Afmeting projecteren met laser

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ajc
    • Dec 2005
    • 2

Afmeting projecteren met laser

Hallo,
    De titel is wat lastig maar goed...
    Ik ben werkzaam bij een afdeling ongevalsanalyse van de politie.
    Mij maken middels een digitale camera, welke op een mast boven op de auto is gemonteerd (verschuifbare mast)foto´s van ongevalslocatie´s.

Om vervolgens de foto´s te kunnen onthoeken en middels fotogrammetrie te kunnen analyseren, dient er een metalen kruis op straat te worden gelegd. Dit metalen kruis heeft vaste maten en derhalve een referentiemaat in de foto....(ben ik nog duidelijk ??)

ok, wij willen dit kruis vervangen. het is vrij bewerkelijk om iedere keer dat kruis te verplaatsen (moet in iedere foto zichtbaar zijn).

het idee is nu ontstaan om naast de camera 2 laserpointers (oid) te monteren, die op de weg een vast kruis of 2 punten projecteren. Deze wordt dan meegenomen in de foto en zou ter vervanging kunnen dienen van het bewuste kruis.

a) welk soort laser zouden we moeten gerbuiken (bij dag en nacht goed zichtbaar)

B) enig idee hoe dit te bewerkstelligen. De afmetingen van het laserkruis / punten moet zeer nauwkeurig en constant zijn.

vr. gr,

• Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Hallo AJC,

Ik denk wel dat je een beetje op het verkeerde forum zit, omdat dit forum meer over licht en geluids technieken gaat.

Stel dat je een gewone discotheek laser zou nemen dan zal deze hetzelfde probleem hebben als je camera (zelfde oogpunt, wat niet loodrecht op het oppervlak is, en dat is net waarom je die fotometrie moet toepassen). Resultaat is dat je kruis scheefgetrokken op de weg is geprojecteerd, tenzij je de nodige hoeken weet en afmetingen gaat aanpassen.

Nu weet ik wel dat op bepaalde hi-tech CNC machines in zowat alle sectoren (hout, metaal, steen bewerking) lasers worden gemonteerd op de CNC die de afmetingen van je werkstuk zal projecteren, om zo te weten waar je je zuignappen kan plaatsen zonder dat daar een frees door zal boren. Die staan ook onder een bepaalde hoek tov je werkstuk, en de software zal een berekening maken om het beeld aan te passen.

Maar in beide gevallen ga je exacte metingen moeten doen mbt de hoek en afstand van je laserprojector en camera tot de weg. En dat is net waarvoor je kruis dient: bij je kruis weet je de afmeting, en daaruit kan je de positie van de camera berekenen. Bij een laser zou je eerst de positie van de laser moeten weten (en dus camera, want die hangen aan mekaar) om zo de afmetingen van je kruis constant te hebben. Maar nu heb je de gegevens toch al dus is de laser overbodig [8D]

Comment

• ajc
      • Dec 2005
      • 2

Dat klopt,

de mast is natuurlijk in hoogte verstelbaar en daarmee varieert de afmeting van het kruis. Dat is waar.
      Ik dacht nl om op max hoogte de exacte afmetingen van het kruis middels de laser te projecteren. deze instelling vastzetten. Dan zou je in theorie op de maximale hoogte de juiste maat hebben.

vervolgens is het een kwestie middels vaste markeringen de afmetingen op andere hoogtes vast stellen.

Het grootste probleem op dit moment is echter... welke laser zou ik moeten kiezen... heb geen idee wat voor een lasers er bestaan en welke onder alle omstandigheden goed zichtbaar zijn.

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

Inderdaad denk ik ook dat dit niet het meest geschikte forum is om een oplossing voor jouw probleem te krijgen.

Het varieren van de hoogte van je laser is geen probleem in deze. Zonder al te veel problemen is er een systeem te bedenken wat een kruis kan projecteren op de weg wat de grootte en vorm heeft van jouw wensen.

Een groter probleem is het zichtbaar zijn van de laser. Je zit immers met veel verschillende situatie's. Jij onderscheid alleen de situaties dag en nacht, maar zoals je je wellicht kunt voorstellen is een kruis wat met laser op de weg wordt geprojecteerd een stuk lastiger te zien op 21 juli om 13:00 uur, dan op 21 december om 13:00 uur. Ook regen, mist etc. spelen hierbij een grote rol.

Interessante discussie, ga ik nog eens goed over nadenken.

Comment

Working...