Lichtsturing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ waiora
    • Oct 2005
    • 5

Lichtsturing

hoi mensen, het is voor jullie wss een domme vraag maar ik ben hier totaal niet in thuis. Ik draai al een tijdje hier in het jeugdhuis en we zijn van plan wat verlichting aan te kopen nl. 4 scans (high-end trackspot) en 2 x 4pars. Nu wouden we dat gaan sturen met een scenesetter. Nu was mijn vraag of dit eenvoudig te programmeren en aan te sluiten is ? ivm hoe de dipswitche moeten staan voor de scans enz... ik heb een handleiding gevonden op falco.be maar ik kom er nog niet goed wijs uit...

bedankt alvast...
  • DJ waiora
    • Oct 2005
    • 5

en wat is een scenesetter van de volgende 4 MX 512 protocol, LWR protocol, standard analog, and stand
    alone operation (master/slave). toch DMX 512 ?

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

is het de Botx scenesetter 1224 (24 kanalen) of de scenesetter 2448 (48 kanalen) ?
      Een scene setter stuurt DMX 512 uit (gelukkig of anders zouden de trackspotjes niet werken)
      De trackspots hebben elk 7 DMX kanalen (dus voor alle 4 is dat 4x7=28 kanalen) + dan nog eens 8 parren maakt 36 DMX kanalen. Dus met een 24 kanaals tafel red je het niet TENZIJ je scans en/of parren op eenzelfde adres zet.

Aansluiten is dus gewoon een daisychain (dus van de uitgang van de tafel naar de ingang van je scan en van die uitgang naar de ingang van een andere scan en van die uitgang... en op de uitgang van je laatste scan zet je een DMX terminator om reflecties op je transmissielijn te voorkomen)
      Over het programeren, de scenesetter is 1 van de simpelste DMX tafeltjes dus proggen zou moeten lukken, gewoon de manual volgen.

Het instellen van de switches. dit werkt volgens het binair talstelsel dwz:
      dip 1 on = adres 1
      2 on = 2
      3 on = 4
      4 on = 8
      5 on = 16
      6 on = 32
      7 on = 64
      8 on = 128
      Dus als je bv adres 14 moet hebben = 8+4+2 is dus dip 2,3 en 4 op en de rest off.
      exit night into LIGHT

Comment

• soundcheckfrits
        • Jan 2005
        • 455

edit bericht gedeleted ivm verwarring
        de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

Houd er wel rekening mee, bij trackspots staat de "1" standaard al aan, er zijn dus maar 7 dipswitches (+3 voor instellingen) Dit is iig op de oudere versies, ik weet niet of de nieuwere (als deze er zijn) aangepast zijn.

@ frits: dat andere topic heeft de TS zo te lezen al wat ervaring (stelt iig geen andere vragen) en het gaat daar om een heel ander prijsklasse en hoeveelheid apparatuur.
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• DJ waiora
            • Oct 2005
            • 5

dus als ik ze alle 4 sychroon stuur zijn het nog 28 kanalen ... ?

Comment

• rene.derksen
              • Feb 2004
              • 649

Licht eraan, als je alle functies van de 4 scans onder 1 kanaal progt, dan houd je toch die 28 kanalen, maar zit dat verstopt onder 7 faders. Als je alle scans op hetzelfde start dmx adres zet, dan kom je wel op 7 kanalen en 7 faders, maar daar kun je er niet meer mee maken.

Het mooiste is om alle scans een eigen adres te geven, en op de tafel alle functies bij elkaar patchen, behalve de pan en tilt, kun je nog wat andere plaatjes maken. Evt. kun je de colors ook apart zetten of meerdere functies als je nog wat faders leeg hebt.
              Licht is altijd zwaar.

Comment

• DJ waiora
                • Oct 2005
                • 5

jah oke dan wordt het ene 48 kanaals maar als je die programmeerd hoe zet ge de scans dan samen op de eerste 7 kanalen bvd ....

Comment

• rene.derksen
                  • Feb 2004
                  • 649

Je hebt dus die 2 mogelijkheden: wil je wel 28 kanalen en iets meer als 7 faders gebruiken, dan zoek je in de handleiding naar "patchen"

Wil je 7 kanalen en maximaal 7 faders in gebruik hebben, dan is het een kwestie om de dipswitches van de scans gelijk te zetten.
                  Licht is altijd zwaar.

Comment

• DJ waiora
                    • Oct 2005
                    • 5

dus dan ziet de scenesetter eigelijk maar 1 scan... ? en dan de scans gewoon linken

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

Volgens mij kan je niet patchen op een scenesetter.
                      Als je alle scans op hetzelfde adres zet dan is het voor de scenesetter alsof er maar 1 scan opstaat maar al je scans doen dan hetzelfde. bv als je op je tafel de scan op blauw zet gaan ze alle 4 op blauw ga je naar rood doen ze dit ook alle 4.
                      Je kan ook 2 groepen van 2 maken (dus eerste 2 op zelfde adres, en laatste 2 op zelfde adres) en dan werken ze dus met 2 samen en nemen ze 14 kanalen in beslag.
                      exit night into LIGHT

Comment

Working...