Galvanische scheiding DMX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johan
    • Sep 2000
    • 23

Galvanische scheiding DMX

Hoi,

Ik heb een DMX splitter gekocht, om verschillende lange DMX lijnen optisch van elkaar te isoleren.

Nu heb ik het toestel hier voor mij liggen en merk dat de gronden van de DMX-in, DMX-trough en de 5 DMX-uitgangen gewoon met elkaar verbonden zijn.

Er zijn wel telkens verschillende nettransfo's, opto-couplers en SN75176-IC's gebruikt, zoals het hoort. Maar als je de gronden daarna terug aan elkaar legt, heeft dit toch geen enkele zin [V]

Of zie ik dit mis???

Groeten

• Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

de gronden in gebalanceerde lijnen voeren geen signaal e, die dient enkel om je signaal te beschermen tegen HF storing. Het is dan ook je signaal dat versterkt, of gerepeat moet worden.

Het zou volledig anders zijn moest DMX niet gebalanceerd zijn, dan moet de grond mee door de signaalschakeling, maar dan ga je meer last hebben van groundloops. Bij gebalanceerde lijnen is je grond niet op de signaalmassa gehangen, maar op het frame, waardoor de groundloops die daar ook zijn gewoon niet hoorbaar worden (loopt niet door je schakeling)

Je moet anders eens wat lezen over gebalanceerde audiolijnen, en de bekende 'pin 1 fout'. Dat gaat dan wel over audio gebalanceerde lijnen en storingen hierop, maar ik ben er van overtuigd dat dat deel bij DMX hetzelfde werkt.

EDIT: ah oeps, khad niet gelezend at je galvanisch wou scheiden. Enkel het splitter gedeelte
    Hmm, vermits normaal je grond op het frame moet hangen, en datzelfde frame normaal zoiezo met de aarde is verbonden maakt dat weinig uit denk ik zo... De grond komt zoals hierboven staat toch niet door je schakeling, enkel langs je frame. Maakt dus ook niet uit welke stroom deze voert. Maar hier ben ik een pak minder zeker van

Comment

• jerre
      • Jun 2003
      • 286

ground blijft ground, blijft altijd hetzelfde potentiaal. Vergis je niet met de massa, die ligt soms aan de ground (of grond).
      nu gij en dan ikke weer

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Galvanische scheiding is alleen voor de + en - (of fase en nul, hoe je het wilt noemen, galvanisch wordt bij meerdere doeleinden toegepast). Niet gebruikelijk om de aarden ook te scheiden.

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Welke splitter heb jij, bij de splitters die ik ken zijn de gnd's (pen 1) wel degelijk gescheiden van elkaar (MA en Botex).
          PS. De DMX-in en DMX-trough zitten wel hard aan elkaar.

gr. Herman

Comment

Working...