dat was hinderlijk zeker in de direct omgeving van de PAR's. Ze hangen aan Botex Tbar's en achter multie dims.

Zitten er te weinig smoorspoelen achter de triacs om de scherpe kantjes er af te halen? Is hier een remedie voor?

Chris
  • Husss
    • Jul 2003
    • 220

Originally posted by chris S
    Tijdens het uitlichten van een theatervoorstelling en dan hoorbaar tijdens de stille stukken maken de PARen 64 1K als ze op +- 25% staan een hoog zingend geluid en dat was hinderlijk zeker in de direct omgeving van de PAR's. Ze hangen aan Botex Tbar's en achter multie dims.

Zitten er te weinig smoorspoelen achter de triacs om de scherpe kantjes er af te halen? Is hier een remedie voor?

Chris
    1Kw achter de de Multidim.

Bij mijn weten is dit dezelfde dimmer module als in de t4's.

Deze zijn niet gemaakt voor 1kw per kanaal. Volgens de chinezen kun je er 5A per kanaal aan hangen. Maar volgens de normen hier houd het bij een wat of 300-400 op!

Verder heb je dimmers en dimmers en is de showtec er eentje uit het onderste segment. Hij kan dimmen ja maar verder is het niets speciaals.

Zou voor de 1KW-ers toch naar serieuzere dimmers zoeken!

Keuze zat!

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Wij hebben er ook altijd last van, en onze dimmerkast heeft Zero88 Betapacks. Valt weinig aan te doen. Daarom gebruiken we onze PARren enkel en alleen nog maar voor effectjes, voor de rest alleen maar pc's, fresnels en profielspots. Die maken toch aanzienlijk veel minder geluid.

Comment

• chris S
        • Aug 2002
        • 87

Jurjen, zijn die Zero88 Betapacks serieuze dimmers? Want dan zou het specifiek aan de PAR 64 1K liggen. Mogelijk in combinatie met de alu behuizing die het geluid wat kan versterken.

Het komt denk ik door de gloeispiralen in de bulp die het geluid maken door de afgesneden sinus. Ik had ze vroeger heel hoog (17 meter) hangen en toen hoorde je het geluid niet of vrijwel niet.

Mijn floorspots PAR 64 .5K geven ook hetzelfde geluid. Dus het ligt niet aan de 1K. Ik heb trouwens 45x 1K spots aan deze dimmers gehangen en nooit enig probleem er mee gehad. Wel een dedicated 16 amp groep per stuk. Hebben soms wel 2 weken achter elkaar gebrand (8 uur per dag)

Heeft de HMI 575 lamp geen last van dit geluid?

Chris

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

HMI-lampen (gasontlading) hang je niet aan een dimmerpack.

Die Zero88-dimmers zijn wel een poepie duurder dan die Botex en Showtec dingetjes, maar ook deze kappen gewoon de sinus af. Je kan wel speciale dimmerpacks kopen om de sinus te dimmen, maar die zijn gewoon nog belachelijk duur (zie bijv. de Chili serie van Zero88).

De alu behuizing versterkt inderdaad het zoemen, dat resoneren hoor je nog het meest. Maar je kan moeilijk alle armaturen inpakken met doeken, dus het is gewoon onvermijdelijk met normale dimmers.

Comment

• Husss
            • Jul 2003
            • 220

Originally posted by jurjen_barel
            HMI-lampen (gasontlading) hang je niet aan een dimmerpack.

Die Zero88-dimmers zijn wel een poepie duurder dan die Botex en Showtec dingetjes, maar ook deze kappen gewoon de sinus af. Je kan wel speciale dimmerpacks kopen om de sinus te dimmen, maar die zijn gewoon nog belachelijk duur (zie bijv. de Chili serie van Zero88).

De alu behuizing versterkt inderdaad het zoemen, dat resoneren hoor je nog het meest. Maar je kan moeilijk alle armaturen inpakken met doeken, dus het is gewoon onvermijdelijk met normale dimmers.
            Waarschijnlijk bedoelen jullie de HPL 575 lampen !

Comment

• chris S
              • Aug 2002
              • 87

Husss, ik bedoel de 575 Watt gasontladingslampen (aldus de folder) die in de Studio Beam spots zitten. Ik neem aan dat die wel te dimmen zijn.

Maar de vraag is: 'zingen' deze ook bij 25% dim?

Chris

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

nogmaals: gasontlading kun je niet aan een dimmerpack hangen, die hang je aan een ballast.
                Studio Beam heeft wel een dimfunctie, maar de lamp zelf dimt dan niet. Dat wordt met shutters gedaan, volgens mij.

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Een spoel toevoegen kan helpen het zingen verminderen.

Beetje offtopic:
                  Afhankelijk van het interne ontwerp van de dimmer is het mogelijk dat deze dan problemen krijgt doordat je een inductieve component toevoegd. Als je spoel zoveel inductie heeft dat de stroom pas zou beginnen vloeien, nadat de trigger puls al weg is van de gate van de triac, spreekt het voor zich dat het gewoon donker blijft . Een oplossing is dan om de puls aan te houden gedurende de volledige sinushelft of meerdere triggerpulsen achter elkaar te geven gedurende de sinushelft. Maar dit heeft Showtec voor jou al gemaakt en er valt dus weinig aan te doen.

De showtec is maar een klein, licht en goedkoop dimmertje en op zaken als spoelen wordt dan bespaard. Al zeker voor de T4 bar waar helemaal geen plaats is voor een deftige ontstoring.
                  Het betere werk wordt gedaan door ADB memorack, lightec SP12, zero88, etc.
                  Deze dimmers zijn duidelijk groter, zwaarder en duurder. Er zitten grotere, zwaardere spoelen, stevigere triac's, etc in. De prijs is er dan ook naar.

Verder kan je ook kijken naar sine wave dimmers, die een PWM uitgang hebben. Deze schakelen hoogfrequent. De uitgang van de dimmer is gewoon een kleinere sinusvormige spanning waardoor je geen filament sing meer zult krijgen.
                  Vermits je nu met showtec werkt vrees ik een beetje dat er gewoon geen budget is voor deze dingen? Dan zal je vrede moeten nemen met dit euvel.
                  2nd hand kan je ook goeie deals doen, maar je moet er wat achter zoeken.

De 1KW-ers zou ik ook van de T-bars en multidims halen. 500W max. en liever 300W. Het overbelasten van een ondergedimensioneerd apparaat zal leiden tot een versterking van de filament sing.

Dimmen van gasontladingslampen gaat niet met een normale dimmer. De meeste dimmers in movingheads en scans zijn mechanisch met de shutter.

Zelf heb ik de SP12 van Lightec en filament sing is amper hoorbaar.
                  Over het algemeen is filament sing ook amper hoorbaar.
                  Wanneer het geluid echt storend is doe je volgens mij iets verkeerds.
                  Last edited by Dikke Foaf; 29-12-06, 17:18.

Comment

• wimbru
                    • Sep 2003
                    • 148

En daarom zeg ik altijd dat Chinese dimmers (maar ook de Zero '88 Betapack & Rack6 & ADB Micropack) niet CE waardig zijn: Volgens CE mag het toestel geen storingen veroorzaken en dat doen deze dimmers wel.

De Chinezen denken waarschijnlijk dat CE gelijk staat voor "Chinese Export".

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Nog even over de studio beams, er zijn verschillende verties studio beams. Degene die ik het meeste tegenkom zijn studiobeams 575, deze hebben een 575 HPL lamp en zijn dus te dimmen met een gewonde dimmer.

Ook heb je de studio beam MSR 575. Deze heeft dus een 575W gasontladingslamp en is te herkennen door het "kastje"(de ballast dus) boven de studiobeam.
                      Deze zou ik niet proberen te dimmen met een dimmer. Daarvoor dienen bv shutters al denk ik niet dat deze zijn ingeboud in de studiobeam MSR 575.
                      exit night into LIGHT

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Nog even over de studio beams, er zijn verschillende verties studio beams. Degene die ik het meeste tegenkom zijn studiobeams 575, deze hebben een 575 HPL lamp en zijn dus te dimmen met een gewonde dimmer.
                        Moet je dan niet eerst naar de dimmer EHBO?

De eerste multibeam/studiobeam met shutters moet nog worden uitgevonden!
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Fons
                          • Sep 2003
                          • 67

Hallo allemaal.

De Studio Beam zoals die door ons geleverd wordt is slechts in een versie te krijgen: 700 Watt MSR SA.
                          Dimmen gebeurd door een dimmervlag eventueel ook door de spanning op de lamp te verminderen. Dit laatste is een optie die veel gebruikt wordt bij het strobe effect.
                          Een gasontladingslamp kan strikt genomen niet op een dimmer aangesloten worden. Als dit toch gebeurd moet het dimmerkanaal op schakelen staan (alleen uit of vol). Ook zijn er dimmerracks waar schakel (relais) modules in plaat van dimmers zitten.

De Studio Beam staat ook bekend onder de naam "Studio Beam PC" en "PC Beam"

Het zou natuurlijk kunnen dat er andere fabrikanten zijn die schijnwerpers maken die Studio Beams genoemd worden en waar andere typen lampen inzitten.
                          Zelf heb ik hier nog nooit van gehoord.

Groet,
                          Last edited by Fons; 29-12-06, 18:21.

Comment

• stekelvarke
                            • Dec 2004
                            • 1062

Over welke studiobeam hebben we het hier eigenlijk?
                            Je hebt uiteraard de HES studiobeams, dan heb je ook nog een heel gamma van showtec dat studio beam genaamd is (deze lijken wat op de ETC Parnel).
                            Originally posted by moderator
                            De eerste multibeam/studiobeam met shutters moet nog worden uitgevonden!
                            dat zeg ik ook:
                            Originally posted by stekelvarke
                            Daarvoor dienen bv shutters al denk ik niet dat deze zijn ingeboud in de studiobeam MSR 575.
                            Ik had het in ieder gaval over de showtec studio beam 575 met een HPL 575W source four lamp (aangezien het toppic ging over parren, en de sowtec lijkt toch net wat meer op een par dan de HES).
                            Last edited by stekelvarke; 29-12-06, 19:10.
                            exit night into LIGHT

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

Het is idd lekker verwarrend, maar iedereen heeft gelijk.

Studio Beam is ook een kopie van de ETC S4 par.
                              Hij kan dus ook geleverd worden met HPL750 en HPL 575 watt lamp, de gewone dimbare versie dus en om het helemaal leuk te houden ook in gasontlading, namelijk 150Watt CDM-t en 575Watt MSR en dan krijg je een leuk ballastje aan je armatuur.
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...