Socapex VS Harting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Socapex VS Harting

Naar aanleiding van: http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...ad.php?t=15243
    Waar en socapex multikabel werd gebruikt om van de dimmers naar 4/6 barren te gaan. Aangezien er hier in België en Nederland vor 90% Harting gebruikt wordt en in de VS je meer socapex ziet vroeg ik me af welke voor en nadelen deze tegenover elkaar hebben?
    Last edited by stekelvarke; 05-04-06, 21:43.
    exit night into LIGHT
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Socapex is vaak veel duurder dan Harting stekkers, bovendien vindt ik ze er lelijker uitzien, en zitten de pinnen erg dicht opelkaar.

Socapex gebruik ik dus graag voor analoge singaaldoorgave (maar dat gebruikt tegenwoordig niemand meer )
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

Socapex is eigenlijk een wereldwijde standaard voor interconnect powerdistribution.
      In de lampjeswereld gebruiken we vooral de 19 pins versie gebruikt.
      Socapex neemt minder plaats in op racks en wordt mede dankzij de 'elektrische standaard' vaak gebruikt.
      Verder meer roadproof dan de breekbare harting.[LIST][*]6 kanalen[*]20A per kanaal[*]Nul, fase en aarding voor elk kanaal apart[*]Pin 19 wordt niet gebruikt (met uitzondering degene die gebruikt worden voor VL-racks!!!)[/LIST]Harting (noemt eigenlijk Lectriflex, Harting is een fabrikant)
      16 pins meeste gebruikt.
      Neemt dus meer plaats in dan een socapex.
      Best wel leuk... NOB en flash 'standaard', verder ook nog eens de amerikaanse 6kanaals bekabeling... da geeft vonken [LIST][*]8 kanalen[*]16A per kanaal[/LIST]
      Last edited by axs; 06-04-06, 08:09.
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Socapex is meer road proof dan harting. Nadeel, binnenwerk kan draaien en maar 6 kringen in een multi. De racken voor de Series 300 van VL zijn allemaal met socapex uitgevoerd en dat is voor NL en BE zo'n beetje het enige waarvoor het bij licht gebruikt wordt.

Harting is eigenlijk een installatie stekker voor machines. Alleen los maken voor onderhoud en niet iedere dag verhuizen. Hierdoor gaan de behuizingen van de kabeldelen vaak stuk, vooral pinnen die afbreken en klemmen die buigen of verdwijnen. Groot voordeel is dat we er 8 kringen op aan kunnen sluiten en we dus 7-8 bij een sixbar kunnnen gebruiken voor een extra profieltje of moving head, of een verloopje van H16 naar soca met een extra 240V vaste spanning voor de smartrepeaters.

Prijzen kunnen misschien wel verschillen, Harting is in Nederland niet echt duur en socapex ongetwijfeld duurder, maar dat komt ook door een kleine vraag, terwijl hier niet alleen de firma Harting nog Harting maakt, maar ook o.a. Wieland. Zouden wij massaal Socapex gebruiken dan zouden andere firma's die ook gaan namaken en de prijs omlaag gaan, wat waarschijnlijk in Amerika zo is, waar Harting moeilijk te krijgen en/of duur is.

Misschien vervalt dit goedkoop ook wel als je de Harting op de Focus manier gaat gebruiken. Die gebruiken de term H6 en H8 voor kabels met 16 polige Hartingconnectors maar respectievelijk met 6 of 8 kringen bedraad.
        Doet het altijd weer leuk, omdat de Riggingbox 8 polige Harting connectoren gebruikt voor motoren.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• LJ Bert
          • Apr 2003
          • 270

voor socapex zijn er ook verschillende fabrikanten...
          Socapex algemeen bekend
          Tourmate -> gebruikt door oa powershow wij hebben er ook een deel maar het grote nadeel is dat deze in elkaar geschroeft zijn dus na een tijd komen de stekkers los en moet je ze allemaal weer vastdraaien....
          Link is ook nog een merk.... (duur)

Voor de rest vind ik dat socapex veel steviger is voor op de baan en compacter vandaar onze keuze...

@AXS
          harting is 16 pens en je hebt 8 kringen dat wil zeggen dat je geen aarding hebt ??????
          terwijl op socapex elke kring geaard is .....
          hehe wat een gedoe

Comment

• Den dinge
            • Sep 2005
            • 15

Harting is wel geaard maar alle aarding is op 1 pin (zullen er dan 18 in totaal zijn waarvan er 1 niet gebruikt wordt maar ik kan me hierin vergissen)

socapex kan per kring geaard worden maar ik weet dat het wel gebeurd dat die allemaal aan elkaar gesoldeerd worden zodat je niet me zo een dikke kabel moet sleuren.

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Harting of beter Lectriflex, is idd aan de "zijkant" geaard. Dus bij de 16 polige harting heb je dan nog 16 pinnen voor de nullijder en lijndraad dus dat zijn 8 kanalen.

Socapex heeft 19 pinnen waarvan pin 19 meestal niet wordt gebruikt en indien je elke kanaal een aarding geeft zijn dat dus 6kanalen.

Maar als je echt wilt en Pin 19 als aarding gebruikt (nog 18 pinnen over) kan je 9 kanalen gebruiken. Maar als de standaard 6kanalen met elk kanaal een apparte Pe is, is het logisch gewoon de standaard te gebruiken.

Overigens lees ik hier dat socapex eigenlijk meer voordelen heeft dan harting, maar als alle verhuurfirma's hun dimmerracks van harting naar socapex moeten ombouwen kost dit een hoop manuren en dus ook geld. Al heeft Phlippo wel socapex 4/6 barren
              exit night into LIGHT

Comment

• Rock On
                • Jan 2004
                • 250

Tot mijn grote opluchting gaat Focus ook alle lichtkabels op 8 paren aansluiten. Er zijn al veel 8-weg breakouts, en alle nieuwe ADB dimmerracken zijn ook H8. Scheelt weer foutzoeken in motormulti's!
                Andere leuke Harting incompatibiliteit: 1-9 of 1-2....... Kan ook leuk vonken.
                "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Originally posted by Den dinge
                  Harting is wel geaard maar alle aarding is op 1 pin (zullen er dan 18 in totaal zijn waarvan er 1 niet gebruikt wordt maar ik kan me hierin vergissen)
                  De gebruikte connectoren zijn wel degelijk 16 pins en geen 18. Alle pinnen worden gebruikt voor fase en nul. De aarding loopt via contacten aan de buitenkant van het binnnewerk, zodat eerst de aarde contact maakt voordat de pinnen contact maken. Extra veiligheid dus.

Originally posted by stekelvarke
                  Overigens lees ik hier dat socapex eigenlijk meer voordelen heeft dan harting, maar als alle verhuurfirma's hun dimmerracks van harting naar socapex moeten ombouwen kost dit een hoop manuren en dus ook geld. Al heeft Phlippo wel socapex 4/6 barren
                  Constructief gezien zijn er wat voordelen, alleen het draaien van het huis ten opzichte van het binnenwerk blijft een lastig probleem. Ook de internationale standaard van 6 kringen maakt dat je als verhuurbedrijf niet zomaar kan kiezen om 8 of 9 kringen te gaan gebruiken.
                  Ook ff ombouwen naar Socapex gaat niet meer. Naast de verhuurbedrijven zullen alle poppodia, feestzalen en theaters ook mee moeten en aangezien de Socapex kleiner is dan de Harting, zal er ook veel nieuw plaatwerk voor dimmers, patchvelden etc. moeten worden gemaakt.
                  We zullen dus wel gewoon met verloopjes blijven werken of spullen in het buitenland huren.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

Originally posted by stekelvarke
                    Socapex heeft 19 pinnen waarvan pin 19 meestal niet wordt gebruikt en indien je elke kanaal een aarding geeft zijn dat dus 6kanalen.

Maar als je echt wilt en Pin 19 als aarding gebruikt (nog 18 pinnen over) kan je 9 kanalen gebruiken. Maar als de standaard 6kanalen met elk kanaal een apparte Pe is, is het logisch gewoon de standaard te gebruiken.
                    Op socapex wordt pin 19 ENKEL gebruikt voor de shield van de kabels.
                    Dit om bij ARC's interferentie te voorkomen.
                    Voor aarding zal het dus NIET gebruikt worden.
                    Verder ook steeds 6 kanalen en GEEN 9!
                    Socapexconnectors zijn trouwens ook zo gelabeld...
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Ik ben zeker ook niet vanplan om dit te doen (zou gewoon al niet logisch zijn om iets anders te doen dan wat normaal gebruikt wordt). Maar zo kan je met multiconnectoren nog vanalles doen waar er wel eens vonken van kunnen komen als je niet weet wat je doet.
                      exit night into LIGHT

Comment

Working...