Alles naar DMX, OK maar hoe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emillio
    • Jan 2004
    • 54

Alles naar DMX, OK maar hoe?

Bijgaand onze lichtbesturing voor:
    6x Roboscan 812 op 2308 controller
    1x Acrobat op CX-5
    1x Destroyer op CX-5
    1x Strobo op Strobe controller
    2x 4 voudige par op par controller

alle intelligente rotzooi zat op de cx-5 maar scans besturen is echt verschrikkelijk lastig, even ingrijpen in een scene is janken geblazen.
    Nadeel nu is dat we met parren, scanners, en de twee effekten niet echt lekker in een kleur komen.

eigenlijk willen we alles op een tafel, maar de enigst oplossing waar onze leverancier mee kwam was lightjockey op de pc, maar ben niet zo'n voorstander om op onze boerenfeestjes met mijn laptop te gaan sjouwen.

iemand input?

Voorwaarde is in ieder geval begrijpelijke en joystick gestuurde besturing van de scanners zonder poespas, en snel in te grijpen!!
    Meneer, wilt u de Dire Straits draaien? Dan wordt het gezellig
  • STINO
    • Feb 2004
    • 93

heb je al eens gedacht aan de SGM studio 12 scan.
    ik heb er nog nooit mee gewerkt maar heb er al wel veel lof over gehoord.
    mss enig nadeel, het is een prijzige tafel,...
    hier een link naar de site : www.sgm.it
    Skyline forever

Comment

• emillio
      • Jan 2004
      • 54

Heb hier ook al heel wat over gelezen, mooi tafeltje.
      Maar nadeel is altijd als ik zo iets sta te bekijken bij mijn leverancier of importeur lullen ze zo'n ding altijd de hemel in, en door hun vingervlugheid ben ik al gauw verkocht, was bij mijn CX-5 tafeltje ook zo.
      Iemand hier aanwezig die op mij misschien op lokatie eens wat wil laten zien, zonder iets te moeten verkopen leg je sommige dingen net iets eerlijker uit!

Comment

• Banned
        Banned
        • Dec 2003
        • 951

Waarom wil je geen laptop ?? Dat is lekker kompakt en je kunt al je verlichting mee bedienen. Zelf heb ik Sunlite en ben er heel tevreden over : nooit problemen en geen progameer problemen. Plug n play ( alle gangbare scans en heads en andere DMX effecten staan voorgeprogrameerd ) mocht je op lokatie iets veranderen is in een hand omdraai gebeurt.

Comment

• emillio
          • Jan 2004
          • 54

citaat:eigenlijk willen we alles op een tafel, maar de enigst oplossing waar onze leverancier mee kwam was lightjockey op de pc, maar ben niet zo'n voorstander om op onze boerenfeestjes met mijn laptop te gaan sjouwen.
          Het meeste van onze apparatuur is hufterproof, en met de huidige duw/trek en bierfeestjes waar we nog wel eens staan heb ik liever niet de laptop van 2000 euries bij me.....voor die prijs 2000 euries voor de laptop en een goeie 1000 voor LJ kan ik denk ik wel een wat robuustere oplossing vinden (hoop ik)

Ik ben wel met je eens dat bijna elke malloot er wel een programmaatje mee kan draaien, is erg visueel gebaseerd.

Comment

• Banned
            Banned
            • Dec 2003
            • 951

Tja een laptop hoef je niet nieuw te kopen om sunlight te laten lopen. Sunlight kost 850 euries ( ECO versie ) hier heb je voldoende aan voor disco of drive in. OK het is een risico dat er iets overheen gaat maar dat ligt aan jezelf. Als je zo redeneert kun je niets gebruiken wat duur is. ken je ook zeggen van : ik koop geen denon of pioneer want die boeren zouden kunnen knoeien.....................

Op dit moment verhuur ik diverse laptops en computers met sunlight en keb er nooit klachten mee Als je een DMX control meegeeft bellen ze continu van HOE WERKT DIT. Sunlite is opstarten en iedere malloot kan ermee werken.

Comment

• pilot
              • Nov 2003
              • 267

ik heb van sgm de pilot 2000 leek in het begin lastig om de fixtures er in te zetten,maar deze staan op hun site en zijn zo te downloaden.Is wel even wennen maar voor disco werk erg makkelijk om live iets te sturen door de ingeprogrameerde bewegingen
              master-qsc en de rest

Comment

• FiëstaLj
                • Oct 2000
                • 2068

En de pilot 2000 werd ook gebruikt in de grote zaal van de time out (gemert) om alle sgm spotjes aan te sturen... En daar werden toch retegeile showtjes op gemaakt...
                Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• lichtpuntje
                  • Sep 2003
                  • 79

Misschien kun je erover nadenken om een interface van Martin aan te schaffen. Op deze manier kun je je 812's aansturen op dmx i.p.v. het Martin-protocol. Zo'n interface is niet zo geweldig duur (de exacte prijs weet ik niet zo). Je kunt zo je scans aansturen op de Lite-puter tafel. Ik weet hoe frustrerend zo'n 2308 besturen is. Er zit totaal geen handigheid in die tafel. Zeker met bedienen is het gewoon makkelijk als je al het licht op een tafel kunt bedienen.

Sunlight ben ik niet zo over te spreken, als je het goed wil doen, moet je gewoon lightjockey doen. Dit is vooral mooi, omdat dit ook een DMX-input heeft. Op deze manier kun je cue's, sequences en effecten bedienen via je tafel. Als je wilt ingrijpen doe je dat met 1 druk op de knop.
                  Kijk s ff op www.martin.com of op marktplaats voor zo'n interface en informatie over lightjockey. Wij hebben ze allebei en ik heb er geen problemen mee gehad.
                  Groeten, Thomas
                  dus...

Comment

• Van_Diemen
                    • Oct 2001
                    • 189

Hoi emillio,

Misschien kun je eens kijken naar het concecpt/programma e:cue.

dit is een pc georieenteerde DMX controller. Ik heb er al eens
                    mee gespeeld, en ik moet zeggen; het ziet er leuk uit. Wat de
                    DMX dongles op dit moment qua prijs doen durf ik niet te zeggen.

Groeten,

Chris van Diemen
                    Ik ben geen geluidsfluit, geen lichtnicht, ik ben een liefhebber ;)

Comment

• pilot
                      • Nov 2003
                      • 267

hebben de 812's geen dmx dan,ik heb er 6 en hier zitten behoorlijke oude tussen die hebben allemaal dmx,de robocolors die ik heb zijn echter geen dmx jammer.
                      master-qsc en de rest

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

citaat:Geplaatst door Van_Diemen

Hoi emillio,

Misschien kun je eens kijken naar het concecpt/programma e:cue.

dit is een pc georieenteerde DMX controller. Ik heb er al eens
                        mee gespeeld, en ik moet zeggen; het ziet er leuk uit. Wat de
                        DMX dongles op dit moment qua prijs doen durf ik niet te zeggen.

Groeten,

Chris van Diemen
                        Geloof dat de 256 kanaals versie in duitsland te krijgen is vanaf een 350 euro... (dacht ik)

Dat faderpaneel kwam rond de 1400,-
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• emillio
                          • Jan 2004
                          • 54

Lichtpuntje..

Ik had 2 martin 812's op de liteputer zitten, samen met de destroyer en de Acrobat, maar nu met 6 812's is het gewoon niet meer te overzien, programmeren gebeurt per apparaat en dat switchen van apparaat naar kanaal, en vice versa staat me nou juist zo tegen in de CX-5

Ik vraag me af waarom je zo negatief staat tegenover de 2308???
                          Prima apparaat, kind kan de was doen, knopje gobo, color, gobospeed, colorspeed, en een joystick....makkelijker kan niet.
                          De Dmx interface is dus niet nodig, ze zijn van DMX protocol voorzien, alleen even de draden omdraaien, de hot en cold zitten omgedraaid bij de 812's

Maar blijkbaar vind je de 2308 ingewikkeld, cq. moeilijk te bedienen in vergelijking met een goede DMX tafel.....DAT BRENGT HOOP VOOR MIJN AAN TE SCHAFFEN DMX TAFELTJE!!!!!!!!

Comment

• lichtpuntje
                            • Sep 2003
                            • 79

Ik werk voornamelijk met live-acts. Ik ben een hele tijd een Pilot 2000 voor m'n kiezen gehad. Is op zich ook een fijne tafel, maar voor live-acts niet echt de ideale tafel. Als je een tafeltje voor dixo's wilt, is zo'n pilot IDEAAL! ik heb maar een paar maandjes met die 2308 gestoeid. Het is geen verkeerde tafel, maar ik mis m'n schuifjes erop.

Wat dat ergaat ben ik een mierenneuker op dat gebied. Ik wil alles zo'n beetje handmatig bedienen. Ik wil ook direct in kunnen grijpen op elk moment. En ook al ben je nog zo vingervlug, je krijgt het niet voor elkaar om in een fractie van een seconde van blauw naar geel te gaan, de strobo aanzetten en de gobo veranderen.

Natuurlijk, dit kun je proggen, maar er moet ook een beetje variatie zitten in je show...

Het kan best kloppen dat je scans al DMX zijn. Dat is de nieuwere versie. De scans bij mij op het werk komen uit de antiekwinkel. Om precies te zijn 1983(!!!). Ik moet wel toegeven dat Martin uitstekende kwaliteit levert, want ze doen het nog steeds. (Dit ff terzijde)

Misschien is het een optie om enkele scans een gelijk DMX-adres te geven. Dan reverse je gewoon de pan-movement. (Als dat kan...)

i.i.g. veel suc6 met je show!!!
                            Greetz, Thomas
                            dus...

Comment

• emillio
                              • Jan 2004
                              • 54

Pan en tilt reversen is alleen mogelijk door de interne bekabeling om te draaien, stekkers inside werken met een dog (snij) principe, maar ben er niet zo voor te porren, want een gehele sweep naar links is dan toch echt niet meer te creeeren.
                              Heb nog nooit vernomen dat er ook 812's waren die niet DMX gestuurd konden worden...maar 1983 das behoorlijk oud, dus misschien toch.
                              Mijn 2e handsjes zijn van 94, hebben 10 jaar lang 3 avonden in de week bij ons in de plaatselijke disco staan knipperen.
                              (Strobe via kleurenwiel, en snelle pan/tilt beweging was het enigste programma in de bijgekochte 2308.
                              10 jaarx52 weekendenx 3 avonden=1560 avonden x 6 uur=9360 uur de meest irritante en veeleisend movement die de stappenmotoren kunnen maken.
                              En nog geen enkel teken van slijtage.....petje af Denemarken!!!

Comment

Working...