Belichting op festivals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niesten
    • Aug 2004
    • 115

Belichting op festivals

Ik was dit weekend op Pinkpop en vroeg me plotseling het volgende af:
    De meeste bands hebben een eigen licht technicus. Logisch, want deze kent de muziek van de band. Deze waarschijnlijk zodanig bekend met de gangbare lichtafels, dat de bediening van de gebruikte tafels (in de tent was dit eeh WholeHog) geen probleem zal zijn.
    Maar wie doet nu eigenlijk de programmering van de belichting? De lichtshows van de diverse bands waren zodanig verschillend, dat ik vermoed dat dit door (de lichttechnicus van) de bands gedaan wordt.
    En hoe weet de technicus wat het lichtplan is? (Zodat hij weet wat er aanwezig is om te programmeren)
    Krijgt deze dan vooraf het belichtingsplan van het podium en programmeren dit dan offline, zodat ze op locatie dan het programma in de tafel laden en klaar?
    Krijgt de organisatie van zo'n festival dan vooraf een lijstje met belichting die er minimaal is?

Zou best graag weten hoe dit in z'n werk gaat!

(@Mods: Als deze vraag bij beginners hoort, verplaatsen jullie 'm maar)

Groeten,
    Roger
    Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Vorig jaar had tenfeet een wysiwyg suite waarop alvast lichtstanden gemaakt konden worden die vervolgens in de hog op het terrein ingelezen werden. Hoe e.e.a. dit jaar gedaan is weet ik niet.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• jerre
      • Jun 2003
      • 286

is idd blijkbaar de standaard methode (wysiwyg), 'k denk dat hierover als 'n een onderwerp is geweest of mss dat 'k toevallig 'ns een keer op een pagina gekomen ben van 'n firma die zo'n wagens verhuurd.
      De lightdesigner maakt z'n lichtplan, zet het in wysiwyg al een paar weken van te voren en de lj's kunnen elk komen spelen op een lichttafel naar keuze.
      nu gij en dan ikke weer

Comment

• Wysirik
        • Feb 2002
        • 97

citaat:Geplaatst door jerre

De lightdesigner maakt z'n lichtplan, zet het in wysiwyg al een paar weken van te voren en de lj's kunnen elk komen spelen op een lichttafel naar keuze.
        Jerre,

LD's van bandjes komen niet spelen met de lichtset. Ze zien een service die wij leveren met Wysiwyg een ZEER bruikbare aanvulling op een festival.
        Wat anders is het nut van een zeer kostbaar bewegend lichtplafond ophangen zonder dat je daar efficient gebruik van kan maken.
        Via een FTP server kunne wij van tevoren al een indruk geven aan de bezoekende bandjes wat voor lichtplan er hangt, welke tafel er staat of welke spots er hangen. Veel LD's nemen tegenwoordig hun eigen tafel en vloerlampen mee (afgelopen weekend zag ik Di-Rect, Bloc Party en nog een paar bandjes op Pinkpop). Ze kunnen dan de hele set in hun eigen showdisk programmmeren en afspelen.

grt'n

Rik

Comment

• jerre
          • Jun 2003
          • 286

ja, dat bedoel 'k ook eigenlijk, juist de interpretatie van LD's etc ff goed hebben (waarschijnlijk fout van mij, ben niet zo 100% met licht begaan dus namen van "L"'s worden bij mij praktisch over dezelfde kam gegooid [8D])
          nu gij en dan ikke weer

Comment

• LichtNichtje
            • Nov 2004
            • 220

Nemen ze tegenwoordig ook al hun eigen tafels mee?
            Ik zie die al LJ's sleuren met hun tafel's naar de tech-tent [)]

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

die tafel zal er dan wel al een beetje van tevoren staan denk ik. maar ik denk dat de operators maar gebruik maken van een 3 tal tafels(HOG,GrandMa en Maxizz of misschien nog een avolites) waarvan de meeste voor de HOG gaan en die is er dan meestal wel ter plaatse.
              exit night into LIGHT

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Di-Rect neemt zelf 8 Robe1200 Colorspots mee (o.a. in towers). Andre tourt ook met zijn echelon; daar staan zoals Rik al zei alle cue-lists in. Zelf doe ik erg veel festivals, en draai doorgaans met de spullen op locatie. Doorgaans staat er een Pearl, soms een Hog2. Bandjes leveren riders in, en meestal wint te rider van de hoofdact, dat setje licht hangt dan ook minimaal. Verder neem ik bij grote podia een 14 tal macjes mee als deco/effect licht (dan ook een GrandMA Light). Voorafgaand aan de show-avond hebben alle lichtboyz een half-uurtje/uurtje om standjes te maken (of aan te passen). Dat is althans the real world; de luxe van een Tenfeet 3D trailer kan het gemiddelde festival in Nederland zich niet veroorloven...(helaas !!!)
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Wil ook wel ff reageren...

Meestal wordt zoals Arvid al aanhaalt gebruik gemaakt van de rider zoals hoofdact aangeeft, aangevuld met de 'specials' van de betreffende groepen.

Kleuren en gobochases, eventueel enkele positions, zitten reeds in de tafel bij aankomst (als de productiefirma beetje zijn werk heeft gedaan). Dan prog je nog even paar standjes bij en eventueel enkele 'specials' die je gebruikt tijdens je show.
                  Als de operator die de tafel in het begin progde beetje een logica aanhoudt, dan kan je redelijk snel je verder baseren op de voorgeprogde cues.

En zoals aangehaald... pearl is redelijk standaard (daar neem je een page die je volstouwt met jouw 'specials' en voorkeuren), meer en meer kom je ook wel een hog2 tegen. Verder de eenvoudige tafels zoals een lightcommander...

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Wysirik
                    • Feb 2002
                    • 97

citaat:Geplaatst door axs

Wil ook wel ff reageren...

Meestal wordt zoals Arvid al aanhaalt gebruik gemaakt van de rider zoals hoofdact aangeeft, aangevuld met de 'specials' van de betreffende groepen.

Kleuren en gobochases, eventueel enkele positions, zitten reeds in de tafel bij aankomst (als de productiefirma beetje zijn werk heeft gedaan). Dan prog je nog even paar standjes bij en eventueel enkele 'specials' die je gebruikt tijdens je show.
                    Als de operator die de tafel in het begin progde beetje een logica aanhoudt, dan kan je redelijk snel je verder baseren op de voorgeprogde cues.

En zoals aangehaald... pearl is redelijk standaard (daar neem je een page die je volstouwt met jouw 'specials' en voorkeuren), meer en meer kom je ook wel een hog2 tegen. Verder de eenvoudige tafels zoals een lightcommander...

Omdat ik voor Tenfeet altijd service verlenend bezig ben op de grote en OOK kleine festivals, bedrijfsevenementen, etc. kom je vaak licht technici van bandjes tegen en die maken vaak 1 HELE grote fout.
                    Ze willen ALLES ZELF DOEN! Vaak zijn ze te trots om te vragen of de operator iets voor wil programmeren. Ze willen 3 tafels te gelijk doen.

Bij zulke dingen heb ik altijd een stuk gaffa met K.I.S.S. op m'n tafel geplakt: Keep It Simple Stupid!

Vraag of de operator voor jouw iets wil programmeren. Of kan uitleggen hoe iets is gemaakt. Vaak heb je weinig tijd dus kun je beter aan iemand vragen die al 1 of 2 dagen met de lichtset werkt om iets te maken. Die mannen goed of minder goed weten je vaak te vertellen wat wel werkt en niet.
                    Als je je showtje simpel doch effectief houdt bent je nooit te laat voor je cue's

groet van iemand die genoeg mensen onderuit heeft zien gaan!!

Rik

Comment

• stekelvarke
                      • Dec 2004
                      • 1062

nu de meeste operators kunnen wel werken met een pearl/hog500/1000 voor op de kleinere festivals en bij de grotere met een Hog. en ik denk dat de lichtman van de band wel weet wat hij wild en dit dan zelf kan proggen.
                      bij de iets grotere festivals zullen de meeste wel wat geprogd hebben met behulp van wyg wat dus onmiddelijk kan worden ingeladen in de tafel.
                      Maar op de zeer kleine festivals willen de lichtmannen die gewend zijn van met showtec tafeltjes te werken vaak wel te trots zijn en willen ze alles zelf doen.
                      in dat geval is het natuurlijk beter dat de vaste operator het hele werk doet.
                      exit night into LIGHT

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Inhakend op de ervaringen van AJB en Axs en de tekst van Rik...
                        Ik ben niet zo'n R&R man...en ben van nature niet zo eager dat ik alles zelf wil doen...
                        Het is mijn ervaring ook dat het licht van de hoofdact ingehangen wordt, op die set ben je van harte welkom om je eigen plan te trekken, eventueel met je eigen tafel.
                        (in mijn geval wel hendie, ik ben namelijk niet zo thuis op pearl[:X])

Op de afgelopen editie van pinkpop heb ik de maandag rondgehangen...
                        wil toch wel graag mijn ervaringen delen met jullie.
                        Eerste act die ik zag was Direct, in de tent....wat voor het licht een enorm pluspunt was!
                        Lichttech had het druk, maakte er ook een hoop werk van, kwam wel erg vaak met hetzelfde kleurtje (paars) in zn tegenlicht.
                        Drummer en de solo's werden mooi aangelicht, verder leek het alsof hij soms twijfelde om een cue echt door te drukken, of dat nou bewust lange fade in tijden waren, ik vond het niet echt knallen, maar das smaak...en hij stond te wapperen en ik te bieren....dus dan krijg je van mij alle credits als operator en het gelijk aan je zijde.

Na wat geluier in het zonnetje: de golden earing: lichttechnisch een aanfluiting!
                        Pas in de toegift werd een kleurtje gebruikt, verder alls OW, blinders en stroobs.
                        Erg saaie lichtshow, zonder enige inspiratie doorgetikt...
                        De act staat als een huis, maar het licht had ( zeker met dat mega koekblik van cesar) bij lange na het niveau van de band niet, jammer.

Kane vervolgens....toppie!
                        Veel afwisseling, strakke cues, leuke kleuren combi's
                        zoals de zangert van Kane zei: "we hopenp dat ook de mensen die niet van kane houden het gezellig hebben"
                        kan alleen voor mezelf spreken...maar ik heb genoten van het licht!

Bij het FOH geluid kon ik nog bekenden ontdekken, verdieping hoger was geheel in beslag genomen door tft's....daarboven werd het weer leuk....helaas geen pic van genomen, maar erg relaxed ...een FOH tent met schommel!

wil nog ff afsluitend kwijt: samenwerking op festivalletjes die ik doe is altijd uitermate oke, hier op het forum bemerk ik wel eens afgunst, onderweg is dat gelukkig een heel stuk minder, of heb ik het minder in de gaten

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Hmmm mijn ervaring is dat Andre juist een uitstekende lichtman is, met rete strakke timing, maar goed; who am I ?...

Wat Rik aangeeft is terecht, maar je spreekt hier over de major festivals (stiekum toch...) Als een PA bedrijf een festival faciliteert, ben ik zelf sneller dan een home-techneut, en weet van te voren wat ik wil (aanvulling vanuit cuelist). Zodra ik op Pinkpop zou staan, zou ik me (met die druk op kwaliteit) juist volledig willen richten op het plaatje, en de huis-operator alles laten proggen. Iedereen moet doen waar hij/zij op dat moment het beste geschikt voor is... Waarom op nieuw het wiel uitvinden als er mensen zijn die al 2 dagen in een trailer zitten te programmeren op 1 lichtset ??? Lijkt me duidelijk...

If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Ik heb zelf regelmatig als "huis operator" op kleine en middelgrote festivals gestaan (div. bevrijdingspop, mundial, dunya, ha-schi-ba) en het belangrijkste is in dat geval een mooie en logische indeling van je tafel. Zorg voor overzicht, zowel op een pearltje als op een hog 1000. Voor een pearltje, zorg voor ruimte op de rol, zodat iedereen zijn eigen pagina's kan gebruiken en voor beide, zorg voor de basispresets die iedere gast techneut kan gebruiken en naar de voor hem ideaale plek kan kopieëren.
                            Komt de gasttechneut de FOH tent binnen, geef ff een korte uitleg, laat de diverse groepjes even zien en welke kleurtjes, groepjes parren je hebt en vraag hem of hij zelf wil tikken of dat je ff wat voor hem moet maken. Blijf erbij en ga hem niet vertellen wat hij moet doen, tenzij hij het vraagt en alles komt goed of hij gaat op z'n bek .

Mijn dagboek ziet er meestal als volgt uit:
                            Eerste bandjes: lekker zelf knipperen.
                            Daarna komen de eerst eigen lichtmensen mee met bandjes die het net nog niet gehaald hebben. Die beginnen dan eerst te zeggen dat ze eigenlijk een Hog II (idd nog net geen III) in de rider hebben staan, maar dat ze het voor één keer wel zo doen. Die beginnen dan zo te klooien zonder hulp te vragen dat je denkt dat ze nog nooit wat met bewegend licht hebben gedaan.
                            Daarna het popbandje met al enkele top 40 hits. Werkt meestal op iets van Hog en ziet vandaag weer eens een Pearltje, je programmeert twee bankjes met cue's voor hem en hij doet het showtje zelf, gedeeltelijk met de cue's, de rest op de hand (echt lekker, zo'n Pearl )
                            De afsluiting van de avond: Ene Piebe komt de FOH binnen, is ook het enige bandje dat nog een aantal specials wilde, dus er hangen al de hele dag 10 6C'tjes niets te doen in het setje. Je vertelt even kort hoe je je tafel hebt ingedeeld en wat je aan fixture's hebt hangen en dan blijkt meteen al dat een goede tafelindeling niet op ieder festival standaard is (je denkt ff bij jezelf, is het toch niet erg dat je veel met Gerard M. en Jeroen V. hebt gewerkt) en dan vertrek je ff naar het podium om het Mod-rack aan te zetten en dan rustig gaan kijken dat alles goed gaat in de FOH. Dat noem ik nog eens relaxed een festival afsluiten.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...