verschil in lamp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

verschil in lamp

wat is het verschil in een elc-250w 24v GE LAMP en een GX lamp
    heeft dit te maken met de reflector of iets anders .
    ik heb een elc gx 5.3 lamp nodig voor in een mightyscan
    maar in de shop staan ook dus elc GE lamp
    kan ik deze dan ook gebruiken?

dank voor de info alvast.
    p.j
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

General Electrics is een merk, GX is een type lampvoet.

Kijk even of die GE lamp toevallig ook een GX5.3 voet heeft, dan kan je die gewoon gebruiken.

Wacht ook maar even op een reactie van een van de lichtjongens, ben geluid
    SR20DET

Comment

• VERVALLEN

GE staat voor General Elektric en is dus het merk van de lamp.
      GX is dus de lampvoet of socket.

De ELC lamp is een lampje zoals de standaard 12V/50W lampjes die ze in plafonds inbouwen, enkel werkt deze op 24V en geeft meer vermogen 250W.

Heb je een lamp met reflector en halogeen met zelfde en juiste wattage en voltage dat op je toestel staat, past deze en is de socket ook goed, dan kan je deze gebruiken.

Jammer maar met de ELC lampen heb ik slechte ervaringen aangezien ze duur zijn, en zeer korte levenduur hebben.

Maar er is een iets duurdere ELC lamp uit van Philips Broadway.
      Type is ELC/5h en deze zou 500H branden ipv de gewone ELC die maar zo'n 30 à 50uurtjes doet.

Greets, Frank

Comment

• tididi
        • Aug 2001
        • 352

[quote]Geplaatst door LJ-Martin

GE staat voor General Elektric en is dus het merk van de lamp.
        GX is dus de lampvoet of socket.

De ELC lamp is een lampje zoals de standaard 12V/50W lampjes die ze in plafonds inbouwen, enkel werkt deze op 24V en geeft meer vermogen 250W.

Heb je een lamp met reflector en halogeen met zelfde en juiste wattage en voltage dat op je toestel staat, past deze en is de socket ook goed, dan kan je deze gebruiken.

Jammer maar met de ELC lampen heb ik slechte ervaringen aangezien ze duur zijn, en zeer korte levenduur hebben.

Maar er is een iets duurdere ELC lamp uit van Philips Broadway.
        Type is ELC/5h en deze zou 500H branden ipv de gewone ELC die maar zo'n 30 à 50uurtjes doet.

okee nu bergijp ik het bedankt .
        en ik heb ook een elc gezien van 700h dus die ga ik maar kopen
        kost bijna 20 euro dus valt wel mee!
        het was me een beetje onduidelijk geworden door al die nummers die bij zo'n lamp staan maaar nogmaals bedankt!
        p.j

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

let wel op: die 500 uur lampjes hebben een andere kleurtemperatuur!
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door laserguy

let wel op: die 500 uur lampjes hebben een andere kleurtemperatuur!
            Ja ze geven iets geler licht, maar wil je echt het witte licht ...
            gasontladingslampen nemen dan. Voor halogeen speelt de temp. niet echt een rol... de levensduur is meestal belangrijker

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

... neen Martin, dat klopt, ik ben ook verlekkerd op ontladingswit maar als je altijd de gewone lampjes hebt gebruikt en er dan 500u versies neemt dan zie je wel verschil als je toestellen door elkaar gebruikt. De 500u versies geven echt wel degelijk geliger licht. Als je natuurlijk gelijk alle lampen vervangt door 500u versies dan is er inderdaad geen probleem.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• VERVALLEN

Tididi heeft het over een scan dus waarschijnlijk 1 toestel. Dus dan neemt hij toch beter de 500h versie he?

Ik werkte vroeger ook met ELC scans. Origineel zaten er de GE 's in. Toen er na zeer korte tijd al "enkele" lampen stuk waren gegaan heb ik de 500h versie gekocht. Uit zekerheid heb ik ook toen zo'n 6 lampen per keer gekocht.
                En idd het verschil was zeer duidelijk! Het was net alsof de oude lamp een gasontladingslampje was tov de 500h versie!!! Dat verschil is enorm groot qua lichtkleur. Maar dan nog heeft de 500h het goed gedaan, omdat ik ze nooit meer moest vervangen

Allé, toch niet tot ik de scans verkocht heb

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Ik heb zelf ook zo'n 500h versie van Philips Broadway in mijn scans gestopt:
                  iets witter was idd wat mooier, maar het scheelt aanzienlijk in prijs en aantal keer dat je het risico loopt tijdens de avond een scan minder te hebben (omdat de lamp op is).

Ik zie dat zowel GE als Omnilux ook een 500h versie hebben, te beginnen bij €13,10. [8D]

Comment

• tididi
                    • Aug 2001
                    • 352

ik heb via de klantenservice een advies gekregen die weer afwijkt van de type aanduidning die ik had gegeven
                    ze raden deze aan :Lamp GE ELC 24V 250W A1/259 GE
                    dit zijn weer andere gegevens wat is nu het verschil dan tussen gx.5.3 en a1/259???

het is voor in een mighty scan maar ik raak een beetje van de wijs door al die rare getallen van de voetjes

gx 5.3 of a1/259? ik weet het niet meer [V][V]
                    p.j

Comment

• VERVALLEN

Die a ... staat om een type of naamgeving van de lamp ... ziet de lamp er 't zelfde uit, heeft hij dezelfde socket, vermogen en voltage ... gebruik deze dan maar ...

Stel uw lamp is kapot (gewone gloeilamp) en op de lamp staat op E27 Osram 60W-230W,
                      en op je nieuwe lamp staat Philips E27 60W 230V op, dan mag je deze ook gebruiken.

Snap je nu ongeveer dat ge zelf nog lampen kan kiezen qua prijs/ merk / type / ...

Dat het maar past en licht geeft

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

de a1/259 heeft een lampvoet GX5.3 dus gewoon vervangen door gelijk welke ELC je wenst als ie maar 24V 250Watt is

Comment

• tididi
                          • Aug 2001
                          • 352

citaat:Geplaatst door laserguy

de a1/259 heeft een lampvoet GX5.3 dus gewoon vervangen door gelijk welke ELC je wenst als ie maar 24V 250Watt is
                          okee ik begrijp het!! eindelijk [:I]

bedankt allemaal voor de adviezen.

p.j

Comment

• VERVALLEN

Graag gedaan hoor! Daar zijn we immer voor he

Elkaar wat helpen in moeilijke tijden, ...

Comment

Working...