DL.1 Digital Light

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • diyo
    • Nov 2004
    • 65

DL.1 Digital Light

Ik kom hier regelmatig om goede informatie te zoeken over diverse producten.
    Ik ben hier nu om wat informatie te verzamelen over de DL.1 Digital Light MH
    Tot mijn grote verbazing is hier nog niks over bekend op dit forum. Erg jammer.
    Weet misschien iemand wat te vertellen over dit type MH? Als je geen idee hebt waar ik het over heb, surf dan even naar deze link: http://www.highend.com/products/digital_lighting/

Ik hoor graag reacties!

Groeten Diyo.
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Misschien handig om eens te vertellen wat je nu wilt weten. Fons van Highend neust hier ook wel eens rond, die kan je uiteraard vast wel verder helpen. Of er gebruikers ervaringen zijn weet ik niet; technische data kun je natuurlijk gewoon van de Highend website afhalen die je zelf al aangeeft. Dus; wat wil je weten over de DL.1 & Catalyst systemen?

Comment

• diyo
      • Nov 2004
      • 65

Zoals je al aangeeft zou ik graag gebruikerservaringen willen weten.

Comment

• Lighting
        • Sep 2004
        • 209

Ik heb in belgie een dagje liggen stoeien met een dl1 dit zou wel eens de toekomst kunnen worden het grote nadeel op dit moment is de relatief lage output (lumen) voor de rest is een een tool waar je eindeloos kreatief mee kunt zijn laat ik het zo zeggen dat ik op de dag wacht dat ik er een stuk of 6 in een trussje bij kan knopen !!!!!!

Lighting
        LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Wysirik
          • Feb 2002
          • 97

citaat:Geplaatst door diyo

Zoals je al aangeeft zou ik graag gebruikerservaringen willen weten.
          Diyo,

ik heb 8 DL1's en 4 Catalyst systemen geprogrammeerd in Berlijn voor de Blue Man Group. Je zal verstelt staan van de output van die bewegende beamer (want dat is het).

Als je met een bewegende lamp rood wil maken, filter je door vast kleuren of CMY mixing golflengtes aan kleur uit de lamp. Een DL1 maakt die kleur via de LCD projector. Dus er wordt niks van de lamp qua golflengtes weggefilterd. Dat noemen ze additieve en subractieve kleuren (check die spelling)

In Berlijn hingen 6 DL1's in de kap en stonden er 2 op de vloer. Voor de rest hingen er ongeveer nog 80 bewegende spots. De DL1's hadden geen moeite om er doorheen 'te prikken'
          Als je maar wel beseft dat de DL1 een bewegende projector is. Hij zal moeten worden gevoed door een video signaal. Of dat nu Catalyst, Pandora, Maxxedia of ieder ander video signaal (RGBHV/S-video/VGA) komt het goed.

Vooral de mogelijkheid om de DL1 te focussen, zoomen en te dimmen is een super optie.

Voor ik het vergeet, op Lowlands 2004 hebben we in de Bravo 4 DL1's met 3 Catalyst systemen geplaatst. Was erg indrukwekkend om projectie over het publiek te zien bewegen. De VJ's waren erg enthousiast over dit nieuwe concept!!

grt'n

Rik

Comment

• Dropsen
            • Jan 2004
            • 375

Behalve het filmpje op www.highend.com heb ik er nog niks van gezien. Iemand een link met foto's/filmpjes van de spot in werking?
            Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

citaat:Geplaatst door Wysirik
              Dat noemen ze additieve en subractieve kleuren (check die spelling)
              Ff voor je gedaan Rik
              SubTractieve []

Maar je doelde duidelijk als hint op de 'add' en 'subTract'
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

@Wysirik: blijkbaar heb jij nog nooit een LCD scherm opengedaan:

Een LCD projector is niks meer als een LCD raster met een witte lamp achter. Door bepaalde signalen te geven aan dat raster gaat elke beeldpunt een bepaalde, of zelfs alle kleuren (zwart) wegfilteren...

Een LCD scherm is hetzelfde, maar daar ligt het raster op een soort lichtbak (met CCFL)

correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt een LCD dus ook met substractieve kleuren...

Comment

• Wysirik
                  • Feb 2002
                  • 97

citaat:Geplaatst door Poelmans

@Wysirik: blijkbaar heb jij nog nooit een LCD scherm opengedaan:

Een LCD projector is niks meer als een LCD raster met een witte lamp achter. Door bepaalde signalen te geven aan dat raster gaat elke beeldpunt een bepaalde, of zelfs alle kleuren (zwart) wegfilteren...

Een LCD scherm is hetzelfde, maar daar ligt het raster op een soort lichtbak (met CCFL)

correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkt een LCD dus ook met substractieve kleuren...
                  Zoals ik duidelijk laat blijken ben ik een licht 'dude'. Hoe LCD werkt, weet jij waarschijnlijk beter dan ik! Wat ik wel weet uit ervaring dat rood vanuit een DL1 een stuk heftiger overkomt dan rood uit een VL1000.

grt'n

Rik

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

even nog een opmerking...

Volgens mij is een projector uit een DL1 geen LCD projector maar een DLP-projector.
                    En dat werkt dan net weer anders dan een LCD
                    Kan het niet meteen terugvinden in de specs op de site van highend, maar dacht dit wel al eerder vernomen gehad te hebben.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• LND
                      • Jan 2004
                      • 100

Beste,

Om te beginnen : ik heb geen gebruikerservaringen met de DL1. Daarvoor zul je je eerder tot de grootten van de lichtwereld moeten richten vrees ik.

Ik ben wel zeer geïnteresseerd in toestellen als de DL1, en de techniek die erachter schuilt. Enig zoekwerk op de site van HighEnd levert een PDF op met de technische specificaties http://www.highend.com/pdfs/products/dl1/DL1DS.pdf. In dit document is duidelijk aangegeven dat de DL1 werkt met een << 1,3 inch TFT Active Matrix type, 3 panels >>. De DL1 werkt dus niet met het DLP-systeem.

De techniek die het beeld van in het toestel tot op het scherm brengt (de projectie dus) is zo eenvoudig als bij een diaprojector. Er wordt namelijk een beeld gevormd op een klein inwendig, doorzichtig schermpje, dat daarna met een lamp achter het schermpje wordt geprojecteerd. In dit kleine schermpje vindt je eigenlijk de echte technologie achter de DL1 en eigenlijk achter alle 3-panel TFT Matrix systemen.

Misschien eerst voor de duidelijkheid, ook LCD is een correcte benaming voor dit kleine inwendige schermpje. Wanneer we ons nu beperken tot een projectie van één pixel, is het systeem makkelijker uit te leggen. Een beeld van 1024x768 (zoals een DL1) is ten slotte gewoon dezelfde technologie voor één pixel, maar in een matrix geplaatst.

Het komt er dus op neer dat de pixel als het ware wordt aangeschakeld om zo het licht in staat te stellen om door het panel te projecten op een scherm. Een zwarte pixel is dus als het ware uitgeschakeld en laat geen licht door naar het scherm. Om nu ook kleur te verkrijgen wordt er gebruik gemaakt van 3 paneeltjes, die elk verantwoordelijk zijn voor één basiskleur.

Het licht van de lamp wordt dus opgesplitst in 3 stralen (RGB) door dichroische filters. Elke straal wordt onafhankelijk gemanipuleerd tot de lichtopbrengst die voor elk kleur nodig is, deze drie stralen komen dan terug samen en vormen een egaal kleur.

Deze technologie is dus dezelfde als die van TFT-display, maar bij een TFT-display wordt meestal maar gebruik gemaakt van één paneeltje, die de 3 kleuren tegelijk verwerkt, waardoor een minder accuraat beeld wordt bekomen.

Wat ik echter ook interessant vind, is de hele verandering van de functie van een operator die dit type toestellen tot gevolg zal hebben. De grens tussen een licht-operator en een video-operator wordt namelijk steeds kleiner. Zal een operator straks ook moeten zorgen voor footage (projectiemateriaal) ? Niet alleen toestellen als de DL1, maar ook allerhande LED-toepassingen laten namelijk het tonen van bewegende beelden toe (denk maar aan de PixelLine).

Misschien heeft hier nog iemand het boek van Brad Schiller (Flying Pig) gelezen, ook hij ziet de operator die niet overweg kan met videomateriaal niet aan de bak komen. Iedere operator zal dus tegelijk een VJ moeten zijn ?

Groet,

Leander

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

Had ook ff zitten zoeken, maar niet meteen die info gevonden welk type projector er in zat.
                        Heb me er zelf nog niet verder in kunnen verdiepen.
                        Maar had dus wat opgevangen over een DLP-projector die erin zou zitten of experimenten met een DLP ipv LCD.
                        DLP maakt namelijk een nog hogere output mogelijk dan nu met een nog hogere reolutie.

Comment

• Wysirik
                          • Feb 2002
                          • 97

citaat:Geplaatst door axs

Had ook ff zitten zoeken, maar niet meteen die info gevonden welk type projector er in zat.
                          Maar had dus wat opgevangen over een DLP-projector die erin zou zitten of experimenten met een DLP ipv LCD.
                          DLP maakt namelijk een nog hogere output mogelijk dan nu met een nog hogere reolutie.

Volgens mij zit er een Samsung 4000 ANSI lumen beamer in. Fons had er een bij ons op de zaak staan, maar die is weer terug naar London, en de Catalysr hebben we gekocht en is nu met (ja,ja) Andre Rieu op tour.
                          Bij de DL1 krijg je gewoon een afstandbediening om de projector te kunnen afregelen.

grt'n

Rik

Comment

• cornedure
                            • Jul 2002
                            • 230

citaat:Had ook ff zitten zoeken, maar niet meteen die info gevonden welk type projector er in zat.
                            Je hebt het waarschijnlijk over de discussie gevoerd op het LightNetwork forum.

Daar bespreken ze de introductie en voor-/nadelen van de gebruikte LCD technologie.

Volgens mij hebben ze LCD gebruikt omdat de technologie tijdens de ontwikkeling van de DL-1 al meer voorhanden was. Ik denk niet dat zo'n head wordt ontwikkeld in een paar maanden tijd.

Misschien DLP's voor in de toekomst?

Comment

• diyo
                              • Nov 2004
                              • 65

Naast dat de DL-1 heel leuk "speelgoed" is, is dit product ook vast erg kostbaar!!!

Weet iemand toevallig wat dit hebbedingetjuh kost???

Comment

Working...