revisie gobowielen 518

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

revisie gobowielen 518

Hoi,

Ik heb een aantal 518's in de service liggen waarbij alles perfect werkt (zeker voor de leeftijd) maar waarbij de gobowielen een goede beurt nodig hebben, de snaren heb ik al vervangen, maar bij enkele happen de wielen nog steeds zodat de bewegingen er niet vloeiend uitzien of blijven hangen.

Ik denk: likje zuurvrije vaseline doet wonderen, maar dit had een averechts resultaat. dus ik ben nog steeds niet verder gekomen, iemand een idee om deze roterende gobohouders weer netjes draaiend te krijgen?

Groet,
    Ralph
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Vaseline heeft eerder tot gevolg dat ze nog verder doorslippen lijkt me? Wat bij de meeste 518s een probleem is zijn de stappenmotoren. Daar zit namelijk een vrij kleine luchtspleet in tussen spoel en magneet die nogal eens verstopt wil komen te zitten. Het resultaat is schokkerig of zelfs niet bewegen van je motoren. Wij hebben die van ons al een aantal keren open gehad om dit te verhelpen; schoonspuiten met hoge druk werkt dan nog het beste. Het is wel geen leuk werkje kan ik je vertellen, weet niet hoeveel je er hebt?
    Interesse in nog een paar bij?

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

nee, motoren draaien erg lekker kan ik wel zeggen, is niks mis mee, het probleem is dus dat de gobowielen in lagers draaien die in feite gewoon een schaal zijn, waarin een stuk of 30 lagerkogeltjes liggen, met daarop een soort schaal, waarop je gobo ligt, als je de schroefjes van de gobo loshaalt en verwijderd kun je ook die schaal openhalen (en tetsen met wat pech al je kogeltjes er uit, niet doen als niet nodig...) maar aangezien dit halfopen is komt er dus vuil, stof, rook etc in de lagers die daardoor stroef lopen, een beetje vaseline is geen oplossing...maar waar smeer ik ze na het schoonmaken wel mee....

En idd, geen vaseline op de buitenkant nee..... Hebben er nu vier, maar daar zal het wel ff bij blijven aangezien er eerst een frog bij moet komen, en eigenlijk ook tussendoor onze pa ook nog verbouwd moet worden...
      maar waarom ruim je ze op, ik vind ze perfect vooor in de back bij een band, met de 250 lamp komen ze best mee met wat 500 watt parren..

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Omdat ze naast 4 kryptons en 6 250XT's niet meer meekomen. Daarnaast zijn de lampen allemaal wel redelijk gebruikt, dus die moeten eigenlijkt vervangen worden. Van de helft werken de shutters niet helemaal lekker meer wegens bovengenoemde problemen. Allemaal goed op te lossen dus (een vette onderhoudsbeurt) maar we hebben besloten dat dat niet meer opweegt tegen goed werkende scans, huur liever wat extra koppen in. Daarbij vind ik het gecombineerde shutter/dimmer verhaal echt enorm vervelend.

Comment

• R. den Ridder
          • Sep 2000
          • 1500

ja, da's een feit..als ik ze naast onze kryptons zet wordt je wel een beetje verdrietig.....

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

In principe smeer ik altijd zo min mogelijk. Kogellagers volledig schoonspuiten met 'remmenreiniger' en als het goed is lopen ze dan perfect. Als dat niet het geval is een paar druppeltjes hittebestendig smeermiddel, maar wel echt goed spul. Ik gebruik olie die door fairlight wordt geleverd en volgens mij door Martin wordt aanbevolen. Weet helaas geen soort/type.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rieuwert
              • Jul 2002
              • 211

Kijk ook eens naar ballistol olie!

Volledig van naruurlijke producten vervaardigde olie.
              Dit is oorspronkelijk Wapenolie, maar het smeert werkelijk alles!
              Wel prijzig maar het beste smeermiddel wat ik ooit ben tegengekomen!
              Lekker belangrijk.

Comment

Working...