schokken tijdens faden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johan
    • Sep 2000
    • 23

schokken tijdens faden

Hoi,

Als ik een dimpack voor meerkleuren LEDs aansluit op de Behringer EUROLIGHT, merk ik dat het faden erg schokkerig gaat. De processor van dit ding is gewoon te traag om fatsoenlijk DMX te generen. Ik heb ooit een oude zero88 aangesloten en daar was het probleem niet.

De Behringer is dan ook gemaakt om PAR’s te sturen, en dan merk je dat niet natuurlijk. LEDs reageren véél sneller dan lampen. Bij shutters en spiegels van scanners kan ik me voorstellen dat je ook dit probleem zal hebben.

Ik zou graag een andere tafel kopen. Nu is mijn vraag de volgende:

Is dit een probleem dat bij meerdere tafels voorkomt of enkel bij behringer ?
    Is dit het verschil tussen een tafels die geschikt zijn voor scan’s en tafels die niet geschikt zijn?
    Welke tafel is aan te raden.

Groeten!
  • LND
    • Jan 2004
    • 100

In principe ('k zeg dit er wel duidelijk bij) zou er geen verschil mogen zijn van tafel tot tafel of controller tot controller. DMX is een internationaal overeengekomen protocol, met als gevolg dat fabrikanten van zowel sturing als fixtures er moeten voor zorgen dat elk apparaat dat met DMX werkt elkaar verstaat...

Als je een met simpel dimmertafeltje een scan of MH aanstuurt, dan kun je met de fader die staat voor bv. het tilt-kanaal perfect die parameter van die MH aansturen.

Ben je in de eerste plaats zeker dat het probleem niet bij die LEDs te zoeken is, want de DMX-sturingen die bij LED's gebruikt worden zijn meestal niet echt 'ideaal'.

Je spreekt in jouw uitleg over een dimpack, waarschijnlijk bedoel je gewoon een controller, of niet ?

Groet,

Leander

Comment

• VANEENBERGEN
      • Sep 2003
      • 187

ok
      hetvolgende kan het probleem zijn:
      de berhigren stuurd maar 20 frames per seconden uit, vergelegen met normaal 30 to 40 fps.
      en/of je LED besturing (showtec / JB / of zo) is ook niet zo goed, dit heb ik ook na gemeten.
      als je een hog/gma met een pulsar/colorkinetics/pizeldrive pakt zal het beter zijn, maar ja er moet dan wel buget voor zijn.
      Joost van Eenbergen
      ELC lighting

Comment

• Martijn de Groot
        • Mar 2005
        • 189

mooi verhaal, wegtrekken van DMXsignaal en frames per seconde, ook dat laatste klopt niet, snelheid van DMX wordt in Mhz uitgedrukt. De reden waarom ledjes vaak knipperen is omdat het om gedimde laagspanning gaat op 50 herz, dat kan eigenlijk niet met normale dimmers. Lagotronics heeft daar een serieuse oplossing voor, DMX gestuurde trafo's. Dat levert een mooie egaal verlopende dimcurve op. Een andere oplossing is om met een "dummy" te werken, een 1 Kw. lamp op het zelfde kanaal prikken en deze uit het zicht leggen, dan is de dimmer voldoende belast en zul je geen schokkerig effect meer hebben. Misschien is een lager vermogen ook al voldoende.
        Martijn de Groot
        wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• LND
          • Jan 2004
          • 100

citaat:Geplaatst door Martijn de Groot

mooi verhaal, wegtrekken van DMXsignaal en frames per seconde, ook dat laatste klopt niet, snelheid van DMX wordt in Mhz uitgedrukt. De reden waarom ledjes vaak knipperen is omdat het om gedimde laagspanning gaat op 50 herz, dat kan eigenlijk niet met normale dimmers. Lagotronics heeft daar een serieuse oplossing voor, DMX gestuurde trafo's. Dat levert een mooie egaal verlopende dimcurve op. Een andere oplossing is om met een "dummy" te werken, een 1 Kw. lamp op het zelfde kanaal prikken en deze uit het zicht leggen, dan is de dimmer voldoende belast en zul je geen schokkerig effect meer hebben. Misschien is een lager vermogen ook al voldoende.
          Martijn de Groot
          Maar welke LED's steek je nu in ***snaam op een dimmer ?
          Volgens mij heb jij het over neon-verlichting...

En of het nu fps of Mhz is, het idee is hetzelfde...

Comment

• Dave
            • Jan 2001
            • 757

mooi verhaal, wegtrekken van DMXsignaal en frames per seconde, ook dat laatste klopt niet, snelheid van DMX wordt in Mhz uitgedrukt.
            Ja, maar de refresh-rate in Hz. De refresh rate is afhankelijk van
            -Het aantal kanalen wat uitgestuurd wordt
            -De lengte van de break, en eventuele pauzes tussen de opvolgende frames. (De break mag namelijk tot 1 seconde zijn, dan wil de refresh rate wel omlaag)

De snelheid waarop de communicatie werkt staat idd wel vast (250.000Bps, dus een timeframe van 4us)

Die Behringer tafel haalt de 40Hz niet, ik hoor van meerdere mensen dat het ding niet zo snel is. Ik zal de mijne binnenkort eens testen, kijken hoe hoog het werkelijk is.
            U x I = Boem.

Comment

• Martijn de Groot
              • Mar 2005
              • 189

Eerst lezen, dan (proberen) te begrijpen, dan reageren, mooi dat je het hele verhaal als citaat erbij zet, maar nergens staat dat er iemand ledjes op een dimmer steekt.
              Is het idee misschien toch anders ?!
              Martijn de Groot

Comment

• LND
                • Jan 2004
                • 100

Nu kan ik niet meer volgen, eerst geef je een hele uitleg over wat hij kan doen om zijn probleem (mogelijks) op te lossen, en dan wordt er niet over een dimmer gesproken ?

Martijn de Groot

Comment

• VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

@martijn

sorry, maar je hoeft mij niet uit te leggen wat DMX is.
                  (www.elclighting.com)

end leds worden algemeen met PWM (puls breedte modulatie) aangestuurd. als dit op een lage snelheid gaat kan je knipperingen zien. daarom moet je minstens boven de 50Hz zitten. wil je ooknog met TV opnames werken, dan zal je nog VEEL sneller moeten schakelen. ik geloof dat lago rond de 2000Hz zit. daarom zijn deze ook zo goed voor TV producties. (correct me if i'm wrong on the LEDs)
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

Comment

• Johan
                    • Sep 2000
                    • 23

Misschien was ik inderdaad niet duidelijk genoeg.

De leds zitten natuurlijk niet op een gewone dimmer, maar op een toestel dat DMX omzet in een 24V PWM-signaal van 2kHz. (ongeveer zoals Lagoled) Aan dit toestel ligt het niet, want oa. op een oude Zero88 werkt die perfect.

Het faden gaat enkel schokkerig als ik de schuif snel beweeg, of een snelle chaze laat lopen. Traag zie je zelfs bij lage dimniveau een mooi oplopende intensiteit. (De dimcurve is "aangepast" voor leds)

Als ik m'n DMX van de Behringer op de scoop zie, zie ik idd slechts een tien-tal frames per seconde, wat het schokken kan verklaren.

Andere en betere tafel... Maar dewelke???

Comment

• VANEENBERGEN
                      • Sep 2003
                      • 187

de originele MA 12/2?
                      wat voor iets ben je mee bezig?
                      Joost van Eenbergen
                      ELC lighting

Comment

• Croock
                        • Mar 2004
                        • 29

Hetzelfde probleem heb ik ooit eens gezien bij zo'n behringer tafeltje op een paar scans.

Ik weet niet of ik de juiste termen gebruik, maar hopelijk begrijpen jullie me wel.

Als ik met de fader de stappen van pan tilt deed, verliep dit schokkerig, zelfde als met alle kanalen behalve de dimmer. De resolutie van die faders is naar mijn idee niet in de volledige 256 stappen, waar een dmx fader normaal in zit. Programmeerde ik het vervolgens naar een chase of een memory, dan was dit probleem er niet meer. Dus naar mijn idee zit het probleem in de faders van die behringer en niet zozeer in de uitsturing van die tafel via memory's en chases.

Comment

• Johan
                          • Sep 2000
                          • 23

Er wordt vaak gesproken over "tafels die niet geschikt zijn voor scans en moving heads", meestal van die goedkope dingetjes à la Behringer. Is dit om deze reden? Mag ik concluderen dat als een tafel geschikt is voor intelligent licht, ze ook geschikt is om deze leds aan te sturen?

MA12/2 is niet zo'n slecht idee, want die lijkt verdacht sterk op die behringer

Ik merk inderdaad ook dat het schokken duidelijker is met de schuiven dan met de chaser. De reden is volgens mij dat de schuiven niet vaak genoeg worden uitgelezen, want alle DMX-waarden van 0 tot 255 kunnen worden gegenereerd.

Groeten

Comment

• AH
                            • Apr 2004
                            • 248

citaat:MA12/2 is niet zo'n slecht idee, want die lijkt verdacht sterk op die behringer
                            Nee de Behringer lijkt op de Ma[:I]
                            Anne Homan

Comment

• Martijn de Groot
                              • Mar 2005
                              • 189

toevallig kom ik hier nog eens langs om de gang van zaken te volgen en dan valt me op dat Johan z'n vraag mooi veranderd heeft, waardoor dit topic irrelevant wordt. Het probleen lijkt inderdaad veroorzaakt te worden door het probleem van de refresh-rate van de DMX. (sturend en ontvangens). Dan nog even voor wat er werkelijk stond; dimpacks zijn voor mij dimmers, voor vaneenberg; ik leg niemand nergens uit wat DMX is.
                              voor Crook; de waarden van je faders wordt omgezet in DMX-signaal en naar je output gestuurd, mag dus geen verschil zijn tussen handmatig faden en gestuurd afspelen. Mogelijk zijn de faders van slechte kwaliteit of vuil.
                              Martijn de Groot

Comment

Working...