botex dmx booster

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loos_wim
    • Jun 2004
    • 11

botex dmx booster

Hallo ,
    Heb een vraagje ivm de "dmx boosters" van botex
    Zijn dit nu echte boosters(versterkers) of zijn het doodsimpele splitters ?
  • djbirdie
    • Oct 2002
    • 509

beide
    grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• loos_wim
      • Jun 2004
      • 11

jo splitten is wel zeker dat ze doen maar is er ook een technische uitles over hoe ze het DMX-signaal versterken dan ?

Comment

• reflection
        • Mar 2002
        • 413

dat vraag ik me af...

ik denk dat hij het signaal zuiver houdt, dus stabiel. en dat hij de benodigde voeding geeft om te kunnen splitten, echt versterken lijkt me stug.
        Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• FiëstaLj
          • Oct 2000
          • 2068

Signaal wordt ontvangen, optisch ontkoppeld en weer opnieuw verzonden.

Het signaal is daarna dus weer net zo vers als dat het uit een lichttafel komt.
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• loos_wim
            • Jun 2004
            • 11

optisch ontkoppeld ???

Comment

• loos_wim
              • Jun 2004
              • 11

Kan je de "sterkte" van een dmx signaal eigenlijk meten ?

Comment

• niesten
                • Aug 2004
                • 115

DMX is een digitaal signaal over een analoge kabel.
                Een 1 heeft een hoger voltage als een 0 (weet de waardes niet exact uit mijn hoofd).
                Als de kabel maar lang genoeg is wordt het verschil steeds kleiner totdat er geen verschil meer is (en dus geen DMX signaal meer is). Het is zaak ruim voordat deze toestand optreedt het signaal weer te versterken (boosten). (Staat de booster te laat, dan kan deze het signaal niet meer correct "versterken" (sommige 1-en worden 0-en en omgekeerd) en krijg je een foutief DMX signaal). Dus een (bijna) 1 wordt weer een "echte" 1 en een (bijna) 0 wordt weer een "echte" 0.
                Dan kunnen de volgende apparaten het DMX signaal weer correct lezen alsof het net uit de lichttafel komt.

Deze waarden kun je meten met een oscilloscoop.

Groeten,
                Roger
                Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

Comment

• CoenCo
                  • Feb 2005
                  • 230

citaat:Geplaatst door niesten

DMX is een digitaal signaal over een analoge kabel.
                  Een 1 heeft een hoger voltage als een 0 (weet de waardes niet exact uit mijn hoofd).
                  Als de kabel maar lang genoeg is wordt het verschil steeds kleiner totdat er geen verschil meer is (en dus geen DMX signaal meer is). Het is zaak ruim voordat deze toestand optreedt het signaal weer te versterken (boosten). (Staat de booster te laat, dan kan deze het signaal niet meer correct "versterken" (sommige 1-en worden 0-en en omgekeerd) en krijg je een foutief DMX signaal). Dus een (bijna) 1 wordt weer een "echte" 1 en een (bijna) 0 wordt weer een "echte" 0.
                  Dan kunnen de volgende apparaten het DMX signaal weer correct lezen alsof het net uit de lichttafel komt.

Deze waarden kun je meten met een oscilloscoop.

Groeten,
                  Roger
                  enkele uitbreidingen op je verder prima verhaal:
                  DMX is een differentieel signaal, met een spanning van 5V (omdat TTL chips nou eenmaal allemaal dat voltage gebruiken) dus een 1== hot5V cold0V, en een 0== hot0V, cold5V.
                  Met een scoop kan je idd bekijken hoe zo'n signaal er uit ziet, maar daarmee is het wel moeilijk om te bekijken of zo'n signaal nou net wel of net niet aan de specificaties voldoet en dus bruikbaar is.
                  Waar je veel meer aan hebt zijn speciale DMX-testers, deze meten niet alleen het signaal, maar voeren er ook een paar berekeningen uit, zoals de rise-time(ERG belangrijk, dit is de steilheid van de wisselingen tussen 0 en 1), de predelay(tijd dussen de init en het daadwerkelijke signaal, is dit te kort of te lang dan reageren veel spots heel slecht) en de refreshrate.
                  Bovendien is een DMX-analyzer/tester een heel stuk goedkoper en compacter dan een scope.
                  enkele voorbeelden van DMX-tester/analyzers:
                  Artistic Licence designs and manufactures lighting control and integration products. We invented Art-Net and are experts in DMX, RDM, sACN and DALI.

http://roadietools.com/microtechdmx.html

Comment

Working...