Robe SL-250 PDM (power down mode)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Robe SL-250 PDM (power down mode)

Even een post namens een van mijn collegea:

De laatste tijd hebben we regelmatig ruzie met onze Robe SL-250 fixtures:

In de features zit namelijk ook een zg. PDM (=power down mode). In deze modus kun je de fixture aanzetten, maar zal de lamp niet ontsteken --> bedoelt om bijvoorbeeld bij klus-voorbereiding de lampen in de kist te laten zitten en ze alvast de juiste adressen toe te kennen.

Om deze PDM in te schakelen is er volgens de handleiding een bepaalde knoppen-combinatie nodig die je moet geven bij het opstarten van de fixture. De functie is dus NIET aan te roepen via DMX (volgens de handleiding in ieder geval).

Nu is het echter zo dat onze spots soms op onvoorspelbare momenten in de PDM springen (de lamp gaat dus uit!!). LET WEL: ze hangen dus gewoon in het grid, de power staat er al láng op en ze krijgen gewone nette DMX. Dit is erg vervelend, want de enige manier om ze weer uit de PDM te halen is in het grid klimmen en ze hard resetten (met de juiste knoppencombinatie bij het opstarten om de PDM ongedaan te maken).

Zijn er misschien meer mensen die dit prbleem ook hebben, of hier misschien een oplossing voor weten?

In eerste instantie had ik gedacht dat het misschien raadzaam was de firmware van de spots te updaten (wordt aan gewerkt).
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."
  • Vervallen

anders terug naar de dealer, want dit horen ze niet te doen. Gebruik je wel goede dmx kabels, want het kan ook veroorzaakt worden door een storing of een incompleet dmx signaal.

Comment

• Vervallen

OJa welke tafel gebruik je?

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

idd een vreemd probleem... Firmware updaten zou ook mijn eerste suggestie zijn voor hetgene wat jij beschrijft...
        Verder is het bij mijn weten ook niet op een andere manier in/uit te schakelen.

citaat:Geplaatst door J.S. Coolen

OJa welke tafel gebruik je?
        voor een functie die niet via dmx reageert doet dat er niet toe
        Zelfde verhaal voor de bekabeling.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Tsja, enige andere dat ik zou kunnen verzinnen is dat Robe een 'eigen' protocol heeft (gebaseerd op RS485) waarmee zij wél bepaalde functies kunnen aanspreken in de fixtures, die voor de normale gebruiker niet toegankelijk zijn.
          De jongens gebruiken namelijk inderdaad géén afsluitweerstand (ze worden gemaakt as we speak!), in extreme gevallen zou het dan kunnen voorkomen dat de reflecties op de DMX-lijn nu net dusdanig zijn dat de fixture denkt dat het het Robe-protocol is.

Maar dit vind ik wel heel erg ver gezocht. Ook omdat ze wel een goede splitter gebruiken en maar maximaal 6 spotjes in een keten hebben.

Ze zijn nu inderdaad bezig contact op te nemen met hun leverancier om alle firmware te updaten, maar ik dacht: "misschien zijn er nog anderen met hetzelfde probleem" We komen al spots tekort dit weekend, dus een 'makkelijke' oplossing was prettig geweest in dit geval.

In ieder geval bedankt voor de reacties, we wachten in spanning af wat de leverancier gaat zeggen...

p.s. Het wordt gestuurd door een MA-tafel, dus die DMX zit wel goed.

Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• mustang
            • Sep 2005
            • 38

Kan het zo zijn dat er vanuit de tafel een commando lamp off staat of wordt gegeven terwijl je de spotjes aan de dmx hebt hangen?
            Mooi spul, he?

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Nee, het is echt de PDM, dit geeft het display ook aan...

Comment

• davehouben
                • Dec 2003
                • 92

Dacht al dit probleem komt me bekend voor! Goed bezig Jeroen!!
                Wou alleen nog ff toevoegen dat we de spots niet alleen op een MA (zowel lightcommander als scancommander) gebruiken maar ook op een pearl. Probleem doet zich bij alle 3 de tafels voor en nu al bij 3 verschillende spots.
                Verder nog even een ander probleem waar we de laatste tijd vaak tegenaan lopen... Bij Robe is het zo dat de lamp al in de fixture zit wanneer deze de fabriek uit rolt. Nu hebben we echter de laatste tijd ook het probleem (bij onze colorspots 250) dat er vaak een lamp kapot gaat. Deze vertonen allemaal hetzelfde probleem, namelijk dat er een scheur in het glas zit. Dit is nu al bij enkele spots gebeurd terwijl ze er pas +/- 300 branduren erop hebben zitten.
                Opzicht kan het aan de lamp niet liggen want er zit een Philips MDS 250w lampie in. Of het moet natuurlijk al een productiefout zijn maar dat lijkt me sterk. Nu weet ik alleen niet of het probleem dan ook aan de spot kan liggen!? Nog meer collega's die misschien dit probleem hebben ondervonden?? Ben benieuwd!!

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

Hebben zelf de ervaring dat hoge omgevings temperaturen en hoge netspanning (feesttententen zomers met agregaat voeding) resulteren in een merkbaar kortere levensduur van de lampen.
                  Het gebarsten glas wijst dan ook op een te hoge werk temperatuur.
                  De verklaring hiervoor is dat de gasontladings lamp een stroom gestuurde lamp is waarvan de boogspanning enigsins toeneemt met het aantal branduren van de lamp, waardoor de warmte ontwikkeling van de lamp toeneemt met het aantal branduren.

gr. Herman

Comment

• davehouben
                    • Dec 2003
                    • 92

Uhmm jah ok zit wel wat in wat je zegt maar dat wilt nog niet zeggen dat het normaal is dat de lamp het zomaar begeeft! Bedoel de meeste mensen hier zullen allemaal wel weten wat zo'n lampje kost. Veel dus!! Dit moet dus niet kunnen na 300 uurtjes!!
                    Weet dat toen we nog met Movitec werkte deze spots vaker op HEAT sprongen... dat was dus een beveiliging omdat de spot anders te warm werd. Leuk dat die colorspot dat niet zo snel doet maaruhhh nah ja het moet niet zo zijn dat dan de lamp stuk gaat doordat ie niet goed genoeg beveiligd is lijkt mij.

Comment

Working...