Medialas Spooky Blue of OEM OmniSistem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Hallo,

Naar mijn idee is de ADJ 7 kanaals DMX en de Showtec 2 kanaals DMX.

Wanneer je hier meer informatie over wilt moet je even kijken bij omnisistem (de originele fabrikant). En het verhaal is zo: De eerste Stinger (originele) was 2 kanaals, deze is opgevolgd door een nieuwe stinger die 7 of 8 kanaals is ofzo, want daar is ook weer verschil in omdat hij leverbaar is in 1 kleur of in meerdere kleuren. Degene met meerdere kleuren heeft volgens mij 2 kanalen meer (om weer iets in te stellen). Verder heeft de nieuwere stinger ook nieuwere en meer figuren.

Let op: Mijn verhaal hierboven slaat op de originele stinger en volgens mij heeft showtec een rip-off van de oude en ADJ een rip-off van de nieuwe.

Ik heb beide nog nooit in werking gezien, en zelf heb ik 2 JB-systems stealth lasers (de twin laser moet je namelijk nooit kopen die heeft 30mW verdeeld over twee outputs). Zelf heb ik ook getwijfeld als ik niet voor de 80mW ADJ moest gaan maar het prijsverschil vond ik wel erg groot voor alleen DMX besturing. De JB controller doet het namelijk erg goed. Mijn setup bestaat uit 9 meter truss met aan de uiteinden een laser en daartussen scans e.d.

Zelfs buiten laatst zag het er leuk uit (feestje 200 man en een hoop rook)

tot ziens
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• DMXlaser
      • Jun 2004
      • 27

citaat:Geplaatst door controller

Ik wil het bij deze projectoren houden en geen jbsystems of dergelijke erbij omdat deze niet DMX ondersteunen, en men toch op deze projectoren uitkomt.

Showtec levert nu een OEM OmniSistem 30mW en ADJ de 20mW en 80mw variant groene laser, maar hoe is deze te vergelijken met een 5, 10, 20, 30mW groene Spooky Blue laser?

Ik hoop dat we zo een topic krijgen en dat men beter zicht krijgt in het verschil en meningen over deze projectoren.
      In antwoord op jouw vraag mijn review van beide systemen.

1. Spooky Blue (HP)
      Een leuk dingetje voor je eigen thuisfeestje of je schooldisco, maar niet geschikt voor profesioneel gebruik. De effecten worden geregeld met slechts 2 faders op je DMX console. Handig, maar ook zeer beperkend want anders dan een effect selecteren kun je er niet mee.

De effecten kun je niet verder aanpassen qua snelheid, formaat, e.d
      Iets wat je met een DMX bestuurbare unit nou juist wel zou willen en zou verwachten.Ook de projectierichting is niet aan te passen, dus niet hoger/lager.

De straaldikte is het meest grote probleem. Door de uiterst dunne straal is de effectiviteit minder als fx unit. Een dunne straal is mooi voor projecties en animaties op een scherm , niet voor fx in de rook. Daarbij komt ook dat door de dunne straal de intensiteit van de straal dusdanig hoog is dat er makkelijker schade kan optreden aan personen en apparatuur.
      ( Maak geen foto's van een spooky op korte afstand want het kan je de CCD chip kosten in je camera - da's een dure grap )

2. Omnisystem / ADJ

Beiden borduren voort op de successen van de laser zoals wij die hebben onder de naam BeamFX laser. De Omnisystem is de US versie en ADJ levert daar nu ook de wat hogere vermogens van.
      Leuk ding, jammer dat de CDRH in de US echter de vermogens laag moet houden vanwege hun ( soms overdreven ) angst voor schade. Dit leidt ertoe dat deze systemen in de US dus extreem duur zijn voor zeer weinig effect. Niet doen naar mijn idee of je moet toch geld genoeg hebben.

Showtec maakt gebruik momenteel van de eerste versie van dit type met zeer beperkte effecten en zonder blanking. Vandaar de slechts 2 kanaals regeling. Hierdoor zijn ook de vermogens laag gehouden vanwege het gevaar van het staan blijven van een straal door de oude software.

Deze is in onze BeamFX niet voor niets vervangen, maar ShowTec verkoopt versie 1 met ook versie 1 software erin.

( Voor de hobbyisten een tip: Nee je kunt versie 2 software niet even in een versie 1 projector zetten )

3. BeamFX
      Als laatste voeg ik aan jouw rijtje dus onze BeamFX toe. Deze biedt een straaldikte van 2 mm waardoor je aerial fx goed zichtbaar zijn. Vermogens zijn er vanaf 80 mW tot 1000 mW.
      Bedienging volgens DMX 7 kanalen bij de singlecolor en 8 kanalen bij de multicolor versie, waarmee je dus ook de richting van de effecten, snelheid van de animaties en het formaat kunt wijzigen. met fader 8 kun je zelfs de projectiehoogte nog instellen als de unit al in de truss hangt, dus dan hoef je niet je truss in te klimmen om de projector nog even af te stellen.

Goed , tot zover mijn ervaringen met de twee (drie) typen.

Groet,

Peter

DMXLASER - Lasersystems

Comment

• DMXlaser
        • Jun 2004
        • 27

citaat:Geplaatst door cornedure

Je moet met de Omnisistem Stinger lasers opletten bij DMX.

We hebben ze al genoeg op een Azure laten draaien en de enige manier om ze deftig aan de praat te krijgen is de dmx delay op 281 microseconden te zetten. Andere waarden geven steevast conflicten, waardoor de straal at random begint aan en uit te gaan. Plus de figuren trekken op niks meer.

Verwacht van de Omnisistem laser niet veel qua figuren. De fabrikant geeft duidelijk aan dat het systeem bedoeld is voor "aerial shows", niet voor projectie van figuurtjes. Kortom, een trage, koppige laser. Maar wel een mooie output.
        Heb je al geprobeerd je delay helemaal uit te zetten, dus geen delay etc. Dan werken ze beter omdat ze namelijk zelf een timer ingebouwd hebben die de sequences afloopt. Door jouw delay verstoor je die timer.

Grtx,

Peter
        DMXLASER - Lasersystems

Comment

Working...