dilemma

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mauske
    • Apr 2005
    • 3

dilemma

ik ben erover aan het denken om sixbarren te maken voor in ons theater.
    nu is mijn vraag wat kan ik het best gebruiken.
    ronde of vierkanten barren?
    par 64, 500, 800, 1000 watt of source four?
    lampen met spothaak bevestigen of rechtstreeks op de bar?
    rechtstreeks bekabelen of elke lamp een eigen wcd ? dubbeluitgevoerd.

bvd

maus
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Denk dat het voor een theater makkelijker is als alle lampen gewoon los zitten, meestal verschilt het toch per voorstelling hoe het lichplan eruit ziet. Maar wil je échte sixbarren dan moet je ze allemaal rechtstreek bevestigingen en bekabelen.
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• mauske
      • Apr 2005
      • 3

ik vraag me nl. ook af, hoe de reizende technici over de source four denken. zouden jullie die sixbarren dan gebruiken als jullie geen eigen licht bij hebben?

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

over het watage van je lampen: licht kan je dimmen maar bijtoveren gaat niet
        exit night into LIGHT

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

citaatver het watage van je lampen: licht kan je dimmen maar bijtoveren gaat niet
          Dat is niet helemaal waar, als je een lamp dimt veranderd de kleurtemperatuur, dus soms kan je beter een 500 watt vol laten branden dan een 1000 watt'er voor de helft dimmen.....

Source4 , dat zijn toch die mooie snijspots ? nou die zijn [^]!
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

citaat:Geplaatst door mauske

ik vraag me nl. ook af, hoe de reizende technici over de source four denken. zouden jullie die sixbarren dan gebruiken als jullie geen eigen licht bij hebben?
            Niet dat ik een reizende technicus ben, maar heb er wel een mening over.

Vooral in kleine theaters zou ik gewoon lekker veel losse spots hebben. Inhangen precies op de plek waar je ze wilt!
            Bij grote podia kun je makkelijker sixbarren maken. Als toplichtlicht gewoon 4 sixbarren per trek. Zo 2 of 3 trekken maken als tops / tegenlicht. Zo toch alle spots eigen WCD's geven. Stel dat je een lastige gast krijgt, kun je altijd op de situatie inspringen en een paar spots eraf schroeven.

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

Als we het over PARren hebben neem ik aan dat je de Source4 PAR bedoeld; en niet de snijder (http://www.etcconnect.com/products/products.asp?1)

Deze dus: http://www.etcconnect.com/products/products.asp?77

Leuk spul, zeker omdat je met 1 armatuur en verschillende lenzen een hoop combi's kunt maken. De lichtopbrengst is ook fantastisch door de goede optiek en lamp die erin steekt; geeft zeker zoveel licht als een PAR 800Watt, misschien zelfs 1000; weet de specs niet precies. Ze zijn lekker robuust en goed te stellen met de ring aan de buitenkant. Je hebt wat minder opties qua bundel dan met een PC of Fresnell natuurlijk, maar die heb je met een PAR ook niet.

Als je twijfelt tussen PARren en een source 4 is de source 4 z'n meerwaarde wel waard vind ik!

Beetje raar trouwens dat ze bij ETC alles maar een Source 4 noemen. Het zal best gerelateerd zijn aan elkaar, maar handig zoeken is het niet op deze manier.

Vanaf de website:
              citaat:
              Superior brightness and energy savings: Source Four PAR delivers a smooth even field, and at 575 watts is comparable to a 1000W PAR64-while saving 40% on energy.
              Vergelijkbaar met een 1000 Wattertje dus!

Overigens: losse spots zijn in het theater best handig. Als je toch barren wilt, maak ze dan inderdaad zo dat je de lampen gemakkelijk los kunt koppelen om ze alsnog aan een losse CE te hangen. Niet te moeilijk doen met bouten en moeren dus, maar een makkelijk systeem zoeken (vleugelmoertje) wat snel te demonteren is. 6x een losse lamp en multi inhangen is volgens mij nauwelijks veel sneller als een 6-bar met harting connector. Qua vervoer is een barretje natuurlijk wel handiger, maar daar heeft een theater geen last van lijkt me.

Comment

• Jan Kortbeek
                • Jan 2004
                • 37

Ik zou een 6bar nemen met losse schuko's en 2 extra (kanaal 7+8 van je multi), zodat als je nog een extra spotje in je trek wilt geen extra kabel hoeft te trekken. Het grote nadeel van direct bekabelen is dat het een stuk lastiger servicen is. Ik persoonlijk vindt het waardeloos. Ik zou persoonlijk gaan voor de S4 PAR met de dure reflector (de EA uitvoering uit mijn hoofd).

To Ice: De ParNEL is wat anders dan de S4 Par. De ParNel is eigenlijk een soort Fresnel alleen dan net wat anders. Bij een PC verzet je je lamp om je bundel groter of kleiner te maken, bij een ParNEL verander je dat door de 2 lensen tegen elkaar in te draaien. Het grote voordeel hiervan is, is dat je lampen langer meegaan.

Groetjes,

Jan

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Dat bedoel ik dus met slechte naamgeving. Ik bedoel inderdaad de S4 PAR.

CE: http://www.etcconnect.com/products/products.asp?13
                  EA: http://www.etcconnect.com/products/products.asp?9
                  MCM: http://www.etcconnect.com/products/products.asp?10

Comment

• gaffer
                    • Nov 2004
                    • 118

Is allemaal leuk en aardig die source four parren,maar de lichtopbrengst van zo'n lampje is niet echt vergelijkbaar met een 1Kw normale par,hebben hier een vergelijkende test gedaan maar is zeker niet vergelijkbaar met een 1Kw par.
                    En het nadeel van die dingen is dat ze bloedheet worden,dus na 2 minuten zijn ze niet meer te stellen zonder een paar dikke handschoenen.
                    Verder is de verwisselbaarheid van de lezen wel ideaal.
                    Maar ik zou gaan voor een vaste sixbar met een multi connector en doorlus multi connector,schuko aansluitingen in de bar zelf en inderdaad 2 extra schuko aansluitingen voor extra aansluitmogelijkheid.
                    Je zou ook nog kunnen overwegen om die 2 extra aansluitingen in CEE uit te voeren omdat de meeste proffesionele theater lampen uitgevoerd zijn met CEE stekkers.

Have fun!!!
                    Groeten Gaffer.

Comment

• Jan Kortbeek
                      • Jan 2004
                      • 37

Was ik even vergeten te posten. De EA uitvoering van de S4 par wordt minder warm, en dit komt door die reflector. De EA reflector is alluminium, en dat werkt![)]

Over de CEE, je komt (helaas) nog steeds heel veel theaters tegen met schuko. Dus ik zou mijn barren uitvoeren met de uitvoering die je het meest gebruikt (CEE/Schuko). Trouwens de zwarte CEE's van Bals zijn wel tegek!

Comment

• Allard
                        • Feb 2005
                        • 7

Persoonlijk heb ik liever Par 64 dan de Etc. in ons theater hebben we ze allebei. Uit de par 64 1000W komt net wat meer licht.
                        De par 64 is ook makkelijker om bij het inhangen het filament al in de goede richting te zetten. Het wisselen van de lenzen van de Etc duurt net zo lang als een andere lamp in een par 64 zetten.

Wat betreft ronde barren of vierkante: ronde, en voor de ophanginging dubbele G-haken gebruiken, die kun je makkelijk iets verplaatsen als dat nodig is, bij voorbeeld als je ze aan trussen wilt hangen en de dwarsspanten zitten in de weg.

Allard.

Comment

• mennobroere
                          • Apr 2003
                          • 89

Beste Maus,

Bij ons in het theater komen regelmatrig gezelschappen met tbarren aanzetten, eerlijk gezegt heb ik er nog geen 1 gezien met source 4'en. dat komt omdat source 4'en veel duurder zijn van aanschaf en ook van huur.

Ik werk bijna alleen met source 4'en maar dan alleen met de Showtec versie's. Daar is helemaal niks mis mee behalve dat met de oude versie van showtec je binnen de kortste keren een kabelbreuk hebt. hier een paar voordelen en nadelen
                          Voordelen:
                          - Goeie lichtopbrengst
                          - maar 575 watt
                          - steverige behuizing dan parren
                          - Nieuw lampje is goedkoper

Nadelen:
                          - Ze zijn zwaar zeker als je er 6 aan een sixbar hangt
                          - Ze worden veel sneller heet en zeker vergeleken een Par64 kun je na 3 minuten je filterraam er niet meer uithalen zonder handschoenen
                          - Als je hele donkere kleuren neemt dan branden je filters erg snel door!!!
                          - Ze zijn duur van aanschaf.

Als ik jou was zou ik een Tbar maken waar je je lampen met spothaak op bevestigt met allemaal en dubbel uitgevoerde Wcd

Greetz menno

Comment

• mauske
                            • Apr 2005
                            • 3

hoe zwaar is zwaar moet ik dan denken aan 50-60 kg per bar?

Comment

• CoenCo
                              • Feb 2005
                              • 230

Ik ken enkele bedrijven die van de 6bar volglas P64 zijn overgestapt op de 4bar S4. Gewicht was de belangrijkste reden. Ik herinner me vaag iets over Arbo en 2 man om zo'n ding te tillen als je er een 6bar S4 van zou maken.

Comment

Working...