Programmatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Noiz
    • Oct 2004
    • 31

Programmatie

Hallo,

Ik beschik over een Chamsys PC Wing.
    Nu heb ik enkele vragen omtrent programmatie.
    Het gebruik situeert zich vooral in de live-voorstellingen, met een 8-tal moving heads, 2 4-blinders, een setje ACL, 3 t4 als front, en nog 2 t4 in de back.
    Nu heb ik er nog geen zicht op hoe ik het praktisch kan aanpakken.
    Dus ik zit beperkt tot de 10 faders met dan wel een 99 pagina's aan gekoppeld en eventueel nog de virtuele wings.
    De blinders en ACL alsook de rook, moeten zowiezo via de hardware bestuurd worden om snel te kunne reageren (zie niet meteen een andere manier).
    Dus dat zijn al een aantal faders minder..
    M.A.w.: Hoe kan ik het beste beginnen programmeren (want 1 fader is ook maar beperkt tot 1 pagina ..) met het oog op de praktijk?
    Alvast heeel erg bedankt!
  • maarten_dever
    • Jun 2002
    • 150

beetje experimenteren lijkt mij... zelf zien wat je hoe en waar wil.. iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.. 1 fader zou ik gebruiken als dimkanaal van je mh's (das weer een fader minder)

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Staat nog bovenaan in een sticky: http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=15635
      En de topictitel "programmatie" helpt ook niet echt als anderen toevallig op zoek zijn naar antwoorden op jou probleem.

Comment

• LichtNichtje
        • Nov 2004
        • 220

Je kan als je snel wilt zijn de volgende manier van programmeren hanteren (gebruik ik ook bij fuiven):

Zoals je zei zet je je acl/blinder/rook onder een schuiver. Nu heb je nog 7 faders over...
        Hieronder zet ik sowieso de intensiteit, snelheid van je movement, goborotatie, fx, ...

De overige faders die leeg zijn, gebruik ik als universele fader. Je kan namelijk cuestacks hiernaartoe moven en daarna terug moven naar je scherm...

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

my 2 cents: Waarom je fogger onder een fader steken als je er maar zo weinig ter beschikking hebt?

Lijkt me voor jou echt beter om de rest onder direct-acces te steken (ACL, blinder, strobes,I/shutter-chase, I-groepjes, moves...) zo heb je tot de echt meest belangrijke dingen onder fadercontrol.

Even nagaan of je fogger echt zo belangrijk is om die aan een fader toe te wijzen... zijn best andere manieren om je fogger onder controle te houden. (lijkt me toch niet zo belangrijk om die onder fadercontrol te hebben... lijkt mij)
          Verder kan je natuurlijk nog steeds een aparte cue ervoor aanmaken en voor die keren dat je dit echt nodig hebt, even naar een fader kopiëren.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• mannetje
            • Apr 2005
            • 5

ik gebruik de laatste tijd ook steeds meer een chamsys pc wing en stelde het zelfde probleem vast. in het begin wil je alles onder die faders kwijt en heb je er al vlug tekort. De oplossing kwam vorig weekend door het combineren van de pcwing met een touchscreen. Op de faders stop je alleen nog wat echt intensiteit of snelheid nodig heeft. Al de rest steek je netjes in je pallets of stuur je aan via de playback pagina. Zo kun je net zoals op een hog heel vlug kleurtjes, gobo's, effecten enz. kiezen via het touchscreen ipv op de pallets toetsen zoals op een hog.
            alleen zit je dan wel in je programmer te werken en moet je opletten wanneer je op clear drukt. beter is dan om schift clear te gebruiken zo clear je alleen het huidig geselecteerde toestel.
            En toch blijft deze combinatie heel betaalbaar voor wat je ervoor in de plaats krijgt van mogelijkheden.

Comment

• Dj Noiz
              • Oct 2004
              • 31

citaat:Geplaatst door mannetje
              alleen zit je dan wel in je programmer te werken en moet je opletten wanneer je op clear drukt. beter is dan om schift clear te gebruiken zo clear je alleen het huidig geselecteerde toestel.
              En toch blijft deze combinatie heel betaalbaar voor wat je ervoor in de plaats krijgt van mogelijkheden.
              Wij hebben er 2 touchscreens aanhangen (dus ik werk ook met de multiview).
              Bij de playback pagina zit je niet in de programmer te werken (de paletten etc. natuurlijk wel).
              Nu vind ik persoonlijk dat als je bijvoorbeeld een paar FX/programma's onder een virtuele wing hebt steken, je de paramaters redelijk omslachtig moet aanpassen (SEL -> aanduiden hetgeen je wilt wijzigen -> cue stack), terwijl je bij de faders je gewoon de select-toets moet ingedrukt houden, misschien kan het sneller?
              En hoe bepaal je wat snelheid en intensiteit nodig heeft (wat bedoel je daar juist mee)?

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Iemand de nederlandse Importeur al van dit onderwerp op de hoogte gesteld?
                Is hier met regelmaat te vinden als het gaat om promotie van zijn producten, zou een stukje advies en uitleg vast ook wel tot de mogelijkheden behoren!

Comment

• Dj Noiz
                  • Oct 2004
                  • 31

Ik ben zelf van België en heb met Luc (AVL) het erover gehad, maar natuurlijk is zoiets redelijk persoonlijk ..
                  Maar vermits ik geen ervaring heb met intelligent licht etc., wou ik eens horen of er mensen soms hun manier van werken eens konden illustreren, wat al voor een deel is gebeurd.

Comment

• LichtNichtje
                    • Nov 2004
                    • 220

citaat:Geplaatst door Dj Noiz

Nu vind ik persoonlijk dat als je bijvoorbeeld een paar FX/programma's onder een virtuele wing hebt steken, je de paramaters redelijk omslachtig moet aanpassen (SEL -> aanduiden hetgeen je wilt wijzigen -> cue stack), terwijl je bij de faders je gewoon de select-toets moet ingedrukt houden, misschien kan het sneller?
                    En hoe bepaal je wat snelheid en intensiteit nodig heeft (wat bedoel je daar juist mee)?
                    Dit vind ik ook, maar...
                    Chamsys heeft een geweldige support --> mail je suggestie hoe je het zou willen naar support@chamsys.co.uk en misschien nemen ze wel in overweging om dit dan te programmeren in de volgende versie...

Comment

• DeMennooos
                      • Aug 2000
                      • 1416

@Ralph de topic titel laat niet echt zien dat het over Chamsys gaat. Daarnaast is er een aparte sticky gemaakt voor Chamsys vragen en/of problemen. Verder reageren we graag snel, maar hebben we ook andere werkzaamheden dan de hele dag het forum in de gaten te houden

Hetgeen wat je dus eigenlijk mist zijn de soft buttons en encoder wielen die wel op de tafel zelf zitten en die ook straks op de Maxi PC WIng zitten.

Als je met een touch screen werkt lijkt het mij handig als je de kleuren, gobo's, strobo, losse posities en eventuele speciaaltjes onder de virtuele wings zet. Als je daarnaast ook open wit en dim 0% onder de virtuele wings zet loop je ook niet snel het risico dat je te veel presets released.

Voor de FX kun je Cue stacks maken en onder de faders zetten. In de eigenschappen van de cue stacks kun je definieren dat bijvoorbeeld de fader de FX size en speed regelt.

Ik denk dat als ik faders te kort zou komen ik persoonlijk dingen als rook, ACL en blinder op de laatste drie virtuele wing knoppen zou zetten.
                      Greetz,

DeMennooos

Stagehands are the infantry of show business

Comment

• Dj Noiz
                        • Oct 2004
                        • 31

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
                        Al de kleuren/gobo's/strobe's/pulses/posities zitten in de virtuele wings zodat ik er snel aan kan met het touchscreen.
                        Op alle pagina's ga ik ook de 2 blinder / ACL zetten (-3 faders), zodat ik er ten aller tijde meteen aankan.
                        Dan blijven er nog 7 faders over en 99 pagina's voor bewegingen etc.
                        Hoe begin ik eraan?
                        Ik heb dus:
                        - chases (movements en kleuren apart, eventueel tesamen) van groep 1 mh's.
                        - chases (movements en kleuren apart, eventueel tesamen) van groep 2 mh's.
                        - chases (redelijk simpel omdat het maar 2 4-bars zijn) van de parren.
                        Kan iemand mij soms helpen om mij op weg te helpen?
                        Alvast heel erg bedankt!

Comment

• LichtNichtje
                          • Nov 2004
                          • 220

citaat:Geplaatst door Dj Noiz

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
                          Al de kleuren/gobo's/strobe's/pulses/posities zitten in de virtuele wings zodat ik er snel aan kan met het touchscreen.
                          Op alle pagina's ga ik ook de 2 blinder / ACL zetten (-3 faders), zodat ik er ten aller tijde meteen aankan.
                          Dan blijven er nog 7 faders over en 99 pagina's voor bewegingen etc.
                          Hoe begin ik eraan?
                          Ik heb dus:
                          - chases (movements en kleuren apart, eventueel tesamen) van groep 1 mh's.
                          - chases (movements en kleuren apart, eventueel tesamen) van groep 2 mh's.
                          - chases (redelijk simpel omdat het maar 2 4-bars zijn) van de parren.
                          Kan iemand mij soms helpen om mij op weg te helpen?
                          Alvast heel erg bedankt!
                          Blijven de waardes die je op de schuiver op pag.1 gezet hebt, ook behouden op pagina 2 als je van pagina verwisselt?

Ik had hier soms problemen mee bij sommige tafels...

Comment

• lucken
                            • Sep 2002
                            • 342

citaat:
                            Blijven de waardes die je op de schuiver op pag.1 gezet hebt, ook behouden op pagina 2 als je van pagina verwisselt?
                            Dit kan inderdaad ingesteld worden bij de Chamsys controllers ! Zodanig dat die bepaalde playback of playbacks boehouden blijven bij paginawissel.

Groeten,

Luc

Comment

• LichtNichtje
                              • Nov 2004
                              • 220

citaat:Geplaatst door lucken
                              citaat:
                              Dit kan inderdaad ingesteld worden bij de Chamsys controllers ! Zodanig dat die bepaalde playback of playbacks boehouden blijven bij paginawissel.

Groeten,

Luc
                              Kan je me even wegwijzen naar deze optie, ik kan hem namelijk niet vinden...

Comment

Working...