Front verlicht horizon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pingu
    • Oct 2004
    • 6

Front verlicht horizon

Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met belichting voor een modern koor (choreografie enz.). Hiervoor gebruiken wij:
    - Enkele PC's in de zaalbrug
    - Enkele PC's of fresnels in de portaalbrug
    - 2 Rijen Parren als top
    - Nog wat parren voor tegenlicht/spots
    - Horizon (RGB)

Nu is ons probleem: Het front voor ons 2de plan (vanuit portaalbrug) verlicht ook het horizon omdat het koor soms heel ver naar achter komt. Dit is vaak nogal lelijk :S. Ik kan mij voorstellen dat dit een veel voorkomend probleem is? Hoe los ik dit het beste op?

Dank bij voorbaat
  • tomv
    • Jun 2003
    • 331

2 oplossingen he
    1. Duiken met het licht, maar dan is het niet meer goed uitgelicht, dus:
    2. het licht enkele trekken naar achter schuiven.
    Tom

Comment

• pingu
      • Oct 2004
      • 6

Dat kan inderdaad helpen, maar das nogal moeilijk aangezien we dan te veel tijd verliezen met opbouwen (is meestal al krap) en alle trekken vaak al bezet zijn.

Je gaat ook lelijke schaduwen op de gezichten krijgen als je ze verder gaat hangen, denk ik?

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Als je je 2e plan wat naar achter verschuift (kost je 1 trek) kun je altijd nog invullen vanuit een zijtrek of zijbrug. Dan valt de schaduwwerking wel mee, beetje strategische plekken kiezen en goed richting helpt een hoop

Ik ga ervan uit dat het koor achterop wel op prakken zal staan vanwege de zichtbaarheid? Dan zou je zelfs kunnen overwegen om daar een rijtje striplights op te leggen, maar dat kan ook lelijke schaduwen op je horizon tot gevolg hebben.

Zijbruggen / topje lijkt me de oplossing voor je probleem.

Comment

• Martijn de Groot
          • Mar 2005
          • 189

Het is heel simpel, of je lost het op zoals het hoort, of je accepteerd schaduwen.
          De beste hoek om hoog ingestoken nog gezichten(zitten de meeste schaduwproblemen) goed aan te lichten is 44 graden, dus naar achter met dat licht. Als het koor bijna tegen de horizon aan staat heeft meer licht op de horizon ook weinig nut. Dus ga overleggen dat er wat licht in een trek moet komen.
          Martijn de Groot (hoofd licht Lion King NL)
          wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• gaffer
            • Nov 2004
            • 118

Ben het helemaal eens met Martijn!!
            Ik ken het probleem ook maar al te goed en ik heb er maar mee leren leven.
            Het ligt een beetje aan wat je wil zien maar als er mensen op prakken tegen het horizon aan staan dan zul je moeten kiezen:

Zet ik ze mooi in het licht met het 2e plan front dan heb ik licht op het horizon en wil ik perse geen licht op het horizon dan kan ik de achterste mensen niet mooi egaal aangelicht krijgen.

Kiezen of delen!!

Succes,greetz Gaffer.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Wat al gezegd is klopt; hoef ik niets aan toe te voegen. Vanuit zijbruggen is redelijk lastig met ideale invalshoek, i.v.m. je poten-plan. Om de kleurintentie van je horizon toch iets op te krikken, is het handig om vanaf de vloer een extra strijkje over de horizon te leggen. Dit "verdoezeld" het indirecte licht van je 2de plan front. Ook leuk is om met een paar parren op de vloer een waaiertje te maken (o.w.) van achteraf. Leuk effect, en wederom een "verdoezelende" waaier om het fronteffect tegen te gaan.

Net als met standjes maken; beetje mengen tot het goed is...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...