we doen zowel kleine als grote shows met een pak bewegend licht. Heeft iemand ervaring met de Grand MA en de Jands Vista T4. We moeten een nieuwe 'zware' lightconsole kopen, maar weten niet goed te kiezen tussen deze 2 tafels. Heeft iemand ervaring met een van deze of met alle twee ?
Grand MA vs Jands Vista T4
Collapse
X
-
Gezien de stabiliteit, en het gebruikersgemak/support, is de keuze eenvoudig; GrandMA. De nummer 1 tafel, en perfect voor grote shows. Vraag vooral eens een demo aan !
grtz ArvidIf your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-Manager -
Ik weet niet precies hoelang die Vista al op de markt is, maar de GrandMA heeft zich ondertussen toch allang bewezen, en je ziet em her en der vaak opduiken, ik heb zelf nog maar 1x meegemaakt dat de tafel vast liep. Het touchscreen moet alleen niet al te harde klappen krijgen, dan gaat ie slecht reageren, maar dit is natuurlijk iets wat voor elk touchscreen geld, en wellicht dat er op de vista ook 1 zit.Licht is altijd zwaar.Comment
-
Hoi, ik heb ervaring met grandMA de ultra-light versie. En ik moet zeggen, het is een mooie tafel, maar, volgens mijn bevindingen is er wel degelijk iets mis op hardware vlak met de ultra-light. Volgens de mannen van MA is dit normaal voor de ultra-light reeks[?] ze kennen blijkbaar het probleem. De schermen zijn op sommige momenten traag en als we de oops settings enablen hadden we zelfs een keer vertragingen op de DMX uitgangen, wat onaanvaardbaar is natuurlijk. Hebben dit al verschillende keren voorgelegd aan MA Belgie (candela) maar er is nog steeds geen oplossing voorgelegd. Even een vraag naar anderen die de ultra-light bezitten: hebben jullie ook dit probleem?
Het concept van de tafel is wel goed. Je hebt via het touch screen, dat je zelf kan indelen hoe je wil, alles bij de hand wat je moet hebben, wat je zelf wil hebben eigenlijk. Je hebt 10 executor faders (gemotoriseerd bij light en grote versie) en 20 executor buttons, dit alles nog eens onderverdeeld in banken, veel banken :-) de effecten engine is ook wel leuk, je kan zelf ook effecten maken en aanpassen (pan/tilt,dimmer,strobe,...) er zit een uitgebreide fixture list in met de meest gangbare merken (je kan deze zelf ook aanmaken). Het patchen van kanalen en fixtures gaat zeer snel en gemakkelijk via het touch screen. Zo kan ik nog wel even doorgaan... maar ik ga slapen nu
Hoop dat je er toch iets aan hebt.
groetjessilence lightingComment
-
ik ben zelf grandma ultra-light gebruiker. heerlijke tafel kan echt alles en is redelijk snel uit teleggen aan anderen (of niet rene).
de vista werkt compleet anders dan welke tafel dan ook. het scherm is GEEN touch screen, dus je MOET alles met de pen doen. ik heb hier op de zaak ook zo'n pen (van het zelfde merk) dit werkt heerlijk..... op kantoor, niet bij programmeren van een show (lijkt mij). ik heb de offline geprobeerd en ook laatst op de LDI beurs (amerika) fff met ut beesje gespeeld. mijn tafel zal het nooit worden, maar anderen zijn er enthousiast over, maar dan gaat het meestal over LD's en operators die de tijd hebben om snel een show te maken, maar snel live iets doen zie ik niet in de tafel. daar voor moet je de MA hebben.Joost van Eenbergen
ELC lightingComment
-
Bedenk ook dat de keuze tussen GrandMA en Jands Vista er een is tussen een tafel die zich al lang en breed heeft bewezen en stevig in de markt staat (GrandMA) en een nieuwkomer.
Jands is natuurlijk wel een bekende naam maar de Vista is een hele nieuwe console met werkelijk een heel nieuw concept over het programmeren en bedienen van licht aan de basis.
Allebei kunnen voor- en nadelen hebben. GrandMA kun je goed bijhuren, is een bekende naam om te verhuren en heeft natuurlijk een flinke pool aan mensen die erop kunnen werken. Wel is het een al wat oudere tafel. Nog lang niet aan het einde van zijn ontwikkelingstijd maar onmiskenbaar ouder dan de Vista.
De Vista zou wel eens een hele grote hit kunnen worden maar da's natuurlijk een gok. Je zou een van de eersten kunnen worden met een tafel die erg populair en gewild gaat worden maar misschien ook niet. Er zijn geluiden op het LightNetwork van toch behoorlijk serieus te nemen programmeurs die het de grootste innovatie sinds de Hog2 vinden. Dat hoef je natuurlijk niet zomaar aan te nemen maar het is misschien een aanleiding om wel eens serieus naar die tafel te kijken.
Oh ja, en de Vista is een van de weinige tafels die een offline editor krijgt voor MacOS - mocht je Applefundamentalist zijn zoals een aantal mensen hier...
En wat AJB al zegt, gewoon eens een demo aanvragen, maar dan wel van allebei. Aan een GrandMA kun je bijna geen miskoop doen - behalve misschien als je een Micro koopt [
)] - maar wellicht val je als een blok voor de nieuwe interface van de Vista...
LuxProDeo
Comment
-
Ik heb enkele malen met de vista gewerkt, je kan alles met de vista wat je ook met de grandMA kunt. Enkel de video bewerking blijft een beetje achter. Ik las dat iemand vertelde dat het moeilijk is om live werk te doen. Dit is best wel te doen, je moet gewoon de machine kennen en er handig mee zijn. Op voorhand programmeren is ook geen probleem. Ik zou beide eens testen, want met mijn mening was ik sneller weg met programmeren in de vista dan in de grandMA.
NielsComment
-
(hier stond een langere tekst maar dat is blijkbaar per ongeluk door een moderator verwijderd, helaas)
ADDED BY AXS: Met mijn welgemeende excuses aan Tiemen
Ipv quote knop, bewerk icoontje geduwd. Beiden dus een heel stuk tekst kwijt
En ik geloof vrij dat de verschillende tafels qua
basistoestanden "hetzelfde kunnen". Maar bij GMA stopt het daar niet, je kan er gewoon uithalen en mee doen wat je wil en op welke manier je wil, een andere tafel die dat ook kan moet ik toch nog tegenkomen!Comment
-
Is het een belangrijk punt? Misschien, hangt compleet af waarvoor je em gebruikt. Als de tafel met 1 (of een paar) vaste lichtman op tour gaat en hij de enige is die er op moet werken lijkt het me geen belangrijk punt om te vergelijken.citaat:Geplaatst door Tiemen
Nu...over de "was ik sneller weg met programmeren in de vista dan in de grandMA." Is dat nu een belangrijk vergelijkingspunt? Ik kan iemand leren werken met een Sirius24 in max 5 minuten. Perfecte tafel! Een tafel kan moeilijk zijn, maar dat betekent misschien net dat je er dingen mee kan die anderen niet kunnen.
Echter, als de tafel op allerhande feesten en partijen staat waarbij veel andere lichttechnici op de tafel werken, die geen ervaring hebben met de tafel, dan is het wel degelijk een vergelijkingspunt. Het hangt helemaal van het gebruik van de tafel af.
my 2 centsFlightcasedouwer en kabelslaafComment
-
Tuurlijk hangt het van het gebruik af. Maar een bezoekende technieker leer je in een half uurtje niet met de tafel werken. Die toon je de basis, cue'tje inproggen, met wat hulp wat seq's bouwenen effectjes gebruiken... En op zich verschilt dat allemaal niet erg veel. En dat bedoel ik net, iemand die op de juiste manier iets uitlegt kan een buitenstaander met elke tafel op de been helpen. Maar zegt dat veel over de tafel? Dat zegt bij mij meer over de persoon die uitleg geeft...citaat:Geplaatst door Spotter
Echter, als de tafel op allerhande feesten en partijen staat waarbij veel andere lichttechnici op de tafel werken, die geen ervaring hebben met de tafel, dan is het wel degelijk een vergelijkingspunt. Het hangt helemaal van het gebruik van de tafel af.Comment
-
Ben ik met je eens, ik heb het ook niet bedoeld als een doorslaggevend punt. Het is waarschijnlijk een punt dat je meeneemt, maar er niet veel waarde aan hecht (en volgens mij zijn we het daar over eens).citaat:Geplaatst door Tiemen
Tuurlijk hangt het van het gebruik af. Maar een bezoekende technieker leer je in een half uurtje niet met de tafel werken. Die toon je de basis, cue'tje inproggen, met wat hulp wat seq's bouwenen effectjes gebruiken... En op zich verschilt dat allemaal niet erg veel. En dat bedoel ik net, iemand die op de juiste manier iets uitlegt kan een buitenstaander met elke tafel op de been helpen. Maar zegt dat veel over de tafel? Dat zegt bij mij meer over de persoon die uitleg geeft...Flightcasedouwer en kabelslaafComment
-
heb ondertussen toevallig de 2 tafels tot mijn beschikking gekregen....
het gaat hier om de vista T2 en de MA micro
oke 1ste punt: de micro is niet echt praktish om snel te proggen omdat er veel knoppen niet direct beschikbaar zijn. maar dit is voor jou normaal geen probleem aangezien je denk ik toch een grotere versie wil kopen.
heb nog niet al de mogelijkheden van de 2 tafels gezien maar wel de meeste.
vista vind ik persoonlijk wel iets toffer proggen met de tijdslijn enzo. Kwa video heb ik met beide geen ervaring.
voor mij zijn ze beide aan elkaar gewaagd. Alleen zoals eerder al gezegd in dit topic de MA heeft zichzelf al bewezen de vista nog niet (hier is ook nog niet alles 100% op punt, er komen nog leuke extras bij zoals dmxin enzo...)
denk miss dat de prijs ook wel een invloed heeft zit toch een behoorlijk verschil tussen de 2....hehe wat een gedoeComment
-
Wie de Vista heeft weet ik niet, vond het zelf allemaal erg priegelig en klein (met name in de schermpjes). De GrandMA mag je altijd komen bekijken in Time-Out, we zullen je graag de mogelijkheden laten zien.
grtz AJBIf your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
------------------------------------------------
Arvid Buit
Creative-Director / Artist-ManagerComment
-
Nog een tip voor de aanschaf, mocht je voor de GrandMa gaan (dat was toch de startvraag van het onderwerp
): de Micro en Ultra Light hebben geen motorfaders, die zijn toch wel heel erg handig! Daar kwam ik pas echt achter toen ik voor het eerst op de Ultra Light werkte. Natuurlijk zijn er veel meer verschillen (back up accu, intensiteitswiel, meer knoppen en evt. schermen e.d.), maar in het werken vind ik dit wel een groot verschil.
Comment

Comment