Halogeendimmer of trafo stuk ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • devilman
    • Nov 2004
    • 1

Halogeendimmer of trafo stuk ?

Ik heb een probleem met wat 12V spotjes en een halogeen dimmer.
    Het probleem is voor het eerst opgetreden eind vorig jaar, toen
    ik plotseling mijn spotjes niet meer aankreeg. De dimmer stond vervolgens een geruime tijd in de aan-stand, waarna later op de dag de lampjes ineens aan gingen. Sindsdien had ik geen problemen meer.

Nu is het probleem ongeveer een maand geleden weer begonnen, kreeg weer niet aan, terwijl ze later zomaar aan gingen (omdat de dimmer nog ingeschakeld stond). Nu gaan de lampjes helemaal niet meer aan.

Ik heb vervolgens mijn multimeter er bij gepakt om die dimmer door te meten. Eerst heb ik de zekering nagekeken, deze was prima. Toen heb ik gecontroleerd of er 220 v (AC) de dimmer in ging, dit was het geval. Nu weet ik niet precies wat de uigangsspanning van de dimmer moet zijn richting de trafo, maar ik heb een spanning gemeten van maximaal 25 Volt.

Is nu mijn dimmer stuk of de trafo ?.
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

Lijkt me dat de dimmer stuk is, de lampjes moeten ook te gebruiken zijn zonder dimmer, alleen met trafo;

Gewoon de dimmer eens overbruggen en rechtstreeks 230 op de trafo zetten.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!

Comment

• VERVALLEN

Let er op dat de transfos voor te dimmen best elektronische zijn. Dus geen zware bakken met wikkelingen, en dus ook geen ringkerntransfo's.
      Dit type transfo's is niet met een gewone dimmer te dimmen.

Comment

Working...