uitlichten avondsfeer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

uitlichten avondsfeer

hallo
    voor school moet ik een decor uitlichten dat het eruit ziet als avondlijke sfeer.welke kleurfilters kan ik het best gebruiken 1 welke lichten?ik denk aan fresnels of zouden jullie pc's (of horizons)ik dacht -->fresnel egaler licht.
    gelieve link naar interresante link of kleurfilters vermelden.
    zoekfunctie leverde niets op ,alhoewel ik dacht dat dit hier al es ter sprake was gekomen
    mvg
    jeffrey vancoillie
    llr podiumtechniek brugge
  • Dj Nvie
    • Dec 2004
    • 155

bij ons op school gebruiken ze meestal blauw of paars... maar in iedergeval een donkere kleur
    Hier staat iets, maar het gaat over niets...

Comment

• Pieter Huijgen
      • Sep 2003
      • 766

Een decor (doek oid) kan je als basis mooi uitlichten met horizonbakken, in een paar blauwe tinten. Accenten kun je maken met PC's of fresnels die je bijvoorbeeld schuin vanaf de zijkant in laat vallen. Nog mooier is het gebruik van profielen met een willekeurige gobo erin, en die onscherp stellen.

Geschikte kleuren: L142 (violet), L131 voor accenten, L118, L170, L195
      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• zjeten
        • Mar 2003
        • 331

ok alvast bedankt
        zijn er nog tips?
        mvg
        jeffrey

Comment

• Martin Hoogeind
          • Sep 2003
          • 60

Beste Jeffrey,
          er staan een aantal rare tips bij deze topic, ik zal proberen je een beetje te helpen. Horizonbakken zijn, it's all in the name, ontworpen voor het uitlichten van het horizondoek. Zet een s een fresnel en pc naast elkaar en bekijk de lichtvlekken op een wit doek. Dan zul je er achter komen dat een pc een egalere lichtbundel heeft als een fresnel! Keuze tussen beide typen armaturen is deels op de technische kant van de armatuur maar vaak ook deels op persoonlijke smaak gebaseerd!

Ik heb wat weinig informatie aangaande het decor en het soort stuk dat jij wilt belichten. Ik zou beginnen met een totaal van fresnels of pc's in een blauwe kleur. Voor de juiste tinten moet je gewoon eens proberen met verschillende kleuren blauw. Ik kan namelijk wel wat kleur nummers opnoemen, maar dan gebruik jij de kleuren die ik mooi vindt en volgens mij is het belangrijk dat je de kleuren gebruikt die jij er mooi voor vindt, toch?

Mocht je verder vargen hebben dan zie ik het wel!

Comment

• zjeten
            • Mar 2003
            • 331

wel,de achtergrond is een zwart geschilderde muur.is mischien niet gemakkelijk.kan mis zijn ze,maar zijn het niet fresnels die mooier egale kleur hebbn?door die lens die alles mooi recht brengt?
            wel,als je nog tips hebt om iets speciaals te proberen namelijk een soort maan na te bootsen enzo.
            dit is altijd welkom
            we kunnen maar leren!!
            mvg
            jeffrey
            dank bij voorbaat

Comment

• delighted
              • Jul 2003
              • 420

Behalve die zwarte achterwand heb je dus helemaal niets? Dan zou ik er voor kiezen om m vooral niet uit te lichten. Lijkt me niet dat het er mooier op wordt. Eventueel zou je kunnen proberen om een maan-gobo te projecteren op de achterwand, eventueel een heel fijn breakup-je erbij om sterretjes te maken, maar de nachtelijke kleuren zou ik in het tegenlicht met evt zijlicht stoppen, om zo een nachtelijke sfeer te creeeren.

Comment

• gaffer
                • Nov 2004
                • 118

Een zwarte achtergrond is heel lastig om licht op te stelllen,zou ik ook zeker niet doen.
                Als je de mogelijkheid hebt om tegenlicht te maken dan zou ik een totaaltje 195 tegenlicht doen,zodat in ieder geval de gezichten niet blauw worden,das namelijk enorm lelijk en een front totaaltje met 201,das wat kouder licht.
                Door een flinke plas tegenlicht 195 en front 201 te combineren heb je al snel een nachtelijk plaatje.
                Voor een maan is een gobo het mooiste maar als je die niet hebt gewoon een spotje met een wat smallere bundel pakken,ietwat gelig filtertje erin,niet te fel zetten en op de zwarte achtergrond zetten.
                Klaar!

Succes.
                Groeten Gaffer.

Comment

• Martin Hoogeind
                  • Sep 2003
                  • 60

De fresnel shijnwerper heeft een hele dunne lens met ribbels. Deze ribbels zorgen ervoor dat het licht gebundelt wordt. Ga je nu de lichtvlek van een fresnel schijnwerper bekijken dan zie je duideluik een hopspot in het midden en daar omheen in stappen de intensiteit afnemen, vandaar dat ik al adviseerde zelf eens te kijken!

Ik zou persoonlijk geen 195 gebruiken in een avondsfeer, is wel een erg standaard kleur! 201 zou ik inderdaad zelf ook eens proberen, maar als ik jou was zou ik vooral eens experimenteren met verschillende tinten blauw!

Succes

Comment

• delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

citaat:Geplaatst door Martin Hoogeind

Ik zou persoonlijk geen 195 gebruiken in een avondsfeer, is wel een erg standaard kleur! 201 zou ik inderdaad zelf ook eens proberen, maar als ik jou was zou ik vooral eens experimenteren met verschillende tinten blauw!
                    Het gebruik van meerdere tinten levert inderdaad een veel mooier effect. Dit kan je zelfs ook nog uitbreiden met bijvoorbeeld een lavender tintje ertussen.

Comment

• zjeten
                      • Mar 2003
                      • 331

ok
                      jullie zijn van harte badankt!!
                      thx
                      jeffrey

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

citaat:Geplaatst door delighted

citaat:Geplaatst door Martin Hoogeind

Het gebruik van meerdere tinten levert inderdaad een veel mooier effect. Dit kan je zelfs ook nog uitbreiden met bijvoorbeeld een lavender tintje ertussen.

195 in combi met 058 (lavender) of 115 (peacock blue) is idd een erg mooie combi voor nachtelijke 'sferen'
                        Misschien kan je eerst via een gesimuleerde zonsovergang 113 (magenta), 025 (sunset red) en 135 (deep golden amber) met een maantje overgaan naar je nachtsfeer!

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Freaky Spike
                          • Oct 2004
                          • 34

danku

klasgenoot zjeten die samen met hem het project doet..
                          Niels

Comment

Working...