Veiligheid ivm lasers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

de nieuwe manier van casemodden, je tekent in pangolin en branden maar...
    vraagje? zou je er DVD's mee kunnen branden???
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• movinghead
      • Aug 2001
      • 559

@Laserguy:Hebben er de Star II SL-A5 in zitten met twee scannerboxen gekocht bij DTL Lasertechnology in Tynaarlo. Werken met de Pangolin software om shows te programmeren en te draaien, met ondersteuning van de lasershow performer.

Qua casemodding zal je het niet redden denk ik. Heb eens een Yag gezien waar ik mn sigaret mee aanstak. Dit was alleen de Diode met voeding en koeling en dus zonder afbuigspiegels of scanners. Is wel impressive om dat te zien.
      [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaat:Volgens mij is laser alleen gevaarlijk als er maar 1 beam uitkomt, en het licht dus niet verzwakt wordt in meerdere stralen.
        (Das natuurlijk anders bij als je nóg sterker gaat)
        Of zit ik er nou hélemaal naast?
        Het licht wordt nooit in meerdere stralen verzwakt zoals bij een lichteffect ofzo.

Bij een laser heb je een scanning mechanisme die het laserstraaltje heel snel (bij professionele systemen wel 20000 keer per seconde) van plaats kan verwisselen. Dit gaat dan sneller dan het oog kan waarnemen en je hebt dan het idee dat je een waaier ziet maar in principe kijk je naar 1 straaltje dat heel snel van plek naar plek wisselt. En in combinatie met een blanking systeem (onderbreekt de lichtbundel) kun je meerdere stralen in een zaal projecteren, doe je geen blanking dan krijg je vlakken.

Bij de dure scanning systemen worden galvanometers gebruikt. Deze zijn een stuk sneller dan stappenmotoren. En het goedkope crap lasertje van 50 euro heeft gewoon twee spiegeltjes bevestigd op twee stappenmotoren die rondjes draaien en daardoor krijg je van die "interessante, euh ooh nee" figuurtjes op de muur.

Nou genoeg.

Groeten Martin
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

eigenlijk is volgens mij het bovenstaande niet echt waar,
          watt is een waarde uitgedruk in seconde (1W = 1J per 1seconde)
          dus als je met je straal op 2 verschillende plaatsen staat in seconde (0.5s op punt 1 0.5 s op punt 2), dan is het voor 1 punt 1W.0.5s of 0.5W/s (=1W)
          Dit gehele voorbeeld natuurlijk gebaseerd op een 1W laser.

volgens mij is het juist wat ik beweer, of niet?
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...