LJ Fingers killer ?!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Van_Diemen
    • Oct 2001
    • 189

LJ Fingers killer ?!

De laatste tijd ben ik flink aan de slag geweest met LJ om een leuk showtje neer te zetten. Ik liep echter elke keer tegen het probleem aan dat ik geen knoppen en faders onder mijn vingers had, maar een toetsenbord.

Nu zou Fingers hier een hele mooie oplossing voor zijn, ware het niet dat ik dat faderdoosje Bizar geprijsd vind. Na wat zoeken op het LJ forum kwam ik een leuke oplossing tegen. http://www.martin.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9528

Een van de bezoekers van dat forum heet een stuk software geschreven om LJ te bedienen met een Behringer BCF2000 (http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG).
    Deze MIDI controller heeft 8 gemotoriseerde faders, 8 rotary encoders, een heel berg knoppen....en het mooiste is....je kan ze allemaal zelf instellen met dat programmatje. Zowel de functie van LJ, als dingen als seq time, intensities, macro ampl. en speed zijn allemaal toe te kennen!

Na wat rondneuzen heb ik besloten om de gok maar te wagen en heb ik zo'n BCF2000 besteld. Hij is pas geleden binnen gekomen en ben er eens flink mee aan de slag gegaan! Ik vind het echt lekker werken (vergelijk met Fingers kan ik niet maken --> geen ervaring) en dat voor een prijs van 200 euro.

Ik weet niet of dit bij de LJ gebruikers hier ook al bekend was?! Ik wou het in ieder geval even met jullie delen omdat je zo op een betaalbare manier een mooie faderdoos aan je LJ kan hangen! []

Groeten,

Chris van Diemen
    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Ik kende het ook al. Maar nog geen praktijkervaring mee. Ben blij te horen dat het ook effectief goed werkt

De reactietijd van de knoppen, hoe valt die mee?

Je kan trouwens ook een showtec scenesetter of iets dergelijk aan lightjockey hangen via de DMX in functie. Je kan dan wel geen hotkeys toewijzen aan bijvoorbeeld een flash knop. Wel de meeste functies zoals een static bedienen, een cueslot aan of uit zetten, speed veranderen, macro speed en size veranderen, intensity masters bedienen etc...

Voor de mensen die een USB LJ dongle hebben (zonder DMX in) bestaat er nog een programmatje waarmee je met de enttec USB DMX dongle DMX kan ontvangen in LJ. zoek eens op google op 'hippy LJDMXIN' en je zal het wel vinden (de maker noemt Hippy).
    Dit heeft wel enkele nadelen: de reactietijd van de faders scheelt een fractie van een seconde: niemand in de zaal zal dat merken, maar voor jezelf werkt dat minder fijn... En wat belangerijker is, is dat sommige USB HUB's zeer gevoelig zijn voor storingen op de USB lijn en bij de minste piek de driver van deze dongle vastloopt. Mijn laptop heeft hier last van, de laptôp van een verhuurfirma waar ik voor werk dan weer niet...

Comment

• Van_Diemen
      • Oct 2001
      • 189

Reactie tijd is goed te noemen! geen merkbare vertraging...

Idd, wat je aanhaalt van die DMX-in is helemaal waar.
      Echter zoals je ook al zegt...mensen met een USB dongle hebben geen DMX-in en daarvoor is dit dan wel ideaal.

Het toewijzen van functies aan de knoppen is echter wel ideaal.
      In mijn configuratie gebruik ik het als volgt:

8 faders : seq time v/d 8 sequence slots.
      8 rotaries(wheel) : intensities v/d 8 sequence slots
      8 rotaries(button): selecteer cue bank
      16 buttons : per bank kan je hier een aantal T.cues inzetten die je met een druk op de knop dan in je sequence slot kan laden.

verder nog alle statics en dergelijke....

Wat ik dus doe is ook de T.cues laden door middel van het fader paneel. Zo probeer ik het meeste muis-werk te omzeilen.

Voor mij werkt het iig ideaal op dit moment.

Groeten,

Chris

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Wat ik altijd doe is op een 2de scherm (dat binnenkort misschien een touchscreen wordt) LJ manager plaatsen met een hele array buttons waaronder transparant cue's zitten.

De DMX tafel gebruik ik dan vooral voor de macro speed en size, en voor mijn statics.

Alhoewel dat ik ook al heb zitten kijken naar die behringer controller. Je hebt 8 faders, wat net genoeg is voor de paar dingen met faders te bedienen: intensoity masters, speed en size van de macros... En dan kan je je statics (vooral voor dingen als blinders, strobo...) op de knoppen plaatsen...

Enfin ja, er zijn 1001 manieren om met LJ te werken e

Comment

• Van_Diemen
          • Oct 2001
          • 189

Idd....1001 manieren....

Wat jij zegt over LJ manager is idd ook wel een mooie oplossing. Maar ja dan is een touchscreen toch wel erg lekker he

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

Met de muis valt het ook wel reuze mee hoor! Je moet gewoon weten dan wat je op je behringer tafeltje zet (of hotkeys, of DMX tafel) en wat op je LJ manager. Dingen die vrij hard opvallen als ze niet gelijk met de muziek gebeuren moet je snel kunnen veranderen (dan denk ik vooral aan een intensity chase, en de snelheid van je macros) en dus aan fysieke knoppen toewijzen, en andere dingen, zoals kleurenchases kan je (naar mijn inziens) makkelijk met de muis bedienen: als je ff een seconde er langs zit heeft niemand dit gezien...

Trouwens die hotkeys werken ook wel best leuk: kan je aan elke toets op je keyboard een functie toewijzen. Wel mee oppassen, want voor je het weet zie je het bos niet meer door de bomen

Comment

Working...