Probleem VL 1000T in Hog

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • martijns
    • Feb 2005
    • 120

Probleem VL 1000T in Hog

Hallo,

Ik ben een showtje aant programmeren met HOG PC en Wysiwyg. Nu strand ik alleen op het probleem dat ik in de HOGPC die VL 1000T niet goed kan patchen.

Het probleem is: als ik in de HOG de VL 1000T selecteer (ik geef er 3 in) en daarna wil patchen met de volgende code: "ik typ in [1] [Thru] [3] [@] [1]"

Dan kan ik alleen kiezen uit intensity of pan patchen.

Wie weet wat ik verkeerd doe? want met een VL 3000 Wash of een VL 1000A gaat het wel goed.

Alvast bedankt,

Martijn
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Dat probleem is vrij simpel. De VL1000T heeft geen dimmer, maar de lamp wordt gevoed door een externe dimmer. Dus je moet beide patchen, net zoals bij de VL5.
    In de praktijk hang je dus een VL1000T in en dan sluit je gewoon een vaste spanning aan, zoals je normaal ook bij een movinghead doet, maar tevens sluit je dus nog een dimmerkanaal aan voor de lamp. De lamp zelf heeft dus een DMX startadress, maar de dimmer heeft dus een adres van je dimmerpack.

Dus je krijgt zeg maar:
    fixt DMX/dimmer DMX
    fixt 1: 1/101
    fixt 2: 20/102
    fixt 3: 39/103
    fixt 4: 58/104 enzovoort.

Tenminste, als het goed is gebruikt het spotje zelf 19 kanalen als je een VL1000T hebt gekozen.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• martijns
      • Feb 2005
      • 120

aah ik snap hem!!

Maar hij laat tussen elk VL 1000T een kanaal open waar ik ook nix kan patchen? waarom is dat?

Bedankt,

Martijn

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Is dat toevallig kanaal 1? Dat is de plek waar bij de gasontladingsversie de intensiteit zit en er is tegenwoordig ook een tungsten versie met ingebouwde dimmer (VL1000TI uit mijn hoofd). Dat scheelt een hoop gedoe met software maken waarschijnlijk.
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• martijns
          • Feb 2005
          • 120

ja dat is een kanaal! dat is idd ook een dimmerkanaal. maar hoe kan ik deze invullen als dimmerkanaal van de VL 1000T? het lijkt mij lochies om dat de dimmer op dat kanaal te zetten omdat het toch vrij is.

Alvast bedankt,

Martijn

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Dat lijkt mij in de praktijk niet erg logisch en een hoop werk.
            In de praktijk is het namelijk bijna altijd zo dat een dimmerrack 12 kanalen heeft. Dan zou je die dus allemaal stuk voor stuk moeten adresseren, wat op een hoop dimmerpacks al niet mogelijk is, en als het wel mogelijk is toch best wel wat tijd kost. Verder zitten de dimmers vaak op een eigen DMX lijn, ook voor het gemak.

Maar er is in de praktijk natuurlijk wel een oplossing, alleen weet ik niet of wysiwyg dat pikt.
            Als je die lege DMX adressen in wysiwyg kan invullen met de dimmerkanalen dan kan je op je tafel de VL1000TI en waarschijnlijk zelfs de VL1000S personality files gebruiken. Maar dat had je natuurlijk zelf ook al bedacht.

Comment

• martijns
              • Feb 2005
              • 120

nou dat had ik idd al gedaan door de VL 1000A libary te gebruiken!

Nou krijg ik het dus echt niet werkend. even een lijstje in volgorde wat ik doe:
              - In Wysiwyg hang ik de VL 1000T in (deze heeft 19ch. incl. dimmerkanaal op kanaal 1)
              - Deze patch ik op kanaal 1 t/m 19
              - In de HOG kies ik VL 1000T. De intensity hiervan patch ik op kanaal 101
              - De Pan en overige functies hiervan patch ik op kanaal 1

- Ik maak palettes aan voor de VL 1000T (generate automenu's)

Nix hiervan werkt ook maar een klein beetje!
              Ik heb geprobeerd om een VL 1000A ipv een VL 1000T te patchen en deze te gebruiken. deze werkte wel!! hiermee kon ik deze VL 1000T (in wysisywg) gewoon probleemloos bedienen.

Zou dit soms een libary fout zijn in WYG? of ben je verplicht om op de PC ineens een VL 1000A te gebruiken??:S

Btw de VL 1000TI zit nog niet in de HOGIIPC.

Ik hoop dat je me hiermee verder kan helpen.[?]

Alvast bedankt,

Martijn

Comment

• kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

Ik weet niet genoeg van Wysywig om die kant van het verhaal uit te leggen, maar je zal er toch ergens in moeten stellen dat je dimmer op 101 zit en de rest van de fixture vanaf 1. Dat zal waarschijnlijk ergens in de properties van de spot staan.

Verder lijk je op de tafel alles wel goed gedaan te hebben.

Wat betreft de VL1000TI, dat is een VL1000T met Iris unit. Deze bestaat al een tijdje dus zou er denk ik gewoon in moeten zitten. Het was echter wel de verkeerde. De VL1000TD is de tungsten versie met ingebouwde dimmer. Foutje.

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

In hog patchen

Eerst vraagt hog intensity te patchen
                  1 THRU 3 @ 1
                  fixture part (pan)
                  1 THRU 3 @101

Je dimmers zitten nu van 1 tot 3
                  Je controlchannels van 101 -> ...

In wyg geef je in de properties, fixture, options van je VL1000T het volgende aan:
                  Dimmer patch: Assignable
                  Control/control:
                  channel: 101
                  dimmer : 1

enz...

Grtz

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• martijns
                    • Feb 2005
                    • 120

top!! het werkt nu!! bedankt!!

Comment

Working...