onderwatereffect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Floor
    • Oct 2000
    • 130

onderwatereffect

Hallo Mede-forumleden.

Binnenkort is het de bedoeling om voor een themafeest in een gang bij mij in het gebouw een "onderwatereffect" te creeren. de gang is circa 3,5 meter hoog, 4 breed en 12 meter lang. Ik heb bedacht dat ik de "waterspiegel" misschien kan nabootsen met (doorzichtig) folie (misschien met van dat zeepbel-kleureneffect erin?) op 2,5 meter hoog, en dan daarboven een soort (vervormd) beeld van een waterkant. Natuurlijk komt hier onder de waterspiegel onderwaterdecoratie bij, planten (algen) vissen etc, moet allemaal kunnen. Ook aan bellenblazers enz. is al gedacht.

Ik vraag me af of iemand al ervaring heeft met het maken van een onderwatereffect, ik heb ook al gekeken naar "waterprojectors" maar volgens mij heb ik er dan erg veel nodig, en ik weet niet of het een goed effect geeft.

Overigens is het niet noodzakelijk dat het een realistisch watereffect wordt, een surreeel, of fantasieeffect kan natuurlijk ook, zoalng het maar "onderaterachtig" is.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Rechtuit de Bocht door!
    Floor
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Qua kleuren: allerlei soorten blauw, en daarnaast wat van die 115/116/729 achtige tinten. Wat voor verlichting gebruik je?

Dat van die folie op 2,5 meter zie ik niet helemaal voor me. Lijkt me lastig om te maken (4 meter overspannen met doorzichtige folie, en dan 12 meter in de lengte). Daarnaast is het misschien niet echt veilig (zeker niet op 2,5 meter) en of het een leuk effect geeft vraag ik me af.

Misschien totaal niet binnen het budget; maar je kan ook gobo's laten maken voor in moving heads of scans. Kan je misschien een schooltje vissen of een haai laten rondzwemmen op de muur of zo.

Nog een belachelijk idee: Gebruik een geluidssetje met alleen maar subs en speel wat muziek of spraak af. Dan klinkt het misschien net als onder water

Of je zet natuurlijk gewoon die gang vol water.

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

De afgelopen theaterbeurs had Rosco een projector staan die onderwater effecten kon maken, en die zagen er erg goed uit! Zeker met de groothoek lens en een beetje aardige afstand kun je een enorm vlak pakken met een enkele projector. Ik weet alleen niet of het ding al in productie is genomen, want toen was het nog een demomodel. Je kon er weinig aan regelen, maar dat is voor jou doel niet zo heel erg gok ik.

Gevonden: de XEffects projector.. bijbehorend watereffect filmpje: http://www.rosco.com/images/motionef.../X_water-1.wmv
      En dat kun je dus doen op erg grote vlakken!

Comment

• gaffer
        • Nov 2004
        • 118

Ik weet dat er van Martin een effectje op de markt is,mania geheten en die kan een onderwatereffect maken.
        Gewoon ophangen en stekker erin steken en je muur is ongeveer 3 bij 3 meter water effect.
        Ik schat dat als je die aan de overzijde van de muur hangt die je wil belichten dat je dan met 4 stuks naast elkaar wel uit komt.
        Check maar even bij wat licht verhuur bedrijven in de buurt of ze die dingen in de schuur hebben liggen.
        Qua aanschaf kosten ze niet echt veel dus qua verhuur zou het helemaal niks moeten kosten.
        Als je toevallig in brabant zit dan weet ik wel een adresje waar je ze kan huren.

Succes Groeten Gaffer.

Comment

• Floor
          • Oct 2000
          • 130

Voor zover, bedankt allemaal.

De reden dat ik eigenlijk niet mer projectie wilde werken is dat het eigenlijk nergens op slaat, het zijn altijd een soort watervalachtige efecten, of regen-op-een-ruit-idee. Die rosco-projectie is zeker mooi, maar het blijft vreemd. Hoe zie je het water dan,..op de muur? waarom zou daar een wateroppervlak zijn? Bij mijn eigen folie-idee had ik ook al aan de brand(on)veiligheid gedacht, maar i.i.g. klopt het geheel dan qua plaatsing / effect (je loopt onder water).
          Vissen op de muur projecteren is een leuk idee, de projectors zouden niet het probleem zijn qua kosten, de gobo's waarschijnlijk wel (ik ken geen fabrikant met een vis in zijn standaardprogramma, dus dan wordt het custom-made en dat is wel te duur).

Misschien is het toch beter om helemaal over te stappen op een water-achtig idee en het niet al te realistisch te doen.

Comment

• djbirdie
            • Oct 2002
            • 509

je hebt van die aquarium dvd's (bij de expo ofzo) en die met een beamer op de muur projecteren?
            grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Wat is er mis met een PAR64 gewoon op een dienblad met een laagje water te laten weerkaatsen? (ventilatortje er naast voor de waterrimpels)
              lekker belangrijk!

Comment

• Dropsen
                • Jan 2004
                • 375

Is misschien ook een idee. Een aantal van die dingen geven ook een stoer effect.
                Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• Floor
                  • Oct 2000
                  • 130

Alweer twee goede suggesties!

To showband; heb jij praktijkervaring met zo'n par64-opstelling zoals je beschrijft, want ik kan me niet veel voorstellen bij een "projectie" met een par64,.....

To Dorpsen; dat LED ding kende ik niet, wel een versie met een EFR 150W halogeenlamp (kost 59,-). Zo'n zelfde apparaat soort hebben we al in 4-voud voor vuurprojectie (inferno) en dat werkt prima, maar daar zitten dan wel 250W ELC lampjes in, dus die zijn een stuk feller, en natuurlijk ook nog eens met geel en rood, dus sowieso al beter zichtbaar dan blauw.

Kent iemand die waterprojecties (LED of 150W halogeen) uit de praktijk? want als ik even ga tellen, heb ik er voor één muur van 12 meter lang zeker een stuk of 6 nodig, en dan is het plafond en de andere muur nog steeds kaal. Dat worden aardige bedragen.

Aquarium DVD's staan inmiddels ook op verlanglijstje, we hebben de beschikking over een een paar beamers, maar een aantal hiervan wilden we zeker in de zaal gebruiken voor de VJ (die gaat aan de slag met Sharktale / Finding Nemo)

Verdere ideeen natuurlijk welkom, tot ze ver allemaal bedankt!

Rechtuit de Bocht door!
                  Floor

Comment

• Jasper-Lichtbron
                    • Jun 2001
                    • 2155

Laat die Rosco maar zitten, zoals op de website staat is het nog steeds een prototype, zal wel niet verder ontwikkeld zijn blijkbaar.
                    Een PAR met water is een leuk effect, maar daar ga je zeker geen muur van 12 meter mee doen, heb je er per meter misschien wel 2 nodig ofzo. Wat je wel zou kunnen doen is een lange bak maken (12 meter dus), daar zilverfolie inspannen (spiegelende kant naar boven) en vol laten lopen met water. Dan zou je voetlicht bakken of striplights moeten hebben waarmee je erin kunt schijnen. Ventilatortje op het water laten blazen en je hebt schitterende rimpelingen over de muur.

Regel ook een paar van die kleine belleblaas machine's, doen het altijd goed met dat soort scene's

Comment

• Dropsen
                      • Jan 2004
                      • 375

Wat voor budget heb je? Want we hebben, vind ik, al een aantal goede ideeën op tafel gelegd, maar dat zal je allemaal niet gratis voor elkaar krijgen...
                      Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• stakke
                        • Jan 2005
                        • 66

Beste,

Enkele ideeën, voor een surrealistische weergaven:
                        Je bent daardoor ook nogal met decoratie bezig en niet enkel belichting. Meer een theatertopic:

1. Gebruik in je decoratie (vissen, kwallen, planten,...) met fluo accenten en uitlichten met "blacklight-spotjes". Geen tl's of anders zeker niet de fel blauwachtige die je overal tegenkomt.
                        (kwal = fluo proppapier met folie erom en folie sliertjes)

2. De vloer bedekken met donkere mousse, loopt lekker anders (wel brandveiligheid in het oog houden, sigarettenpeukjes!!)

5.a. Het dak kan je idd met folie bedekken, een projectie met een "Ripples tank" daarop.
                        Ooit al gehoord van een Ripples tank 2 x 1250W halogeen? (ik heb me bijna gek gezocht achter een foto-tje, maar helaas)
                        Dit is 2 maal een halogeenlampje met daarvoor een buis met speciale gaatjes dat rond draait (een oud theatereffect maar zeer goed)
                        Hierdoor krijg je een bijna realistische golfslageffect. En goedkoop.
                        Eventueel maar zeker niet teveel blauw opzetten.
                        De ripples tank geeft het effect dat de zon op het wateroppervlak schijnt.
                        5.b. Je kan nog verder gaan door aluminium boven een half transparante witte folie te hangen. Hier met pars 36 en 56 ( verschillende openingshoeken) die tussen het aluminium en de witte folie gemonteerd zijn en een snelle random fade chase te zetten. Maar je moet hiervoor zeker voldoende (lees +2,5m) hebben tussen de folies om het wat goed te krijgen. Dit om een gebroken zonnebeam na te bootsen. (ben je wel lang aan het afstellen om het echt goed te krijgen.) "dus niet van toepassing bij je"

4.Muren donker houden. Beetje reliëf inbrengen met zacht geschilderde kleurtinten, vaag vissen, plantjes en bodem omzo diepte te verkrijgen (op doek of dergelijke, geen folie hier want je kunt het best mat houden)
                        Het doek licht van boven donkerder maar onderen.
                        Schilder wel tinten die je al hebt, vloer, folie, en laat ze faden

Het spijtige met een bellenblaasmachine is dat je belletjes omlaag gaan ipv omhoog.
                        Ik heb geen ervaring met extra warme lucht om deze te doen stijgen. Ik denk dat ze vlug stuk zullen springen.

Mist (haze) kan ook zeker geen kwaad. Ook weer niet teveel.

Succes met jou creatie
                        Greetz

Comment

• stekelvarke
                          • Dec 2004
                          • 1062

wat is het budget, heb je buiten parren eventuele "speciale" dingen zoals bv colorchangers of scans, kan je gaan huren,...
                          exit night into LIGHT

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

Een extra ventilator bij een belleblaas machine doet ze wel naar boven gaan, je hebt alleen niet over de gehele ruimte bellen natuurlijk (aangezien ze dan tegen het plafond kapot springen). Je kunt ook (welke cabaretier had dat toch, Finkers volgens mij) een onderwaterwereld nabouwen door wat mensen in duikerspakken te laten rondlopen daar. De snorkels kun je zo maken (weet ook niet precies hoe dat werkt) dat er uit de bovenkant bellen komen: erg grappig!

Comment

• R. den Ridder
                              • Sep 2000
                              • 1500

als we het toch over fans hebben..een ventilatortje met stroken groen crepepapier of andere lichte stoffen met vanonder een halogeentje met een redelijk koude kleur krijg je het idee van dat wapperend zeewier

Comment

Working...