ZELFBOUW RGB Par

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

En kijk anders eens naar LED pars? Die zijn ook RGB controlleerbaar via DMX.

Ok ze kosten wat meer dan een PAR64 + lamp, maar als je de totale prijs maakt van Een FOURBAR, kabels en dimpack dan valt die prijs heel goed mee...

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Wat voor lampen ga je gebruiken ??
      En voor een goed resultaat moeten de drie kleuren even helder zijn! (maar dat weet je vast allemaal al)
      Hoeveel vermogen wil je dimmen?(hangt dus weer van de lampen af)

Het idee van de Amphenol stekkers is wel een hele goede hoor, ik zou hier zeer zeker over nadenken, je kan dan inderdaad een krachtige dimmer maken en vele RGB parren aansturen.
      Met een 12 kanaals dimmer zit je dan helemaal op rozen, goed voor een 'four bar' en dan een stuk of vier er van, dan ben je lekker bezig hoor!!!
      Als je je zakgeld tot 2025 vast vooruit vraagt moet dat zeker lukken[)]

Ik vind het wel heel leuk dat je op die leeftijd al zo lekker met techniek bezig bent[^]

Martijn (30 jaar)
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• mark_lichtman
        • Jun 2005
        • 20

Tha ik vind het nouw eenmaal zo leuk :P maar ik heb al een ander plan brdacht:
        ik heb gewoon een par met 3 lampen er in: elk 175 watt daar in de par zit in plaats van een dimmer 3 triacs. De voeding komt gewoon via een stekker de triac binnen (een triac is tenslotte een relais die je kan dimmen). Voor elke lamp dus 1 triac. dan komt via een 3 polige XLR Connector een stroompje van 2 volt binnen van mijn zelf gemaakte besturing: 3 schuifpotmeters. En viola! Hoe veder de schuifpotmeter opengaat hoe meer meer de triac stroom doorlaat hoe feller 1 van de 3 lampen gaat branden.

Comment

• mark_lichtman
          • Jun 2005
          • 20

mijn par inc. de besturing (nieuw plan) kost: 72,20 euro maar voor elke rgb par heb je weer een besturing nodig.

Comment

• mark_lichtman
            • Jun 2005
            • 20

maar kan iemand mij dan een schema geven hoe je een dimmer bouwt (12 of 6 kanaals)???
            en Martijn: Super bedankt iedereen trouwens

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

die triac heeft dan wel geen galvanische scheiding. Dat betekent dat er op jouw XLR dus 230V potentiaal komt te zitten. Leuk als iemand aan wie je de boel uitleent eens een audiokabel aansluit per vergissing...
              Niet doen.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Ik heb nog wel een schema van een 4 kanaals dimmer, met print layout voor je! (ergens in huis,maar waar?)
                Je kan er dan drie -of meer- bouwen voor 12 kanalen, maar je ziet denk ik toch een hoop dingen over het hoofd, een dimmer heeft ontstoring nodig en ook is het wel zo veilig als je met optocouplers gaat werken,en dat staat dus ook allemaal in het schema wat ik heb.

Ik moet zo meteen werken, ik zal vanavond of morgen eens een kast open trekken of het kan vinden!

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

en volgens mij gaat een triac niet open bij 2 volt, maar naar ik meen eerder in de buurt van de 30?, en 3 signalen over een 3 polige xlr? doe je de retour/0/- dan over de behuizing? heb je nog steeds 4 polig draad nodig. het lijkt mij een beetje gevaarlijk hobbyproject.

gr

Comment

• mark_lichtman
                    • Jun 2005
                    • 20

als de triac ook stroom terug stuurt is dat idd geen goed idee.
                    maar beyma kan je dan ook dat schema opsturen?

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Wil je perse dit zelf ineen knutselen?

Omdat als je per lamp al op 75 euro uitkomt: daar heb je een LED par voor. Wel heb je natuurlijk een DMX sturingkje nodig...

Als je dat natuurlijk zelf wilt ineenknutselen, daar leer je wel wat van bij

Comment

• mark_lichtman
                        • Jun 2005
                        • 20

ik heb al een dmx sturing en zo maar ik vind ledparren nog zo slecht nog nie

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

citaat:beyma kan je dan ook dat schema opsturen?
                          Ja, maar ik heb geleerd om te delen met anderen, dus ik zet even een link hier neer, zodat anderen er mogenlijk ook wat aan hebben

http://img285.echo.cx/img285/8154/dimmerschema1tm.jpg

kijk maar even, ik moet wel toegeven dat het een schema is uit de tijd dat ik jou leeftijd had Het is dan ook geen DMX , maar het kan wel DMX gemaakt worden,echter dit gaat dan behoorlijk in de papieren lopen....

Opa verteld: ik maakte toen zelf mijn prints!
                          Door eerst de print layout op een fotogevoelige koperplaat te belichten met een gezichtsbruiner hahahaha!!, dan in de ontwikkelaar en vervolgens etsen in een oud aquarium, en dat werkte nog ook he!

Nog een aandachts punt: bij de meeste triacs staat 220 volt op het koelblok!!!! isoleren dus!!!!

Succes jongen!

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

Mja eigenlijk nooit aan gedacht dat etsen zo simpel is.

In mijn knutseljaren heeft het etsen van de print me dikwijls weerhouden van het uitvoeren van zoiets, maar nu ge het zegt hebt ge daar niet zo ontzettend veel voor nodig

Misschien na de examens eens googelen voor welke producten we nodig hebben

Comment

• mark_lichtman
                              • Jun 2005
                              • 20

Dank beyma! Ik ga maken wat ik er mee kan, dit ziet er namelijk wel goed uit als een gewone dimmer! Maar kan iemand (of misscien u (beyma) mij dan helepen met een dmx multiplexer?)

Comment

• Poelmans
                                • Feb 2004
                                • 804

Kijk eens op www.dmx4all.de: daar staan enkele bouwpakketjes voor DMx toepassingen op.

Er zijn nog enkele andere sites die gelijkaardige paketjes of schemas aanbieden.

Comment

Working...