DMX 511 kanalen in plaats van 512

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

DMX 511 kanalen in plaats van 512

Op de PA beurs kocht ik 2 Lite Puter DX-625 dimmers.

Enkel verbaasde het me dat ik maar 511 DMX kanalen heb. Dat zouden er natuurlijk 512 moeten zijn (niet dat mij dat ene kanaaltje uitmaakt).

Is dit een kwestie van instelling, of is dit 'normaal'?

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • Martijn de Groot
    • Mar 2005
    • 189

Hallo Hogu;

In een aantal gevallen wordt de 0 ook meegeteld in de adressering, zo kom je wel op 512.
    Martijn de Groot (hoofd licht Lion King NL)
    wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Hmmz, ja, dat zou een verklaring kunnen zijn.
      Maar op het LCD schermpje kan ik de 0 niet instellen.

Ik kan van 'd001' tot 'd511' (de D staat voor DMX kanaal...)

Ik ben dus nu benieuwd waar dat ene kanaal zit...

Groeten Hugo

In ieder geval bedankt vor je reactie

Comment

• tuurKE
        • Jan 2005
        • 252

hey Hugo, als je binair rekent kom je er vanzelf achter waarom je maar tot 511 komt.
        1 = 1
        2 = 2
        3 = 4
        4 = 8
        5 = 16
        6 = 32
        7 = 64
        8 = 128
        9 = 256

als je dit allemaal optelt kom je op 511 voor 512 met je een 10de dipswitch hebben, als je digitaal telt is dit juist hetzelfde, heb je een 10de teller nodig. Dus je hebt alleen 512 kanalen als je de nul meetelt.

Greetz Tuur
        Maar wij hebben.......
        .......chamsys!!

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Hmmz, oke een logische verklaring.

Het verbaasde mij namelijk, omdat ik ook nog zo'n goedkoop Showtec geval heb, en die telt wel tot 512. En bij zo'n professionelere dimmer, gaat hij tot 511, dus zodoende dat ik het even vroeg...

Bedankt,

Groeten Hugo

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Lijkt me eigenlijk ook overbodig om hoger een hoger startadres dan 507 in te stellen.
            Want: Op welk adres zou kanaal 6 dan aangestuurd worden bij startadres 509?
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

misschien stel je een 4-bar in op 509?

Comment

• MJ
                • Mar 2004
                • 140

wellicht het zaallicht op 512 ?

in het theatertourtje wat ik doe hebben we twee blinders op 511 en 512

er dus wel degelijk een adres 512.
                maar waarom soms wel en soms niet ? misschien kosten besparing van dat ene dipswitchje.
                natuurlijk is het rendement van die 10e dipswitch heel laag ....

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Er zit geen dipswitch op.

Gewoon intoetsen omhoog en omlaag.

Dus waarom zouden ze besparen op dat enkele kanaal?

Groeten Hugo

Comment

• Martijn de Groot
                    • Mar 2005
                    • 189

HAllo Hugo;

Ik heb even gekeken op de site van Lite Puter, daar staat een tekening op met als START adres 512, dat is natuurlijk verwarrend, want wat moet je met een 6 dimmerpack als je maar 1 kanaal aan kan sturen. Het heeft dus geen enkel nut om adres 512 in te kunnen stellen.
                    Lijkt me een duidelijk verhaal, adresseren op ten hoogste 507, dan heb de alle 6 dimmers tot je beschikking. Wil ik nog wel graag van je weten of die 6e dimmer dan ook inderdaad aangestuurd wordt, anders is er toch iets mis en moet je terug naar de leverancier.
                    Succes ermee.
                    Martijn de Groot (hoofd Licht Lion King NL)

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Beste Mijrtan,

Mijn lichttafel gaat maar tot kanaal 96...

Ik kan dus nooit tot die laatste kanalen komen, ik heb echter wel wat anders geprobeert:

Als ik het startkanaal instel op kanaal 511, kan ik op de lichttafel met de kanalen 1,2,3,4,5 de dimmerkanalen 2,3,4,5,6 bedienen. Dat zou dus betekenen dat er gewoon geen 512 is. Na 511 telt hij gewoon door op kanaal 1,2,3, enz.

Ik stel dus deze vraag ook niet omdat ik zo graag kanaal 512 in wil kunnen stellen (sterker nog, die zou ik niet eens kunnen bedienen) maar omdat ik mij erover verbaas, dat ze zomaar een kanaal hebben weggelaten.

Groeten Hugo

Comment

• Martijn de Groot
                        • Mar 2005
                        • 189

Hallo Hugo;

Dit wordt een beetje verwarrend, in de eerste plaats gaat jouw vraag over de adressering van je dimmers, dat is iets totaal anders dan het (soft)patchen op je aanstuurtafel.
                        Als je het startadres (iets heel anders als kanaal) op 511 zet zou je maar 2 dimmers aan mogen kunnen sturen, als dat niet zo is deugt er van de hele adressering niets.
                        Misschien is het handig om maar eens af te spreken dat kanalen (channels) aan de aansturende kant zitten, zoals op je lichttafel en in je softpatch en adressen aan de ontvangende kant zitten, zoals je dimmers en fixtures en effecten.
                        Ik ben bang dat de manual van je tafel over patchen en de manual van je dimmers over adresseren nog eens GOED lezen, meer uitkomst gaat bieden. Ik ga kijken of ik die manuals op het net kan vinden(moet ik wel weten wat voor tafel je hebt) en kom hier dan asap op terug.

Comment

• hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

Ik heb beide manuals van Lite-Puter als eens uitgeprint, ik heb dus 2x dimmerpack DX-625 en stuurtafel CX-12.

Hmmz, oke ik mag inderdaad adressen en kanalen graag door elkaar halen ...

Wat je zegt over:

Als je het startadres op 511 zet zou je maar 2 dimmers aan mogen kunnen sturen, als dat niet zo is deugt er van de hele adressering niets.

Dan deugt er blijkbaar niets van de adressering, want hij telt gewoon door. Stel ik het dimmerpack in op adres 511 (het laatst instelbare adres), dan komt dimmer 1 inderdaad op adres 511 maar de dimmers 2,3,4,5 en 6 komen op de adressen 1 t/m 5. Het is misschien al vreemd dat hij dat doet, maar dan komt er nog bij dat hij adres 512 niet mee neemt.

bij startadres 511, gebruikt hij de adressen 511,1,2,3,4,5.

Het begint dus vreemder en vreemder te worden..!

Groeten Hugo

Comment

• Johan Boogaard
                            • Mar 2005
                            • 31

Beste Hugo,

Zo te horen kun je een startadres ingeven voor je hele dimmerpack, en ook een "softpatch" per dimmerkanaal.
                            Veel licht is ook zwaar!!

Comment

• Martijn de Groot
                              • Mar 2005
                              • 189

Hallo Hugo;

Even naar de manuals gekeken, dat helpt altijd ! Allereerst de tafel, je kunt de rest van de adressen boven 96 wel softpatchen, zodat je een groter aantal dimmers/fixtures aan kan sturen, dat soort mogelijkheden zitten er nooit zomaar op. Je hebt dus 96 channels(kanalen) direct tot je beschikking, de rest moet je nummeriek aanspreken.
                              De dimmerpacks zijn volgens de manual te adresseren van 1 tot en met 512(hoewel ik daar niet echt het nut van in zie), omdat er standaard DMX 512/1990 technologie wordt toegepast.
                              Dus wat er nu bij jouw dimmerpack aan de hand is, is eigenlijk meer iets voor de leverancier om te beantwoorden, kloppen doet het in ieder geval niet. Ook dat de telling en aansturing gewoon doornummerd, na 512 komt weer 1 is echt niet goed, DMX kan niet hoger dan 512 kanalen en om geen conflicten met een tweede DMX-lijn te krijgen (513 t/m 1024) zijn alle nummers uniek en beperkt. Het komt wel eens voor dat er een slecht functionerend DMX controllerkaartje in zit, of dat er nog testsoftware in ronddwaalt, geloof me, dat wil je echt niet, gauw terug naar de leverancier !

Comment

Working...