miss een domme vraag maar kom net terug van klus en een collega van mij zei dat gasontladings lamp gevoelig is voor trillingen als ie warm is. volgens mij was dat dus niet zo maar mijn collega zei dat dat wel degelijk uit maakt
vraag je over gasontladings lamp
Collapse
X
-
Labels: None
-
waarom :S heb ik een jaar nergens naar gekeken en bewijze van spreken gegooid met macen 250 300 500 600 en entours en geen een kapor VAAAAGComment
-
Omdat je met zulke koppen automatisch redelijk voorzichtig doet. Maar wij laten ze ook altijd hangen in de truss, als laatste eruit zodat ze de kans hebben om koud te worden. Zeker bij die kryptons/entours is dat geen overbodige luxe want die worden echt ontzettend heet aan de achterkant!Comment
-
Het is aan te raden, als dat mogelijk is en bij de meeste die ik ken is dat het geval, om eerst de lamp alleen uit te zetten zodat het inwendige nog gekoeld word. Dit voorkomt dat de hitte van de lamp zich verspreid binnen de fixture naar komponenten die er minder goed tegen kunnen, zoals de elektronica en ook de lens en reflektor.
gr. Herman________________________
Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.Comment
-
Dat is inderdaad het zelfde principe als bij een projector. Lamp uit en laat maar lekker doorkoelen. Als het apparaat koud genoeg is slaat de fan uit en weet je daardoor ook dat hij helemaal uit kan en de koffer in voor vervoer.citaat:Geplaatst door test12
Het is aan te raden, als dat mogelijk is en bij de meeste die ik ken is dat het geval, om eerst de lamp alleen uit te zetten zodat het inwendige nog gekoeld word. Dit voorkomt dat de hitte van de lamp zich verspreid binnen de fixture naar komponenten die er minder goed tegen kunnen, zoals de elektronica en ook de lens en reflektor.
gr. Herman
Comment
-
Op het puntje na dan dat fans van movingheads gewoon blijven draaien, maar dat is inderdaad wel het systeem. Zorg dan ook altijd voor een werkende lamp-off macro of scene die je kunt starten na afloop van de show zodat tijdens het opruimen van de band/podium, het naar buiten trappen van de overgebleven feestgangers of het wachten op een lege zaal je heads alvast koel genoeg zijn!Comment
-
Wanneer je lamp nog warm is, en je laat deze niet afkoelen, kan er na bepaalde tijd (als je dit veel doet) "vlekken" onstaan op de binnekant van de lamp...
Natuurlijk hoef ik niet te vertellen dat zo je lamp ook sneller verouderd...Comment
-
Nog maar even aanvullen: een gasontlandinglamp kan op die manier een ander mengsel krijgen waardoor de kleurtemperatuur en lichtopbrengst achteruit gaan (zijn het beste bij een optimaal gasmengsel). Je versnelt het ouder worden van de lamp waardoor die eerder afgeschreven is. Normaal gezien veranderd het gasmengel ook (maar dan langzaam), vandaar dat een verschil zit in kleur en opbrengst tussen oude en nieuwe lampen. Wanneer 1 lamp dan afwijkt kun je die vervangen, maar heb je grote kans dat diezelfde spot dan weer in positieve zin afwijkt van de rest. Wat uiteindelijk in je lichtplaatje weer negatief is
niks zo lelijk als een spot die er standaard uitziet alsof er een CTC filter voor zit.
Waarom het mengsel veranderd bij slechte afkoeling/ruig gebruik weet ik ook niet precies... iemand??Comment
-
Ik heb menige grote shows gezien in de zin van Metallica, Iron Maiden, Justin Timberlake, Christina Aguilera,... waar ze na de show METEEN (lees: mensen zijn nog aan het buiten gaan) het licht beginnen demonteren. Er zijn slechts een paar minuten tussen het uitzetten van de lamp en het in de flightcase steken. Hierna bulderen de cases ook meteen de ramp op, de trailer in. Zo'n groot verschil zal het wsl wel niet maken dus.
Bij lampen met een gloeidraad is dit zeker wel zo, omdat de gloeidraaid heel fragiel is als de lamp nog warm staat.Comment
-
Gasontladings lampen bouwen enorm veel druk op, dit werdwijnt naarmate de lamp afkoelt. Als er breuk in het glas optreedt kan dit een explosie tot gevolg hebben, met behoorlijke schade aan je fixture. De druk neemt af naarmate de lamp koeler wordt. Dit is de enige reden de lamp voldoende te laten koelen, alvorens er mee over stenen te gaan hobbelen.
Het laten draaien van de fan's is niet in alle gevallen aan te raden, als er veel rook/haze gebruikt worddt in de show, dan wordt al die "vervuilde" lucht door je fixture geblazen, met als gevolg behoorlijk wat condensatie op je printplaten. Dit heeft vaak meer schade tot gevolg dan een armatuur, die je (bijna) met blote handen aan kan raken, in een kist te doen en op transport te sturen.
Bij gloeilampen is de gloeidraad erg broos op het moment dat deze heet is, daardoor kan deze makkelijk breken, dus is voldoende af laten koelen hier wel aan te raden.
Martijn de Groot (Product & Application engineer Lightco)wat beweegt mensen die licht bewegen?Comment
-
Een paar minuten koelen met gedoofde lamp maakt al heel wat verschil uit voor de inwendige temperatuur.citaat:Geplaatst door Dikke Foaf
Er zijn slechts een paar minuten tussen het uitzetten van de lamp en het in de flightcase steken.
En een paar minuten zijn zo verstreken.
-
Condensatie op een vlak dat warmer is dan de omgeving en bovendien geventileerd word?citaat:Geplaatst door Martijn de Groot
Het laten draaien van de fan's is niet in alle gevallen aan te raden, als er veel rook/haze gebruikt worddt in de show, dan wordt al die "vervuilde" lucht door je fixture geblazen, met als gevolg behoorlijk wat condensatie op je printplaten.
Martijn de Groot (Product & Application engineer Lightco)
Nieuwe natuur wetten aan het ontwikkelen?

Comment