Gobo projectie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Gobo projectie

Een bedrijfslogo projecteren vanaf 40m afstand.
    Afmeting van projectie moet ongeveer 4x2m worden.
    Ondergrond is zwart, logo is alleen maar in wit.
    Hoge lichtopbrengst gewenst, want het moet een blikvanger zijn.

Wat voor soort armatuur kan ik hier het beste voor gebruiken???
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Vanaf 40 meter zou je bijna gaan denken aan een aardige volgspot, maar ik heb geen idee in hoeverre je daar gobo's voor kunt zetten. In het andere geval wordt het de zwaarste profiel die je kunt vinden denk ik, wat heb je zelf voor opties?

Comment

• Controller
      • Apr 2002
      • 745

Waarom wil je van zover af gaan projecteren? Is het niet mogelijk een doorzichtscherm te gebruiken en vanachter te projecteren? (weet niet waarop je nu wil projecteren een stukje gebouw of decor?

Natuurlijk zou je ook kunnen denk aan een laser.

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

of pak een pani-spot, volgens mij heeft flashlight die kleine pani's als volgspot in de verhuur. met een voorzetlens ook geschikt als erg goede projectiespot..of zoek een optikinetics K-serie projector, speciaal ontwikkeld voor projectie.

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

citaat:Geplaatst door controller

Waarom wil je van zover af gaan projecteren? Is het niet mogelijk een doorzichtscherm te gebruiken en vanachter te projecteren? (weet niet waarop je nu wil projecteren een stukje gebouw of decor?

Natuurlijk zou je ook kunnen denk aan een laser.
          Beetje een helemaal misplaatste reactie...
          Zoals Kokkie al vermelde, is de achtergrond zwart en het logo wit en vraagt hij een oplossing via gobo-projectie.

Beetje krom om dan af te komen met een doorzichtscherm, laser etc...

Enige waar ik zo meteen aan kan denken en eveneens gebruikt heb voor een gelijkaardige toepassing is de RJ SNX reeks.
          Ik heb toen een lenzensysteem laten overkomen zodat ik aan 7° kwam (standaard gaat deze slechts tot 9°)
          Hiermee kreeg ik met een throw van 40m een 5m imagesize en een 1000lux.
          Misschien dat de gobo-image zelf iets verkleint (afhankelijk van het 'detail') kan worden waardoor je nog iets wint in imagesize op die 40m.

grtz

Tom
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Joost_A
            • Apr 2005
            • 45

Als aandachtstrekker hebben wij op ons festival (Virus) gedurende een week 's avonds een grote projectie gedaan op het hoofdgebouw van de Technische Universiteit. De projector stond op ca. 60 meter afstand in een ander gebouw. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een Pani projecter met een lamp van 4000W gebruikt (HMI geloof ik). Flashlight verhuurt deze ook. Voor de lamp zit een module met twee grote glasgobos die roteren. Module kan echter ook stilgezet worden. Wij hebben de glasgobos zelf gemaakt. Projectie was ca. 700 m2.

Ik zal maandag even de details van de Pani opzoeken en posten.

Kijk voor een impressie op www.virus.nl/lightup.php

Grtz.
            Joost

ps. Deze post is geen reclame voor Virus

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Sorry jongens, ik heb jullie een beetje uitgetest [:I]

De lamp die ik ga gebruiken had ik al uitgezocht en Axs heeft gewonnen, want die had hetzelfde idee als ik.
              Het wordt namelijk een RJ D'Artagnan, 2,5kW MSR, 9/26 graden

Even wat ter verduidelijking.
              De projectie gaat plaats vinden op de buitenkant van een gebouw.
              De afmeting komt voort uit het feit dat het boven een grote deur komt die ongeveer 4m breed is waardoor als gevolg van de vorm van het logo de projectie hoogte 2m is.
              De 40m kwam voort uit het feit dat ik dan in een ander gebouw zit, op de eerste verdieping voor een open raam, dus mijn armatuur staat droog, ik heb stroom en ik sta zoveel mogelijk loodrecht voor mijn projectie, waardoor die het mooiste wordt.
              Moet van de week nog wel even met de lasermeter op pad, want als de afstand echt 40m is moet ik het plaatje van de gobo kleiner laten maken en heb ik dus minder lichtopbrengst, bij 30m zou het volgens mij op maximale grote van het gobo moeten lukken en anders heeft deze post toch nog nut gehad, want ik kan nu op zoek naar Axs 7 graden lenzenpakket, waardoor ik met de 40m misschien wel ga uitkomen of dat ik dat lekker toch niet doe omdat het teveel gaat kosten. Lang leve het budget [xx(]
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

Foto's plaatsen van het resultaat aub

Comment

• Martijn de Groot
                  • Mar 2005
                  • 189

Uit ervaring kan ik zeggen dat je minimaal 1500 watt te kort komt om duidelijk te projecteren op zwart doek. Voorstelling "Elisabeth" in het Circustheater deed hetzelfde kunstje over een afstand van 34 meter en het effect was niet om over naar huis te schrijven. Zwart doek reflecteerd bijna niet dus je scherpte is nagenoeg verdwenen en er blijft over zo'n afstand weinig licht over. Wij gebruikte een Pani-projector HMI 4000 watt en toch slecht resultaat.
                  Martijn de Groot.
                  wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• deejayke
                    • Mar 2005
                    • 77

ik zit dus ook met een probleempje ivm goboprojectie...
                    vroeger bestond de "projector disco lichteffect" van sky-tec maar kan daar dus blijkbaar niet meer zomaar aan geraken... heeft iemand anders zo een low budget oplossing? tis voor gobo's en standaard ingeraamde dia's (deze kunne dann nog eens 360° draaien, en een 50W lamp) kmoe maar ne afstand van maximum 10m overbruggen en minimum 3 a 4 meter
                    het toestel trekt zowa op die mini-moonflowers van uit de kijkshop
                    kan iemand me vertellen waar ik aan zo een toestel kan geraken of een soort gelijke? en zoniet of het dan moeglijk zou zijn zo een goedkope moonflower om te bouwen tot iets dergelijks?

m.v.g.
                    blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

Bedoel je de Imagescan van martin soms?
                      Die kan je hier in de buurt (Oost-vlaanderen) huren voor €20/dag
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

citaat:Geplaatst door deejayke

ik zit dus ook met een probleempje ivm goboprojectie...
                        vroeger bestond de "projector disco lichteffect" van sky-tec maar kan daar dus blijkbaar niet meer zomaar aan geraken... heeft iemand anders zo een low budget oplossing? tis voor gobo's en standaard ingeraamde dia's (deze kunne dann nog eens 360° draaien, en een 50W lamp) kmoe maar ne afstand van maximum 10m overbruggen en minimum 3 a 4 meter
                        het toestel trekt zowa op die mini-moonflowers van uit de kijkshop
                        kan iemand me vertellen waar ik aan zo een toestel kan geraken of een soort gelijke? en zoniet of het dan moeglijk zou zijn zo een goedkope moonflower om te bouwen tot iets dergelijks?

m.v.g.
                        Die projector die jij bedoelt ken ik, en zo spectaculair is ie niet hoor. Meter of 2/3 en dan is het wel bekeken.

Moonflower ombouwen? Je mag het proberen, of het gaat lukken is een 2e.

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Inderdaad, ik heb die goboprojector. Ik projecteer daarmee vanop 2.30 m. tot op de grond mijn logo maar het moet echt wel al goed donker zijn wil het echt goed opvallen. En een grootte van 3 tot 4 meter? Vergeet dat maar! Zelfs het 50W spotje alleen zonder alle optische verliezen van het apparaat kunnen een vlak van 12 m2. niet spectaculair verlichten.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• lucken
                            • Sep 2002
                            • 342

De Clay Paky VIP Dia is ook een leuke gobo/dia projector ! Zie: http://www.avl.be/displayline/cardoen.htm. Natuurlijk was dit bij ideale omstandigheden !

Comment

• deejayke
                              • Mar 2005
                              • 77

hmz twee meter afstand tot de muur moet ook nog wel lukken... kan iemand me vertellen waar ik er nog kan aan geraken (voor te kopen )? (liefst in belgie (antwerpen nog beter)). want blijkbaar is da ombouwen ni echt een optie :-)
                              ps (gobo's is/zijn vooral zwart wit)
                              m.v.g.
                              blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

Comment

Working...