lampproblemen Griven Dardo 2kW volgspot

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

lampproblemen Griven Dardo 2kW volgspot

Heren lichttechneuten,

Wij hebben ongeveer driekwart jaar geleden een Griven Dardo 2kW(halogeen) volgspot gekocht. Leuk apperaat, alleen ging er elke avond een lamp kapot. Omdat we hem vaak alleen gebruiken voor het uitlichten van een presentator of een solist zou dit euvel te wijten zijn aan het kortstondig in en uitschakelen van de lamp.
    We hebben er nu een dimmer voor waarbij we een voorgloeispanning continu op de lamp zetten.Er is verbetering, de lamp gaat drei avonden mee.
    Toch heb ik het idee dat dit niet helemaal goed is, Vandaar mijn vraag, hebben jullie hier dergelijke ervaringen mee en wat was de eventuele oplossing van het probleem.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen
  • ewout
    • Apr 2005
    • 6

Hoi,

Klinkt niet best. Bij mij gaan de lampen in theaterspots jaren mee, maar ik hang ze op en daar hangen ze dan ook een hele tijd zonder dat er iemand aan komt (voordeel van een vaste opstelling). Waar lampen niet tegen kunnen is ze direct aan te sluiten op een stopcontact. Met een beetje pech schakel je ze in op het moment dat de spanning net op de top van de wisselspanning is en dan gaat er even een hele grote stroom lopen. Altijd via een dimmer aansluiten is de oplossing. Wat de levensduur ook verlengt is de dimmer niet op 100% te zetten. De lamp wordt dan minder heet en gaat langer mee. In hoeverre je bij 80% dan nog genoeg licht heb, weet ik niet, maar als je het met minder kunt, dan is dat aan te raden. Laat ook de lamp afkoelen voordat je er mee aan de wandel gaat.
    Toch blijtf er bij mij de vraag waarom de lamp maar zo kort mee gaat. Dit is niet normnaal. Hoe stevig staat de lamp, want trillingen kunnen er ook voor zorgen dat de gloeispiraal breekt. Hoe is het overigens met de koeling van de lamp. Zijn alle ventilatiopeningen ook echt open? Tenslotte hoe is het gesteld met de netspanning. Is die bniet of heel erg vervuild of ruim meer dan 230 V?

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt

Groeten Ewout

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Ewout,

Het armatuur staat op een stevige stander, mobiltech ALP2, met een zelfgemaakte kop.
      De lamp is aangesloten via een dimmer en voorzien van een voorgloeispanning zoals ik in mijn openingspost al vermelde.
      De ventilatie roosters zijn open en de ventilator draait ook, hoewel ik de luchtstroom niet echt groot vind maar hier zal over nagedacht zijn.
      We laten alle lampen altijd afkoelen voor we ze inpakken.
      Het vreemde is dat we exact dezelfde lamp ook in theaterspots, griven arco FR, gebruiken en deze gaan veel langer mee.
      De voedingspanning meten altijd vooraf, en vervuiling ja dat blijft een gok neem niet steeds de scoop mee.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Ik denk dat koeling het grootste probleem zal zijn. Ik heb dat vroeger ook nog met andere lampen gehad. Luchtstroming verbeterd en heel veel betere levernsduur.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• VERVALLEN

Normaal moeten die lampen toch een jaar meegaan. Zien uw lampen tijdens transport enorm af van trillingen? Op een remorkske lampen vervoeren is levensduur delen door 2 al hoor!

Tsja dat is het probleem en blijft dus het probleem met een halogeenlamp he.
          Das zijn toch de gewone 2000W - Gy 9.5 lampen he. Wat merk gebruik je? Ook de philips broadway (in rode doosjes) ?
          Die gaan bij mij steeds lang mee.
          Mss toch uw ventialtor eens laten nazien . Desnoods laat je er een nieuwe inzetten! Kost nagenoeg niets en je kan er enorm goed mee verholpen zijn.

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

Het is inderdaad een Philips broadway echter niet met een GY6,5 maar een GY16 voet.
            Het armatuur wordt in een flightcase vervoerd net als de arco theaters.
            Toch eens de koeling nakijken denk ik.

Comment

• Martijn de Groot
              • Mar 2005
              • 189

Hallo Jans;

Nog iets om op te letten bij transport, vervoer de spot horizontaal, hierdoor "staat" de lamp en hangt de spiraal netjes in de haakjes en kan niet uitzakken, wat een dunnere draad tot gevolg heeft en dus eerder breuk van de spiraal. Bij elke hobbel in de weg wordt er kracht uit geoefend op de spiraal, dat kan zeer snel de levensduur verkorten. ook voor breuk waar het glas op de keramiek bevestigd is geldt; spot horizontaal / lamp verticaal.
              Ventilatie hoeft niet zozeer het probleem te zijn, bij Aida en Lion King worden de ventilatie roosters behoorlijk verkleind, maar dat is niet van invloed op de lampen, ongeacht of dat halogeen- of gasontladingslampen zijn.
              Verder wil ik je er toch op wijzen dat voorgloeien ook veroudering tot gevolg heeft, immers de spiraal wordt warm.
              Kijk ook eens of de lamp wel goed gemonteerd is ten opzichte van de spiegel en of de spiegel wel goed gemonteerd is(kan productiefoutje zijn), als er teveel licht terug in de lamp gereflecteerd wordt, heeft dit meer hitte in de lamp tot gevolg, dus verouderd de spiraal sneller.
              Succes; Martijn de Groot.
              wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

De lampen worden steeds verticaal getransporteerd, dat mag het probleem niet zijn.
                Over het warm worden heb ik ook nog even nagedacht. Onze arco's bezitten geen ventilator en gaan langer mee.
                Misschien moeten we de contructie eens even onder de loep nemen.

Comment

Working...