Okee misschien een nooby vraagje. Kan ik een ventilator voor op het podium aansturen via het dimmerpack? Of moet ik daar een switchpack voor gebruiken?
Ventilator op dimmerpack??
Collapse
X
-
Labels: None
-
Jep een gewone ventilator. Denk ik afhankelijk van de ventilator of deze wel/niet aangaat bij meer/minder stroom. Hehehe inmiddels gewoon geprobeerd en het werkt. Dimmen gaat ook perfectOriginally posted by johan1988volgens mij kan je een gewone ventilator wel dimmen. Is gewoon een motortje. Ik neem aan dat je een eenvoudige ventilator bedoelt.
Comment
-
hangt er gewoon vanaf of je dimmer geschikt is voor inductieve lasten. Een par lamp is een resistieve(pure weerstand) last. Een motor is een inductieve(spoel) last. Het verschil zit hem in de stroom. De stroom bij een spoel ijlt na. Dit wil zeggen dat als de spanning nul wordt, dat de stroom die door de motor vloeide nog graag even zou doorgaan(zie werking spoel, wet van lenz,..). Niet iedere dimmer kan met dit fenomeen overweg.
Als jij even zegt welke dimmers jij gebruikt, kunnen wij misschien zeggen of die daar geschikt voor zijn of niet.
Als deze materie je interesseert, kan je eens googelen op fase-aansnijding en/of fase-afsnijding. Zul je vast en zeker een hoop informatie vinden over de werking van dimmers en dergelijke.
Mja heb weer een hoop technische uitleg hier staan, maar denk dat er wel mensen zijn die van bovenstaande tekst misschien nog wel nooit gehoord hebben
mvg
ronnyniet zagen, gewoon doen!Comment
-
en warom niet?Originally posted by johannesVNiet echt goed voor je fan iig!exit night into LIGHTComment
-
Je kun op elke dimmer gewoon een apparaat aansluiten met motor.
Gebruik dit dan ook altijd in samen werking met een lamp.
het kan een lamp zijn die mee verwerkt is in decor of als sfeer licht maar het kan ook een lamp zijn die achter of onder het podium licht dat niemand hem ziet.
Althans zo gebruiken wij wel altijd blowers.
gewoon een klein lampje er bij van 230V 25W.Comment
-
-
De dimmer "ziet" een resistieve belasting hangen en is tevreden.
Hetzelfde geldt voor transfo's zoals in pinspots (PAR36) of stroboscopen.
In vaste installaties (bvb horeca) kun je zelfs het beste 2 lampen aansluiten. Als er éne springt, dan neemt de ander over. Natuurlijk wel regelmatig controleren als beide lampen nog werken!Comment
-
Ik denk dat de lekstroom uit de dimmer niet sterk genoeg is om een ventilator te laten draaien(een speigelbol motortje tot daar toe)? Dus dan in de extra ballast(lamp of weerstand) overbodig.
De lekstroom gaat er trouwens altijd zijn, of er nu een ballast is meegeschakeld of niet, De ballast gaat er gewoon voor zorgen dat de lekstroom door de ventilator(of bv strobo zodat hij niet kan opladen door de lekstroom) beperkt wordt.Last edited by stekelvarke; 18-12-06, 13:37.exit night into LIGHTComment
-
als het echt een probleem is van een lamp te gebruiken met dit doel kun je toch eender wat ertussen hangen dat elektriciteit gebruikt ?
een simpel weerstandje in je stekker solderen moet al voldoen dan ...
(lamp kun je wel als controlelamp gebruiken)
grtzz DJ nn... the sound of silence...Comment

of met een andere soort controller

Comment