Stille dimmer voor thuisgebruik.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pleuris
    • Oct 2005
    • 27

Stille dimmer voor thuisgebruik.

Ik heb hier een oud dimmerpack dat jaren heel stil werkte. Maar sinds kort begint die na een onbepaalde tijd (soms direct, soms na 5 a 10 min, soms niet) enorm te zoemen. Dus tijd voor nieuw.

Een tijd geleden had ik hiervoor al 2 showtec multidims gekocht. Maar die maken teveel lawaai.

Ik twijfel tussen 2 systemen:

1. Een jb LM400
    2. 2 andere stille DMX dimpacks

Voordeel van de JB is dat als er een feestje is die makkelijk kan ingezet worden. Ik weet dat de sound to light functie hiervan zeer goed is. Ook kan de die aan de andere kant van de kamer staan waardoor eventueel gezoem minder storend is.

Voordeel van de dimpacks is dan dat ik elke lamp apart kan regelen. Dus rood links en blauw rechts. Ik dacht aan de showtec light brick (heeft mijn voorkeur) of de showtec t4-dmx. Hiervan weet ik niet hun sound to light functie iets waard is. Dus niet programma's afgaan, maar echt bass / midden / high / anti-bass.

Het kleine prijsverschil kan het dus niet maken.

Wie kan me dus zeggen of die dimmerpacks met daaraan Par56 schort met 300W lampen lawaai maken. Aangezien die lampen in mijn home-cinema enkel voor sfeerverlichting zorgen gaan die nooit boven de 10 à 15%.

Ik weet dat de lamp soms ook een heel klein beetje lawaai kan maken. Ik vraag dan ook niet om volledige stilte. Maar het mag niet hoorbaar zijn boven het geluid van de projector (tijdens stille momenten van de film). Of een irritante zoem geven.

Pleuris
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Al die goedkope dimmertjes zullen bij dit dimmerpercentage geluid maken, zijn het je dimmers niet...dan zijn het wel je lampen die je bij dit percentage gaat horen!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Pleuris
      • Oct 2005
      • 27

Originally posted by moderator
      Al die goedkope dimmertjes zullen bij dit dimmerpercentage geluid maken, zijn het je dimmers niet...dan zijn het wel je lampen die je bij dit percentage gaat horen!
      In zekere zin bedankt,

maar in plaats te zeggen wat niet goed zal werken zou het leuker zijn te horen wat wel goed zou werken. Ik weet dat je een lamp een heel klein beetje kan horen. Bij de 300W lampen valt dat goed mee.

Er zijn al dmx packs vanaf 60-80€. De lightbrick is ongeveer 140. Dus het dubbele. Telt dit dan als goed dimmerpack?

Comment

• Controller
        • Apr 2002
        • 745

Als fatsoenlijke dimmer kan je beter kijken naar LSC, MA, Zero88,

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

In zekere zin ook graag gedaan, op basis van algemene info houdt ik in mijn antwoord graag rekening niet genoemde specificaties, wensen, eisen, etc.

Met alle respect, maar showtec, jb, botex dimmers, dat zijn geen hoogwaardige dimmers. Voldoen prima voor disco toepsssingen, maar niet voor dit soort toepassingen.

aan het rijtje wat dwain opnoemt wil ik graag toevoegen, Robert Juliat maar zeker ook TTL, nederlands spul, erg mooi en stil
          surf even naar de site van theatertechnischlab en je gaat mooie dimmertjes vinden. Wat mij betreft uitmuntend qua prijs kwaliteit.
          Bedenk wel dat dit geen budgetoplossingen zijn!

Waarom gebruik je nog conventionele belichting? In de meeste bioscopen zijn ze overgestapt op gedimde tl of LED toepassingen.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Pleuris
            • Oct 2005
            • 27

Tsja, ik vrees dat het mij dan allemaal veel te duur zal worden. Ik wil geen super professioneel gedoe.

Ik heb een al een aantal led-lampen en ook een 2 led bars. Echter vind ik een aantal par's die decoratief langs de muur lopen en een paar punten belichten soms wat aangenamer.

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Heb je geen mogelijkheid om de dimmers in een kast in te bouwen, die dermate afgesloten is, dat de brom die ontstaat niet meer storend is?

En ja, voor een beetje goede dimmers moet je toch al wel meer als 1000 euro rekenen...

Overigens hoor ik mijn Lite Puter DX-625's ook niet brommen... Is 2e hands nog wel voor een redelijke prijs aan te komen...

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

Originally posted by Pleuris
                Tsja, ik vrees dat het mij dan allemaal veel te duur zal worden. Ik wil geen super professioneel gedoe.
                Dan koop je toch een wanddimmer bij de plaatselijke bouwmarkt? Probleem opgelost!

Je wilt voor thuis een Ferrari onder de dimmers hebben, maar je wilt er slechts voor betalen alsof het een 10de hands Lada is. Gaat je niet lukken.

Comment

• shure-fan
                  • Sep 2003
                  • 1046

wat je dus kunt doen is:

1) led parren kopen

2) de dimmers in een kast stoppen (bijv meterkast) en vandaar uit een aantal kabels of een multikabel laten lopen

zo vermijd je dus het gezoem van een dimmer, persoonlijk zou ik voor led parren gaan.... juist omdat je ze van kleur kunt laten veranderen, voor elke sfeer weer een andere kleur
                  Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Pleuris
                    • Oct 2005
                    • 27

Het dimmerpack dat ik had is ongeveer 7j oud. Is een cheyen. Heeft toen ongeveer €300 gekost. Die heb ik nooit horen zoemen. Zelfs niet met mij oor er echt tegen. Die staat de andere kant van de kamer. Dus ongeveer 6 m achter mij.

Laat ik mijn vraag wat anders formuleren. Maakt een showtec lightbrick meer geluid dan een schowtec multidim? Die eerste maakt een sterk zoemend indien er een lamp van meer dan 100W gedimd moet worden.

Het kan zijn dat ik een led-par erbij koop. Ik heb echter het idee dat die hun bundel een heel stuk breder zal zijn dan een Par 56 short met een nsp lamp erin. En zeker breder dan een par 56 long met een vnsp lamp erin. Maar daar wacht ik nog even mee.

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

Originally posted by Pleuris
                      Het dimmerpack dat ik had is ongeveer 7j oud. Is een cheyen. Heeft toen ongeveer €300 gekost.
                      Toevallig de Cheyen van Starway? Die heb ik hier ook liggen en die zoemt al sinds hij uit de verpakking is gekomen. Of je hebt je thuisbioscoop veel te hard staan, of je hebt heel erg mazzel gehad. De Cheyen is volgens mij nog steeds te koop, dus je kan eventueel nog een nieuwe halen.

Shure-fan's optie van LED-parren vind ik ook een erg goed idee. Zul je nooit horen en de sturing die erbij hoort is stukken lichter (kun je gemakkelijk nog op schoot nemen of onder de bank schuiven).

Comment

• Halo
                        • Nov 2005
                        • 178

Originally posted by LJ Dwain
                        Als fatsoenlijke dimmer kan je beter kijken naar LSC, MA, Zero88,
                        ja of etc of avolites maar ik denk dat geen van deze merken binnen zijn budget vallen
                        steel verstandig...........................jat een appel!
                        fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• Pleuris
                          • Oct 2005
                          • 27

@ jurjen_barel in inderdaad die dimmer. En toch heeft die bij mij nooit gezoemd. Tot voor kort. Vooral als 1 kanaal op 15% en een ander op 25% staat begint het.

Om het nog eens op een rijtje te zetten.

Ik zoek een manier op 8 Par 56's short te dimmen. Dus minimum 4 kanalen met een bulgin kabel. (dus geen bouwmarkt of gamma oplossing)

Ofwel een manier dat ze alle 8 apart gestuurd kunnen worden vanuit de truss. Hiervoor wil ik weten of de lightbrick stiller is dan de multidim. En dus de dubbele prijs waard is.

Budget voor beide oplossingen is 250 - 300

Voor alle duidelijkheid. Zo ziet de truss er ongeveer uit

Last edited by Pleuris; 18-10-06, 08:58.

Comment

• Gitarist 62
                            • May 2006
                            • 278

wel veel licht voor op zolder...
                            Als je max 10-15% uitstuurt, waarom dan 300W par's? Je kunt er dan ook 60Watt gekleurde persglaslampjes in zetten (gewoon e27 fitting er in) scheelt je flink in je stroomrekening en je hoeft al dat vermogen niet zo in toom te houden. Scheelt ook veel in het geluid van je dimmer.

Showtec: ik heb een paar van die multidim dingen. eentje reutelt als een gek, 2 hoor je een beetje en eentje is stil. (gebruik in life situaties, niet thuis)

Als jouw dimmer nu en dan lawaai maakt: Schroef eens open en luister goed WAT er lawaai maakt. evt kan je dat onderdeel (laten) vervangen en ben je ook weer klaar
                            ~Clearsound~

Comment

• Pleuris
                              • Oct 2005
                              • 27

Waarom zou ik andere lampen kopen als deze nog goed werken? Ze geven toch een betere look als ikea lampje. Net omdat een gedimde lamp een ander licht geeft als een E27 lampje met een kleurenfilter zou ik ze zeker niet vervangen.

Ik zal morgen of zo het pack eens open gooien om te luisteren welk onderdeel juist lawaai maakt.

Er staan hier ook 2 dezelfde dmx dimmmers waarvan de eene lawaai maakt vanaf hij opstaat (een soort van brom) en de andere muisstil blijft.

Qua stroomverbruik, het is nu ook niet dat dit 24/24 aanstaat. Een paar gedimde par 56's zullen het niet maken. Mijn koelkast verbruikt meer :d

Comment

Working...