Lasers...Pro & Con's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DMXlaser
    • Jun 2004
    • 27

Lasers...Pro & Con's

Hallo Forummers,

Laat ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Peter en ik ben de drijvende kracht achter de website www.dmxlaser.nl. Gezien de links in dit forum jullie al redelijk bekend.

Nu heb ik in dit forum al wat zaken gelezen en her en der vragen en opmerkingen gezien omtrent wat nu te kopen, waar en voor welk bedrag.
    Nu heb ik begrijpelijk niet alle forumteksten zitten lezen, dus misschien heb ik het hier dadelijk over zaken die je al wist of al geschreven zijn. Neem dat even voor lief aub. Ok daar gaat ie dan.

1. Wel of geen laser ?

Vele vragen zich af of ze nu wel of niet een laser moeten kopen. Deze vraag is zeer generiek en de beantwoording eigenlijk ook. Je moet een laser kopen als je dat zelf wilt en niet omdat je je daartoe verplicht voelt door je omgeving. Het zijn nog steeds best kostbare zaken die lasers, zeker als je enig vermogen wilt hebben waar je echt wat mee kunt doen. Onder de 1000 Euro vindt je eigenlijk niets bruikbaars meer tenzij je genoegen neemt met een slaapkamer modelletje waarmee je je vriend/vriendin kunt imponeren

Een laser is een effect wat op zichzelf kan staan mits het voldoende uitgewerkt wordt. Er zijn echter veel beam-fx units op de markt die prijstechnisch interessant zijn, maar veelal qua performance nergens op lijken of welke een zeer korte levensduur kennen, niet tegen stoten kunnen en eigenlijk alleen voor vaste montage geschikt zijn.

Mijn advies hierin, kijk goed rond, laat je goed informeren en koop het op een adres waar men er verstand van heeft, waar men service kan geven eraan en bij voorkeur niet via een e-bay of andere veilingdienst waarbij je soms niet weet wat je krijgt en of het wel werkt.

2. Welk vermogen ?

Het te gebruiken vermogen bepaald de inzetbaarheid. Hou als vuistregel aan dat je 1 vierkante meter neemt per 1 mW laser, dus een laser van 30 mW is geschikt voor 30 vierkante meter. Soms kun je er wel iets meer mee doen, maar 30 vierkante meter is een redelijke regel om aan te houden.

Dus voor grotere zalen met een dansvloer van 10 x 10 meter heb je al gauw een 100 mW nodig.

3. Welke laser dan ?

Het type gebruik bepaald het lasertype. Wil je alleen extra effecten op je feest of event, neem dan een beam-fx laser. Met wat rook erbij heb je hiermee hele leuke additionele effecten naast je bestaande lichtset.

Wil je de laser gebruiken als primair effect ( hoofdmoot van je set ) neem dan een zwaardere unit die beter scanners heeft en een betere performance. Hiermee kun je dan, afhankelijk van model en type, mooie shows neerzetten waarmee je jezelf niet voor aap zet als je ze aanbiedt aan je klanten. Er is niets ergens dan bij je klanten de verwachting te wekken dat ze een lasershow met projecties e.d krijgen als jij komt aanzetten met een beam-fx laser waar alleen effecten uit komen. Je kunt er soms goed mee wegkomen, maar een professional zal zulke units nooit als showlaser bestempelen.

4. Ok shows dan, maar hoe ?
    Goed je gaat voor de shows. Mooi. Bepaal dan voor jezelf of je met 1 enkele kleur wilt werken of fullcolor. Dat laatste is erg duur, maar wel erg mooi. Dus ook je beschikbare budget zal bepalend zijn voor je mogelijkheden. Duik er niet meteen te diep in, ook financieel niet. Dat kan je alleen maar problemen brengen.

Ga je er uiteindelijk toch voor en heb je ergens een suikeroompje zitten, kies dan een geschikt systeem uit. Bepaal wat je wilt doen en laat je goed voorlichten, bekijk demo's van de units en maak je keuze.Denk daarbij ook aan additionele zaken zoals software en besturing ervan.

5. Veiligheid
    Dan toch ook even een kort stukje over veiligheid. Misschien ten overvloede maar toch zie ik nog regelmatig situaties die beslist niet kunnen en simpelweg gevaarlijk zijn voor jezelf of je gasten.

Zorg dat je je laser altijd zelf bediend, laat deze niet onbeheerd achter !

Kies een vermogen wat past bij de locatie en niet andersom.
    Je wilt je gasten plezieren en niet verblinden.

Plaats je laser op minimaal 5 meter afstand vanaf het eerste punt waar je gasten
    DMXLASER - Lasersystems
  • Fritz
    • Oct 2001
    • 621

Kijk aan! Das nou nog eens een goed begin op een forum!
    Bedankt!

Comment

• delighted
      • Jul 2003
      • 420

Genoeg stof tot reageren? Heb niet het gevoel dat er een discussie gestart wordt... En waar zijn de foto's???

Maar om de discussie een beetje op te starten wil ik best mijn mening over lasers geven

Persoonlijk heb ik het helemaal niet op lasers. Ben van mening dat een goede lasershow (die op de juiste momenten wordt gebruikt) wel iets kan toevoegen aan een lichtshow. Echter wordt er tegenwoordig te veel geprutst, waardoor het allemaal net niet is en het er heel goedkoop uitziet. Als ik die indruk heb, dan heb ik niet het gevoel dat hetgeen dat ik zie ook maar iets toevoegt aan de bestaande lichtshow.

Ook is het erg jammer dat de operators van laser het meestal leuk vinden om continu een showtje neer te zetten. Het verassingseffect is dan weg, en m.i. wordt het dan allemaal zeer vervelend.

Comment

• kokkie
        • Nov 2003
        • 1166

Ik vind het onderwerp veiligheid een beetje dunnetjes. Als iemand per ongeluk met z'n lasermeter of waterpas staat te zwaaien kan ik al heel link worden. Met een beam van een laser voor een show neemt dat kwadratisch toe!
        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• pro`d`user
          • Jun 2002
          • 534

* heb niet echt (lees: geen) verstand van lasers maar toch *

Dat stukje over vermogen valt mij flink tegen, had verwacht dat je met 30mW toch
          wel een iets groter zaaltje als 5 * 6 een leuk lasereffect kan geven.
          Ik heb toch wel redelijk vaak een Spooky Blue 30 mW in een flink grotere zaal gezien en ik had niet het idee dat er behoefte aan een laser met meer vermogen was. Moeten we die vuistregel niet met flink wat zout nemen?

Is bij lasers het aantal Watt alleen afhankelijk van hoe sterk of is er net zoiets
          als bij geluid met Watt .. dB?
          Barry K.
          Wij werken met EV ole ole
          In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• DMXlaser
            • Jun 2004
            • 27

citaat:Geplaatst door pro`d`user

* heb niet echt (lees: geen) verstand van lasers maar toch *

Dat stukje over vermogen valt mij flink tegen, had verwacht dat je met 30mW toch wel een iets groter zaaltje als 5 * 6 een leuk lasereffect kan geven.
            Het kan ook wel, maar bij een zaaltje/dansvloer die groter is dan die 30 m2 wordt de zichtbaarheid minder en zul je aanpassingen moeten doen zoals meer rook of minder omgevingslicht. Bij de leidraad die ik hier aangeef kun je dus ook nog een paar parren gebruiken en moet het niet meteen pikdonker zijn wil je de laser nog kunnen zien.

citaat:
            Ik heb toch wel redelijk vaak een Spooky Blue 30 mW in een flink grotere zaal gezien en ik had niet het idee dat er behoefte aan een laser met meer vermogen was. Moeten we die vuistregel niet met flink wat zout nemen?
            Je moet het zo zien dat het een leidraad is en geen vaste regel. Per locatie en per opstelling zullen de resultaten anders zijn. Als je de laser zo opsteld dat je gasten naar de straal kijken zullen ze deze beter zien dan wanneer men vanaf de zijkant er tegenaan kijkt.

citaat:
            Is bij lasers het aantal Watt alleen afhankelijk van hoe sterk of is er net zoiets als bij geluid met Watt .. dB?
            Het aantal watt bij lasers geeft het vermogen aan in lichtopbrengst van de laser zelf. Bij geluid is het het verbruik van spanning en bij geluid geeft het uiteindelijke dbSPL de kracht/hoeveelheid van het geluid aan. Een 100 watt speaker met een goede respons ( ergo hoge gevoeligheid in db ) zal een hogere dbSPL opleveren dan een 100 watt speaker met een lage respons. Dus helemaal vergelijkbaar is het niet.

Bij laser bepaald het wattage de lichtsterkte en hoe hoger des te sterker de straal, dus des te verder kom je ermee en des te hoger is de zichtbaarheid. Is dit zo een beetje duidelijk ?

Grtx,

Peter
            DMXLASER - Lasersystems

Comment

• DMXlaser
              • Jun 2004
              • 27

citaat:Geplaatst door kokkie

Ik vind het onderwerp veiligheid een beetje dunnetjes. Als iemand per ongeluk met z'n lasermeter of waterpas staat te zwaaien kan ik al heel link worden. Met een beam van een laser voor een show neemt dat kwadratisch toe!
              Kokkie, ik moet zeggen dat dit wel meevalt hoor. De vermogens gebruikt in laser-meet apparatuur zoals linealen e.d. zijn zeer laag, veelal nog onder de 1 mW. Dit heeft totaal geen schadelijke gevolgen voor de gebruikers. Denk aan de leser-leveling van bijv. meneer Black & Decker o.i.d., dat ding heeft een zeer beperkt vermogen gekoppeld aan een vrij dikke straal waardoor de uiteindelijke waarde aan vermogen die er overblijft erg laag is.

De entertainment lasers zijn veelal cat. 4 lasers en ja, die kunnen bij onjuist gebruik schadelijk zijn. In nederland zijn er niet veel regelementen, maar er is er 1 die zegt dat men geen stilstaande straal mag projecteren. Zolang de straal in beweging is , is er niets aan de hand en zul je, als je een straal in je ogen krijgt, vanzelf al middels je oogreflex je ogen sluiten hetgeen doorgaans binnen 0,25 ms gebeurd waardoor enige schade aan ogen gereduceerd wordt tot nagenoeg nihil.

Het gaat mij nu even te diep om hier allerhande onderzoeken te gaan quoten, maar goed. Wat ik ermee wilde aangeven is dat men gaat nadenken voordat men doet. Laser is leuk, laser is mooi, maar kan, bij onjuist gebruik, zeer gevaarlijk zijn. Dat laatste zie ik te weinig gecommuniceerd worden.

Lasers ...have fun...but keep it safe !

Peter
              DMXLASER - Lasersystems

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

gelieve de discussie veiligheid niet opnieuw te openen... hebben we reeds gehad op dit forum.

Maar veiligheid is ook de eenheden respecteren! De ooglidreflex is wel degelijk 0.25s en GEEN 0.25ms! En als je de energie berekent die tijdens een passage van een BEWEGENDE straal dus toch nog in het oog kan terechtkomen is het ABSOLUUT FOUT om te beweren dat een bewegende laserstraal ongevaarlijk zou zijn!!!!

Als je het dan toch over veiligheid wilt hebben zou ik graag hebben dat het hier weer geen cafepraat wordt zoals in vorige veiligheidsdiscussies al eens is voorgekomen! Als ik deze vakantie eens tijd heb zal ik op de nieuwe Alfa Parts (alfaparts.be) site die er zit aan te komen eens een volledige wiskundige uitwerking van bewegende stralen en hun veiligheid meegeven.

Tot dan: geen risico's nemen!

Laserguy
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• -Aart-
                  • Jul 2001
                  • 801

In de handleiding van de SpookyBlue staan de veiligheidsberekeningen keurig netjes uitgewerkt.
                  Dat soort berekeningen is verplichte kost voor iedereen die met dat soort laserapparatuur op pad gaat, je moet ook overweg kunnen met minder standaard omstandigheden.

Persoonlijk heb ik een goede ervaring met een gehuurde show voor in onze zaal (c.a. 150 m2, dansvloer 65 m2) Was een 50 mW Argon + Catweazles en simpele sturing, was erg mooi en speciaal voor een avond.

Zelf een bruikbare laser kopen (en vooral afschijven) is voor ons voorlopig niet interressant, eind deze zomer komt er iemand met een wat grotere opstelling lanks. Men kijkt er al naar uit.

Het is een leuk en speciaal effect, maar een paar keer dezelfde show voor hetzelfde publiek wordt al snel saai ben ik bang. En als sfeer- of dansverlichting heb je er naar mijn mening niets aan.

Toen ze er net waren heb ik wel watertandend naar dingen als de spookyblue gekeken, maar ik vind de mogelijkheden om met zo een ding een gevarieerde show te bouwen toch te beperkt. En de kosten van een
                  "echte" aansturing + projector zijn weer gelijk een factor drie hoger.

Volgens mij zou er een leuke markt zijn voor een DMX-bestuurbaar via bijvoorbeeld USB of een Flashdisk voor te programmeren projector a la spooky.
                  Wel zelf animatie's maken, toch gemakkelijk veilig te integreren in de rest van je show.

Comment

• DMXlaser
                    • Jun 2004
                    • 27

citaat:Geplaatst door laserguy

gelieve de discussie veiligheid niet opnieuw te openen... hebben we reeds gehad op dit forum.

Maar veiligheid is ook de eenheden respecteren! De ooglidreflex is wel degelijk 0.25s en GEEN 0.25ms! En als je de energie berekent die tijdens een passage van een BEWEGENDE straal dus toch nog in het oog kan terechtkomen is het ABSOLUUT FOUT om te beweren dat een bewegende laserstraal ongevaarlijk zou zijn!!!!
                    euhm, heb ik gezegd dan dat het ongevaarlijk is ? Dacht toch dat ik juist aangaf dat het, bij ondeskundig gebruik, zeer gevaarlijk kan zijn.
                    citaat:
                    Als je het dan toch over veiligheid wilt hebben zou ik graag hebben dat het hier weer geen cafepraat wordt zoals in vorige veiligheidsdiscussies al eens is voorgekomen!
                    Daar ben ik niet bij geweest en omdat ik het vermoeden al had dat het al eens was aangesneden had ik het ook bewust kort gehouden. Kokkie vroeg om meer had ik het idee.

Om nou te gaan beweren dat we hier cafépraat toepassen vindt ik wat voorbarig in deze.
                    citaat:
                    Als ik deze vakantie eens tijd heb zal ik op de nieuwe Alfa Parts (alfaparts.be) site die er zit aan te komen eens een volledige wiskundige uitwerking van bewegende stralen en hun veiligheid meegeven.
                    Hmm, leuk zo'n wiskundige benadering, maar persoonlijk denk ik dat de gemiddelde eindgebruiker niet op allerhande niet-te-volgen berekeningen zit te wachten die aantonen dat er xx lumen/ansi of welke maatstaf je dan ook wilt hanteren aan straal per yy sec in het oog kunnen komen. Ik den zelf dat het zinvoller is om het bedienend personeel op diens verantwoording te wijzen. Wiskundige berekeingen en tabellen kunnen dat wel ondersteunen maar zeggen ook niet alles.
                    Daarnaast is het een essentiele plicht voor producenten van lasers om er allerhande veiligheden in te bouwen tegen uitval van componenten waardoor een straal zou kunnen blijven staan. Medialas heeft dat al aardig verwerkt in zijn systemen.

Feit blijft dat de bezoeker van een lasershow / disco met laser/ whatever zelf ook een factor is in deze en dat juist die factor de meest onberekenbare is.
                    citaat:
                    Tot dan: geen risico's nemen!
                    Kijk daar kan ik het helemaal mee eens zijn !

Peter
                    DMXLASER

Laserguy
                    [/quote]
                    DMXLASER - Lasersystems

Comment

• DMXlaser
                      • Jun 2004
                      • 27

citaat:Geplaatst door -Aart-

Persoonlijk heb ik een goede ervaring met een gehuurde show voor in onze zaal (c.a. 150 m2, dansvloer 65 m2) Was een 50 mW Argon + Catweazles en simpele sturing, was erg mooi en speciaal voor een avond.
                      kijk ..zat ik er niet ver naast he, met die berekening output = oppervalkte

citaat:
                      Zelf een bruikbare laser kopen (en vooral afschijven) is voor ons voorlopig niet interressant, eind deze zomer komt er iemand met een wat grotere opstelling lanks. Men kijkt er al naar uit.
                      Ik wil je daarbij ook van dienst zijn hoor. Neem eens contact op, wellicht dat we iets voor jullie al in huis hebben.

Verder kun je gekochte lasers zelf ook verhuren natuurlijk, afhankelijk van het type projector kun je er meer mee.
                      citaat:
                      Het is een leuk en speciaal effect, maar een paar keer dezelfde show voor hetzelfde publiek wordt al snel saai ben ik bang. En als sfeer- of dansverlichting heb je er naar mijn mening niets aan.
                      Laser is ook alleen bedoeld als effect-lighting (beams, shows etc) en nooit als sfeerverlichting.
                      citaat:
                      Toen ze er net waren heb ik wel watertandend naar dingen als de spookyblue gekeken, maar ik vind de mogelijkheden om met zo een ding een gevarieerde show te bouwen toch te beperkt. En de kosten van een
                      "echte" aansturing + projector zijn weer gelijk een factor drie hoger.
                      De spooky Blue is zeker een lollig ding, maar het output vermogen is derhalve laag dat het effect bij een redelijk verlichte zaal al snel weg is. Gelukkig zijn er nu hogere vermogens leverbaar voor een betaalbare prijs met nog steeds dezelfde 225 effecten erin en veiligheden.
                      citaat:
                      Volgens mij zou er een leuke markt zijn voor een DMX-bestuurbaar via bijvoorbeeld USB of een Flashdisk voor te programmeren projector a la spooky.
                      Wel zelf animatie's maken, toch gemakkelijk veilig te integreren in de rest van je show.
                      Dat soort projectoren zijn er ook, maar omdat je voor animaties snellere ( duurdere dus ) scanners nodig hebt in de laserprojector stijgen de kosten inderdaad. Er zijn al diverse modellen leverbaar met de opties zoals jij ze beschrijft en dus met betere scanners voor betere grafische mogelijkheden.

Met scanners zoals in een Spooky Blue kun ( al zou je dat willen ) niet eens een behoorlijke tekening maken anders dan de standaard effecten die erin zitten. De veelgevraagde Beam-fx lasers die wij verkopen kunnen dat ook niet. Voor een setje goede scanners ben je al gauw rond de 1500 tot 2000 Euro kwijt ( alleen de scanners ), dan komt er nog de laser bij, veiligheden, powersupply, behuizing en de besturing. Daarna moet er ook nog een stukje software gemaakt worden zoadat je die usb upload kunt gebruiken waar ook tijd in gaat zitten qua ontwikkeling. Dus je begrijpt misschien nu waarom die animatie-lasers zo duur zijn

Grtx,

Peter
                      DMXLASER - Lasersystems

Comment

• -Aart-
                        • Jul 2001
                        • 801

Hmz, ik dacht redelijk goed op de hoogte te zijn, maar de ontwikkelingen gaan erg snel zie ik

Never say never, maar voorlopig houden we het toch bij huren denk ik.

Veiligheid is voor een studentenvereniging die met veel (soms matig opgeleide) vrijwilligers werkt een verhaal apart.

Voor het geval mensen mij van andere fora kennen, ik ben zelf ook druk aan het knutselen met lasers en galvo's (Ar, HeNe) maar was zeker niet van plan die te gebruiken in omstandigheden waar de veiligheid van het publiek mijn knutsel af zou hangen. Dat is echt hobby.

Comment

• Bigfoot
                          • Nov 2002
                          • 151

Ik heb toevalig voor een feestje aanstaande vrijdag een
                          Spooky Blue 20 mW gehuurd. Een feestje in een tuin buiten van 8X10, voor een man of 50 a 60.. allemaal low budget. De organisator is 18 geworden, en vondt het een bruut idee om een wat figuren/animaties met laser te projecteren, dus de keuze voor de Spooky was makkelijk.
                          Gelukkig gaan we pas beginnen met projecteren met de laser om half elf a elf uur, i.v.m. zonlicht.

Maar mijn vraag Peter is, wat voor versies zijn er allemaal van de Spooky?!? ik hoor dat er allerlei types zijn, en ik ben gewoon even benieuwd.
                          Alvast Bedankt,
                          Jeroen

Ik heb zelf al de conclusie getrokken, je kan niet als beginner een professionele lasershow neerzetten, daar zijn die dingen veel te duur voor. Je kan met wat kleinere dingen zoals de spooky wel leuke kleine animaties/ amateuristische projecties maken.
                          Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• DMXlaser
                            • Jun 2004
                            • 27

citaat:Geplaatst door djlenog

Ik heb toevalig voor een feestje aanstaande vrijdag een
                            Spooky Blue 20 mW gehuurd. Een feestje in een tuin buiten van 8X10, voor een man of 50 a 60.. allemaal low budget. De organisator is 18 geworden, en vondt het een bruut idee om een wat figuren/animaties met laser te projecteren, dus de keuze voor de Spooky was makkelijk.
                            Gelukkig gaan we pas beginnen met projecteren met de laser om half elf a elf uur, i.v.m. zonlicht.

Maar mijn vraag Peter is, wat voor versies zijn er allemaal van de Spooky?!? ik hoor dat er allerlei types zijn, en ik ben gewoon even benieuwd.
                            Alvast Bedankt,
                            Jeroen

Ik heb zelf al de conclusie getrokken, je kan niet als beginner een professionele lasershow neerzetten, daar zijn die dingen veel te duur voor. Je kan met wat kleinere dingen zoals de spooky wel leuke kleine animaties/ amateuristische projecties maken.
                            HI Jeroen,

Hey feest, leuk ! Waar ?

Even om jouw vraag naar beste kunnen te beantwoorden.
                            Allereerst, de Spooky doet geen echte projecties he...is meer een beam-fx laser, dus wil je enige effecten zien, zet dan een rookmachientje erbij wat enige rook in de richting van de laser blaast, anders zie je nagenoeg niets denk ik. 20 mW is voor binnen al erg zwak, laat staan dat je er buiten wat zinsvols mee kunt. Maar zoals gezegd, met een flinke pot rook kun je er misschien wel wat mee doen.

Qua versies zijn er momenteel de Spokky Blue v2 in vermogens van 10, 20, 30, 50, 75, 100 en 150 mW. Dus dat geeft al meer keus.
                            De effecten zijn allemaal hetzelfde, alleen het vermogen is anders.
                            De nieuwere hogere vermogens van 75 mW en hoger hebben een iets langere kast i.v.m. de nieuwe grotere laser.

Wacht ik voeg een foto bij, dit is toch een foto forum nietwaar.

Dat is em dus, de HP versie. Er is nu ook een versie uit met snellere scanners, maar die is heel erg duur nog. Wel met een scanhoek van 65 graden, dus erg breed, maar zoals gezegd zeer prijzig. Minstens 2 x een spooky.

Mocht je meer willen weten, mail me dan even, dat zal onze MOD hier beter op prijs stellen

Grtx,

Peter
                            DMXLASER - Lasersystems

Comment

• Bigfoot
                              • Nov 2002
                              • 151

Hoi Peter,

Het feestje is in Duiven bij Arnhem, ik neem ook nog een martin rookdoosje mee, dus ik ben benieuwd, wat het zal worden, het idee is alleen al leuk, voor een groep 16/19 Jarigen. Denk dat ik veel rook de lucht ga pompen.

Verder is het een beetje een overkill feestje, beetje overdreven, maar wordt wel leuk.

Neem ook nog wat andere leuke dingetjes mee:
                              2X T-Bar S4Par
                              1X1500 watt strobe[8D]
                              2X Martin 812 scan

Ik zal dit weekend wat foto's op het forum plaatsen, zal wel even een eigen topic maken.
                              Jeroen
                              Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

Working...