Showtec Multidim geeft even 100%

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pleuris
    • Oct 2005
    • 27

Showtec Multidim geeft even 100%

Een tijdje geleden heb ik 3 Showtec Multidim MKII gekocht. Die werken op zich meer dan perfect, maar er is 1 probleem. Als ze worden aangeschakeld geven ze even 100% op alle kanalen. Nu is het zo dat er 2 zijn met 4 x Par 56short (dus 1200W per bar) en een waar een JB Dicrolight (8x 250W 120V) aanhangt. Voor die laatste heb ik een adaptor naar bulgin gemaakt. Nu is het zo als die alle 3 tegelijk worden aangeschakeld dat er dus even 4400W op die lijn komt, met als gevolg dat de 16A zekering springt. Aangezien er nooit meer dan 20% vermogen tegelijk wordt gebruikt had ik graag gehad dat de 3 packs op 1 stekker konden zitten, maar dat gaat dus niet.

De vraag is dus: Waarom wil het pack tijdens het aanschakelen even alles volopen zetten, dit terwijl er totaal geen signaal is om dat te doen? Maar belangrijker, is het in te stellen dat dit niet gebeurd?
  • overkill
    • Mar 2006
    • 6

Je zou je parren ook na het inschakelen van de dimmer pas in de schuko's stoppen.

Comment

• Pleuris
      • Oct 2005
      • 27

Tsja, dan kan ik evengoed kaarsjes aansteken. De packs hangen in een lichtbrug. Leuk dat je het leest en een tip geeft. Een goede tip zou wel leuker zijn

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

De pack doet dit om de lampen even te 'testen'
        ook wel voorverwarmen genoemd.

Als je de pack hebt, dan kan je naar het menu gaan. Daar kan je ergens het voorverwarmen uitschakelen.

raadpleeg je manual.

Mark
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

gelul van een dronken aardbei :
          ouwerwetse 16A stoppen gaan er pas na 1000 seconden uit bij 20 A. Een automaat 16A snelle automaat duurt ook nog een volle minuut.
          Dus Of er zit ergens een sluiting, of je bent met nog veel meere vermogen op die groep bezig

Zie sector techniek, eerste post : holec pdf bladzij 142 ev..

Comment

• Pleuris
            • Oct 2005
            • 27

Ik heb de manual (nu ja, 1 A4tje recto verso) even nagekeken maar daar staat geen info over de pre-heat of iets dergelijk. Ik kan enkel kiezen hoeveel kanalen (1, 2 of 4) gebruikt worden, en of die al dan niet als switch of dimmer moeten werken.
            Last edited by Pleuris; 05-03-06, 19:14.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Het kan wel zijn dat de zekering eruit gaat door deze stoot: de 4400W is bij brandende toestand van de lampen! Als de lampen dus nog uit zijn en de gloeidraad nog lekker koud kan de startstroom 10-tallen keren groter zijn en dan gaat een automaat er snel uit. Dat "lampen testen" verhaal geloof ik niet veel van... ik denk eerder slordig ontwerpje.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Pleuris
                • Oct 2005
                • 27

Wat bedoel je met slordig ontwerpje? Bedoel je dan slordig van showtec of van mij? OK, het gaat hier over een thuissituatie. Dus verre van een professionele firma die niets anders doet. Echter, zo een toestel kan je toch enkel in het stopcontact steken en hopen dat de zekering niet springt?

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                  De pack doet dit om de lampen even te 'testen'
                  ook wel voorverwarmen genoemd.

Als je de pack hebt, dan kan je naar het menu gaan. Daar kan je ergens het voorverwarmen uitschakelen.

raadpleeg je manual.

Mark
                  Onzin, voorverwarmen heeft niets te maken met een opstartspanning. Voorverwarmen houdt in dat je dimmer constant 3% (dat gebruik ik meestal) uitstuurt. Hierdoor gloeien je lampen al een beetje voor, zodat ze wanneer nodig snel op 100% zitten. Is niet bij iedere lamp nodig, een raylight pitje is ook zonder pre-heat snel genoeg, maar zeker de wat oudere beestjes willen nogwel eens rapper reageren wanneer je de pre-heat van je dimmer gebruikt.

Comment

• Pleuris
                    • Oct 2005
                    • 27

OK, dus het verhaal over voorverwarmen gaat dus niet op . Dat een pack dat zo goedkoop is niet professioneel zou zijn verwachte ik wel een beetje. Ik zal dus waarschijnlijk het best 2 of 3 aparte kabels leggen en elk pack apart schakelen. Pack per pack is gelukkig geen probleem.

Maar mijn JB schakelpaneel met 10 schakelaars en 6.3A zekeringen zijn dus wel wat te zwak.

Comment

• Silence
                      • Apr 2003
                      • 50

Lijkt mij inderdaad een slordig ontwerp. Electro technisch gezien dan, ben ook zo wat bezig met dimmer zelfbouw etc. En bij nader inzien heb ik gemerkt dat wanneer een microcontroller opstart het even duurt voor hij zijn uitgangen laag maakt, dit geeft een ongewenste inschakelpuls. (zie Elektuur oktober 2005 pag. 66)

Het is dus een kwestie van de juiste eindtrap gebruiken. Shoot me if i wrong maar ik denk da het zo iets zal zijn.
                      silence lighting

Comment

• Pleuris
                        • Oct 2005
                        • 27

De enige eindtrap die ik ken is die van een café als ik weg ga. Dus de conclusie is dat ik er maar mee moet leren leven.

Iedereen bedankt voor de uitleg.

Comment

• masterblaster

Heb je het echt bij alledrie je multidims
                          Want ik heb er namelijk een en nooit ergens last van
                          Als ik dat ding aanzet heb ik geen lampen die van te voren even gaan branden

Comment

• Pleuris
                            • Oct 2005
                            • 27

Het gebeurt bij alledrie de packs. Het maakt ook niet uit of ik voor het uitschakelen alles op 0 zet of juist op 100% zet. Ook niet of de dmx sturing aanstaat of niet.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                              • Nov 2005
                              • 950

Originally posted by Jasper-Lichtbron
                              Onzin, voorverwarmen heeft niets te maken met een opstartspanning. Voorverwarmen houdt in dat je dimmer constant 3% (dat gebruik ik meestal) uitstuurt. Hierdoor gloeien je lampen al een beetje voor, zodat ze wanneer nodig snel op 100% zitten. Is niet bij iedere lamp nodig, een raylight pitje is ook zonder pre-heat snel genoeg, maar zeker de wat oudere beestjes willen nogwel eens rapper reageren wanneer je de pre-heat van je dimmer gebruikt.
                              Oky sorry voor de oncorrecte info.

Mark
                              MEEO Audio Licht Rigging,
                              Mark van der Werff
                              Groningen

Comment

Working...