Werchter 2005

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

de meeste zullen idd een eige operator mee hebben en anders doet iemand van de eml-crew het wel. alles kan op voorhand geprogd worden door middel van een lichtplan en een 3d visulisatie. en dan wordt al het geprogde werk ingeladen in de hog
    exit night into LIGHT

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

Hoi,

Ja hoor, de meeste van die groepen, en zeer zeker de groepen die hun eigen set inhangen of ingehangen krijgen hebben zowel een eigen F.O.H. als monitormixer (sound) bij, alsook een eigen LD (Lighting director) wat in 90% van de gevallen ook de operator is.

Wat betreft het programmeren van hun shows. Omdat het juist gaat om hun eigen tourset is eigenlijk hun show al geprogrammeerd en moeten ze enkel hun preset-pallettes aanpassen, voor 90% enkel hun focus-positions (in gewone mensentaal: de voorgeprogrammeerde standjes die de spots maken)

Dit kan 's nachts wanneer de headliner van de volgende dag zijn 'load-in en set-up' time krijgt of op de meeste festivals in de backstage in een Wysiwyg-studio, waar je virtueel je programmeeraanpassingen kunt maken.

Omdat in deze moderne tijden veel bands erg leunen op het visuele aspects van hun shows, neem bvb. bands als Rammstein, Kraftwerk, U2, Metallica, Coldplay, ... is het voor die bands belangrijk om deze visuele act in de beste omstandigheden te verzorgen. Om al het werk van steeds wisselende sets, te weinig programmeertijd, onbekende consoles, ... etc. te vermijden 'eisen' ze steeds hun tourset ook op festivals. In praktijk betekent dit vaak dat daar waar toursets van de verschillende headliners van de verschillende dagen elkaar overlappen of op basisposities komen te hangen er een 'groots gemene deler' wordt ingehangen door de festivalsupplier (in het geval van Werchter dus EML), waar kan wordt ruimte gelaten aan de headliner om zijn eigen spullen extra bij te hangen/plaatsen (Vaak wordt al wel de rigging voorzien hiervoor) Daar komen dus ook de grotere spotaantallen tussen haakjes in de opsomming van axs naar boven (Het aantal van EML in de 'vaste set' + het aantal van de toursupplier headliner van die dag bijgeplaats in de overnight rebuild (vliegwerk) of in de change over (vloerwerk))

Eenmaal een tourset er staat is het voor de operator plug&play of moet ik zeggen: disk&go

Misschien gaan jullie begrijpen dat bij de technische en logistieke voorbereiding van een dergelijk festival als Werchter, Pukkelpop, Pinkpop, Lowlands, Roskilde, Reading, ... een enorme en minutieuze voorbereiding komt kijken. De aanpak en planning van een dergelijk festival valt soms nog het best te vergelijken met een militaire operatie.

Geert.
      Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

enorm spectaculair vind ik de rigging op zo'n festival, als je al even naar de 2D tekeningen kijkt van de main zie je dat er al enorm veel klaarhangt wat niet gebruikt wordt en dus ergens vanboven hangt en als die band aan de beurt is even naar beneden gevlogen wordt.
        exit night into LIGHT

Comment

• Funkmaster
          • Dec 2004
          • 204

wat me ook opviel was dat er regelmatig een andere tafel naar de FOH geschoven werd...
          ik neem aan omdat de FOH mixer van de band een eigen voorkeur heeft? of is dit iets te ver gezocht?
          wel leuk om dit es allemaal te lezen...
          It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

Voor de monitors was dit hetzelfde, praktisch elke band had zijn eigen monitortafel bij zich...
            Ohja,
            Ramstein had zelf nog enkele dimmerrackjes mee,
            allemaal MA, 336 kanalen
            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Powershop heeft voor Rammstein een extra 400kva moeten plaatsen voor de +- 256 parren van 1kw/st.
              Voor de rest
              Mainstage: twinset 400kva (geluid), 2* twinset 350kva (parallel) (licht), 7 runs Powerlock -> stage
              Marquee: 600kva (geluid), 600kva (licht)

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

ik heb er ook foto's van, maar daarvoor moet het rolletje eens bij de fotograaf geraken, een digicam is te duur voor festivals vind ik...
                Als ik iets heb zet ik het wel online...

@Dikke Foaf: Wat was jouw funtie in het festival?
                [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Rondlopen

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 804

@Funkmaster: wil je geloven dat er op de PA 4 consoles stonden? 2 ervan waren overdekt, terwijl de voorste 2 identiek (Midas, ik geloof verona) waren. Waarschijnlijk eentje van green day, en eentje van de volgende band ofzo

Comment

• badboyscrew
                      • Aug 2000
                      • 304

Verona lijkt me wel heel sterk zal wel een herritage geweest zijn.
                      groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 804

zou ook kunnen, ik doe uiteindelijk (nog) geen PAs. Wat ik wel weet is dat ze er uit mijn oogpunt er identiek uitzaken Zelfde zijkant, zelfde kleuren van de knoppen, ...

Comment

• davy
                          • Jul 2005
                          • 4

eml heeft niet veel materiaal steken.. die gaan het meeste huren bij phillipo in lier... greetz..

Comment

• Orbis
                            • Feb 2004
                            • 217

citaat:
                            eml heeft niet veel materiaal steken.. die gaan het meeste huren bij phillipo in lier... greetz..
                            iets zegt me dat dit grappig is
                            sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• JH
                              • Feb 2004
                              • 11

T'is natuulijk maar wat je bedoeld met "weinig", als je eve op de eml website kijkt (http://www.eml-productions.com/ned/about_figures.aspx) dan kan je zien wat ze in stock hebben... Dit noem ik nu niet direct een kleine stock. Natuurlijk kan je niet alles hebben en vragen klanten soms de meeste diverse producten en die kan je natuulijk onmogelijk allemaal in stock hebben.

Vari*Lite Luminaires 1825
                              Geluidssets 16 (diverse marktsegmenten)
                              Vermogen geluid 800.000 Watt (grote en kleine systemen)
                              Vermogen licht 5.000.000 Watt
                              Diverse lichtarmaturen 275
                              Lichtarmaturen 5750
                              Dimmerkanalen 1500
                              Brugstructuren 8 Km
                              Kabels 200 km
                              Aantal kisten 2500

Comment

• stekelvarke
                                • Dec 2004
                                • 1062

en hun 1825 V*L luminaires dan en hun totaal van 5750lichtarmaturen dat is nu toch niet niks.
                                conventioneel en V*L's hebben ze genoeg, enkel dingen zoals led tubes etc. zal gehuurd worden.

edit: JH heeft dezelfde bron als ik net iets sneller gevonden
                                exit night into LIGHT

Comment

Working...