Truss, is dit wel gezond?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Davy Gabriels
    • Aug 2002
    • 819

yep ben er ook geweest in as....
    voorkant trussdriehoek stond op 2 towers en achterkant in 1 punt aan paaltent omhoog getrokken :-(((

Comment

• jo vaes
      • Jul 2002
      • 221

Eigenlijk doen wij dit regelmatig, op de royer beach party hadden wij dit ook gedaan. Hiervoor gebruiken wij gekeurde tentklemmen en er wordt altijd op voorrand geïnformeerd bij de leverancier of het mogelijk is om in de tent te takelen. We hebben een technieker die door de week tenten bouwt, hij weet er ook al het één en het ander van.

Tentklemmen worden voorzien van rubberen binnenzijde en worden meteen pneumatische klopper vastgezet. Ze worden maar aan 1 kant belast zodat de klem zich eigenlijk zelf al vastzet.

Groeten

Jo Vaes - DWR sound and light - belgium
      Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• jo vaes
        • Jul 2002
        • 221

Maarja, aangezien dit takelen toch sowieso nogal risicovol is hebben wij een nieuwe constructie op poten bedacht, voorlopig word deze alleen gebruikt voor Megadance .

Fotoooooooootjes

groeteeeeeeen

Bijgewerkt door - moderator op 16/09/2002 20:07:00

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

citaat:
          Hiervoor gebruiken wij gekeurde tentklemmen en er wordt altijd op voorhand geïnformeerd bij de leverancier of het mogelijk is om in de tent te takelen. We hebben een technieker die door de week tenten bouwt, hij weet er ook al het één en het ander van. Tentklemmen worden voorzien van rubberen binnenzijde en worden meteen pneumatische klopper vastgezet. Ze worden maar aan 1 kant belast zodat de klem zich eigenlijk zelf al vastzet.
          Nou Jo,
          die gekeurde materialen liggen bij jullie wel erg hoog opgestapeld! Mijns inziens nogal twijfelachtige truss [met keur?],
          Asymmetrisch belaste rubbergevulde tentklemmen [met keur?].
          En die 'Tenttechnieker' (daar zijn vele soorten van varierend van opgepikt uit de lokale kroeg tot tentmeesters met een hogere technische opleiding!) heeft ook een keur? - Ook voor de tenten van andere concurerende leveranciers?
          Man en paard noemen verduidelijkt veel:
          - die klemmen zijn belastbaar tot ... kg
          - met een veiligheidsfactor van ... : 1 (de takels hebben 5:1, dus minder mag het niet zijn...) en
          - ze zijn gekeurd door .... (AIB-Vincotte? SGS? Bureau Veritas? TNO? DNV? Lloyds? TuV? Aboma/Keboma? Liftinstituut?)
          - de keuring baseert zich op de .... (norm-nummers?, MachineRichtlijn?)

laat eens weten wat je nu wel of niet weet van je eiegen materiaal?

rinus bakker

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat:
            Maarja, aangezien dit takelen toch sowieso nogal risicovol is hebben wij een nieuwe constructie op poten bedacht, voorlopig word deze alleen gebruikt voor Megadance.
            Ik ben blij dat er bretels zijn uitgevonden... want na jouw vorige posting zakte mijn broek wel heel erg snel af!
            Is al dat gekeurde hijsen dan toch nog zo risicovol da je vervolgens portaaltjes gaat bouwen van die truss?
            Wel eens gehoord van sterkte en stabiliteit-risico?

"Oh Lord spend your money on safety & know-how" en doe dan maar gewoon een Fordje. (vrij naar McGuyversound ofzo)

greetzzz.......
            Rinus Bakker

Comment

• jo vaes
              • Jul 2002
              • 221

Voila, nu weet ik het weer, keuring is gebeurd via AIB-Vincotte. Deze keuring is gebeurd op het productiebedrijf waar onze truss gemaakt wordt. Mede hierdoor weet ik hier niet meer van aangezien ik geen rigger ben, maar wel lichttechnieker

groeten

Comment

• jo vaes
                • Jul 2002
                • 221

Moet er nu over alles gezeikt worden. Alles wordt gekeurd door AIB-Vincotte. Vraag daar dan de informatie, mijn baas heeft het al druk genoeg en ik ga hem daar niet voor achterna lopen omdat iemand op het forum dit eens moet weten. U zal het alleszins wel beter weten als mij, dus vraag de informatie maar op hé. Zij zullen u beter de technische details kunnen uitleggen als ik, aangezien ik nog maar beperkte tijd bij dit bedrijf werk.

Groeten

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

citaat:
                  Moet er nu over alles gezeikt worden..... Alles wordt gekeurd door AIB-Vincotte. Vraag daar dan de informatie........
                  omdat iemand op het forum dit eens moet weten. U zal het alleszins wel beter weten als mij.... ....aangezien ik nog maar beperkte tijd bij dit bedrijf werk....
                  Nou Jo,
                  niet van die lange tenen hoor!

Alleen lijkt het me in jouw positie beter om jezelf ook beter te informeren. Volgens Europees recht ben jij net zo verantwoordelijk voor jouw handelen met de Arbeidsmiddelen (truss enz) die voor hun taak ontworpen en berekend moeten zijn. Zo niet dan kan jij ook een pittige boete krijgen als het Parket een keer kwaad wil.
                  De tijd dat de bazen hun personeel als mond-dode slaven konden behandelen ligt nu wel achter ons hoor. Op z'n minst heb je nu de belastbaarheidstabellen van die truss toch in handen (gehad).
                  En de stelligheid waarmee je je bewering in eerdere postings deed zonder met een goede onderbouwing te komen lijken me meer op afbluffen (-ik ken de Vlaamse uitdrukking daarvoor niet). Er waren heel wat iemanden op dit forum dit iets over die eigenbouw-truss van DWR wilden weten. Toevallig heb ik inderdaad wat inside kennis van ontwerp, berekening en fabricage door mijn werk voor/met een aantal trussfabikanten.
                  Kan jou het schelen als je ergens je voordeel mee kan doen...kost niks hoor! En je baas zou het nog moeten waarderen ook als je met meer kennis van zaken met zijn materialen zou willen omgaan. En als hij dat niet zou willen zou je er maar beter ook weer zo snel mogelijk vertrekken...

Jouw opmerking over dat ik bij AIB-Vincotte de gegevens van jullie bedrijf zou kunnen opvragen geeft ook al aan dat je niet erg snapt hoe dit soort dingen in elkaar steken.

Misschien moet je eens beginnen met de ANS-norm over truss (de enige op de wereld!) aan te schaffen. Dat gaat niet alleen over het ontwerp en de fabricage, maar ook over de documentatie en het gebruik - en dat is jouw afdeling. ANS E1.2 (2000) Entertainment Technology - Design Manufacture and Use of Aluminium Trusses and Towers. Tenslotte kan een lichttechnieker niet echt volhouden dat hij van de materialen waar hij zijn spots aan hangt niks hoeft te weten. Hoe zit het met de takels en de steels, hijsbanden enz. Hoef je ook niks van te weten?
                  Als er ooit een ongeluk zou gebeuren met je wel heel erg kwetsbaar in arbeidsrechtskundig opzicht.
                  "Ich habe es nicht gewust!" Die geldt al niet meer sinds Neurenberg 1946!
                  Probeer het ook eens positief te benaderen als je aan het twijfelen wordt gebracht.

succes
                  Rinus Bakker

Comment

• LJ Gerrit
                    • Apr 2002
                    • 479

Rinus,

Ik denk dat ik je binnenkort ga bellen, ik ben erg nieuwsgierig geworden naar deze moelijke materie.
                    Ik werk al geruime tijd in de licht branche, en sinds 1 jaar ben ik werkzaam bij Fairlight als verkoper in de buitendienst.
                    Kun je me wat interessante site's doormailen, waar ik meer te weten kan komen over rigging in het algemeen.
                    Wie geeft er in Nederland opleidingen hierin??

Alvast bedankt.

------------------------------------------------
                    Without colour, there is no perception
                    ------------------------------------------------
                    MvG

Gerrit Schottert
                    Controllux

Comment

• R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

Heej,

ik kreeg vandaag toevallig de folder van het IAB binnen (welke veel samenwerken met zowel focus als flashlight, ik dacht dat het een onderdeel was van flash..) deze hebben een cursus rigging en hijstechnieken, volgens mij voornamelijk voor speakers, in hun programma, als je meer info wil kun je volgens mij terecht op www.iab.nl en anders, mail maar effe.

Gerrit, had ik jou toevallig aan de lijn over die gobo's voor 1220's? zo ja, ik wacht nog op een mailtje.

Ralph

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat:
                        Heej,
                        ik kreeg vandaag toevallig de folder van het IAB binnen (.) deze hebben een cursus rigging en hijstechnieken, volgens mij voornamelijk voor speakers, in hun programma,
                        Ha die Ralph,
                        ja die cursus heb ik destijds ook voor het IAB opgestart en de tekst ervoor geschreven. Maar het onderwerp is een beetje te beperkt want er wordt nog steeds veel meer licht -en effecten- gehesen dan geluid, en aanvankeijk was het een beetje teveel staren naar de navel in het kader van: "wie heeft de beste" (Neem van mij aan er is ook een hoop shit op de markt in de wereld die Speaker Pan heet) en daarin verschilt het geluid niet wezenlijk van het licht. Wat betreft de veiligheid en kwaliteit van hobby & thuisfabricage van hijswerktuigen en gereedschappen verwijs ik je naar de andere discussieforums.

groeten
                        Rinus Bakker

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

citaat:
                          Rinus,
                          1. Ik denk dat ik je binnenkort ga bellen, ik ben erg nieuwsgierig geworden naar deze moeilijke materie.
                          2. Ik werk al geruime tijd in de licht branche, en sinds 1 jaar ben ik werkzaam bij Fairlight als verkoper in de buitendienst.
                          3. Kun je me wat interessante site's doormailen, waar ik meer te weten kan komen over rigging in het algemeen.
                          4. Wie geeft er in Nederland opleidingen hierin??
                          Alvast bedankt.
                          Hallo LJGerrit,
                          1. bellen kan altijd, maar ik vrees dat een antwoord op de "moeilijke materie" niet in 1 telefoontje te geven is.
                          2. leuk, ook een bedrijf met veel CM's - in mijn Flashlight tijd daar heel wat van ge- en verkocht! En dan moet je nog maar eens intern informeren over Amstelveen - ben ik adviseur - want daar zijn we niet helemaal uit.
                          3. het beste is om eens te beginnen met de ARGH! (de Association of Riggers & Ground-riggers in Holland, de "Nederlandse Riggers vereniging": www.argh.nl. En dan heb ik een soortgelijke lijst in mijn cursusboek staan, maar 2,5 pagina's A4 in deze posting is overdreven.
                          4. je raad het al! Dat doe ik zelf al zo'n 10 jaar voor Rhino Rigs BV (= mijn eigen toko) op eigen risico en op verzoek bij theaters, studio's, faciliteire bedrijven, beurshallen enz. Ik wil je wel wat info opsturen als je me even jouw gegevens rechtsreeks doormailt.

Groeten
                          Rinus Bakker

Comment

• Davy Gabriels
                            • Aug 2002
                            • 819

En jo...hij is gewoon de lichttechnieker en GEEN rigger,hij wil jullie gewoon info geven.
                            Wat voor hem belangrijk is,is dat em z'n scans-MHs aan het bollen krijgt.Hoe die trussen opgehangen worden zal hem eigenlijk worst wezen,da's werk voor de riggers.
                            En ik denk dat zijne baas(kurt geloof ik,niet?) geen tijd en goesting heeft om hier daar over te komen uitleggen...

Comment

• jo vaes
                              • Jul 2002
                              • 221

yep, t'is kurt. :-)
                              Maar ik wil mij ook wel in die materie van truss e.d. gaan verdiepen. Ma ik loop momenteel nog school. Dus er is ook nog de factor tijd.

Yep david :-), ben blij als mijn macskes allemaal werken. :-)

groeten

groeten en hou hem recht

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

citaat:
                                En jo...hij is gewoon de lichttechnieker en GEEN rigger (...) Hoe die trussen opgehangen worden zal hem eigenlijk worst wezen, da's werk voor de riggers.
                                En ik denk dat zijne baas(kurt geloof ik,niet?) geen tijd en goesting heeft om hier daar over te komen uitleggen...
                                Het was Jo die zich in de discussie mengde, en dus de suggestie wekte voor de trussing (en rigging) verantwoordelijk te zijn. Maar misschien kan zijn sleutelende collega van de eerste foto het woord verder voeren... of is dat ook geen "rigger" maar een "trusser"... of zijn beide disciplines door Kurt toch gewoon 'op het bordje' van de lichttechniekers gegooid en worden ze zich daarvan nu wat meer bewust?
                                Maar als je je Mac-jes 'aan het bollen' hebt en daarna dondert de hele bende naar beneden, hoever ben je dan?

Binnen de Nederlandse Arbo-wet zou Kurt zo behoorlijke risico's nemen op forse bekeuringen (tot € 15.000,-) vanwege een potentieel arbeidsonveilige situatie! Gelukkig is het Parket in Belgie niet zo aktief, maar dat kan nog altijd veranderen als het groet ongeluk eenmaal gebeurd is. Zo moeten de inmplicaties van de theaterbranden in Belgie uit de jaren '50 (vorige eeuw) kennelijk alweer geheel vergeten zijn.

suc6
                                Rinus Bakker.

Comment

Working...