Hobbyklus op school

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

    Hobbyklus op school

    Voor onze jaarlijks evenementje op een havo/vwo school hebben we weer een leuk setje weggezet. De bedoeling was "back to basic" met het licht, enkel conventioneel. Echter werd dit later toch nog uitgebreid met een ledwall, leuk voor thuis trouwens dat dingetje

    Het licht werd gestuurd met een MA12/2 en een GMA ulra light via arkaos voor de ledwall.

    verder 6 fourbarren, 6 scrollers, 2 acl setjes en blinders.









    Meer foto's...

    Deel 1
    Foto's leerlingen Havo-Vwo

    Deel 2
    Foto's leerlingen Havo-Vwo

    Op geluid trouwens een KMT setje, een crest gt op front en een... (de monitor tafel is me ontschoten...)
    Wat vinden jullie ervan?
    Licht is altijd zwaar.
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

    #2
    Ik vraag me soms wel serieus af wat voor budgetten de scholen moeten hebben, als ze dit soort producties draaien en zulke sets neer kunnen zetten... toen ik op de middelbare school zat hadden we niet eens echt een podiumzaal, als we bandjes wilden draaien werd er alleen een backline en een eenvoudige PA neergezet en voor de bovenbouwfeesten werd de lokale drive-in op de hoek ingehuurd.
    Geen wonder dat de jeugd tegenwoordig hoge verwachtingen van een feest krijgt, als ze dit al op school zien!
    First make it work, then make it look pretty!

    Comment

    • Roelande
      • Jan 2009
      • 140

      #3
      op mijn vorige school werd dit ook jaarlijks gedaan, had een kostenplaatje van ongeveer 6000 euro waarvan 2500 voor licht en geluid...

      Het geld hiervoor was afkomstig van vier fuiven die dat jaar en het jaar daarvoor werden gegeven met als enig doel die show te betalen.

      De show is bijna legendarisch geworden want ieder jaar poogt men het vorige jaar te overtreffen met nog imposantere techniek.

      binnenkort (3 april) is de volgende show, ik zal eens wat foto's posten...

      Comment

      • Tom van Kameren
        • Oct 2006
        • 57

        #4
        Leuk Rene! ziet er strak en netjes uit,

        En die ledwall is een goede investering geweest! multi-inzetbaar. En hoe mooie spotjes er ook in het dak hangen, het geheel kan altijd gemaakt of gebroken worden met het type rook. Wat hier dus prima in orde is.


        Ik heb het jarenlang in Eindhoven gedaan. Muziekavond op een middelbare school. Na zes jaar werd de aula te klein en hebben ze besloten elk jaar twee avonden de grote zaal van de Effenaar af te huren. Hier is alles aanwezig:

        10 6-barren
        2 frontbruggen met genoeg licht voor 2 totalen en 9 speciaaltjes
        12 mac 550
        8 mac 600
        Atomics, 3 x acl, fatsoenlijke haze etc. etc.
        GrandMA Light

        Heritage 2000
        Martin audio line-array
        etc. etc. (ben geen geluidsman)

        Kaartjes kosten daar volgens mij 3,50 euro. Avonden zijn altijd uitverkocht. 6000 euro was niet eens een bedrag waar aan gedacht moest worden om het nog bij te leggen vanuit de school. De zaal doordeweeks huren, en alles inclusief (5 man crew, catering, stoelen). Eitje! Alleen de logistiek even uitleggen aan de stagehands, die zijn geen 18 keer ombouwen op 1 avond gewend

        Grtz.

        Tom

        Voor de geinteresseerden:
        http://www.youtube.com/watch?v=d7hcdt7YELE&feature=related
        Tom Spaan
        StoreQ operating

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Ziet er goed uit. Ook hier in de regio zien we steeds meer scholen die met deze budgetten dit kunnen neerzetten. Zijn vaak leuke klussen en er zit ook best wel talent tussen die op de planken staan.
          Originally posted by rene.derksen
          Echter werd dit later toch nog uitgebreid met een ledwall, leuk voor thuis trouwens dat dingetje
          Alleen wil ik geen LED-scherm in huis hebben, resolutie is veel te laag om er wat goeds op te kijken van de korte afstanden die je normaal in kamers van woningen hebt.
          Originally posted by Stoney3K
          Geen wonder dat de jeugd tegenwoordig hoge verwachtingen van een feest krijgt, als ze dit al op school zien!
          Nou laat de scholen dan maar lekker dit zo shows draaien dan vallen de hobbybop jongens gelijk af en hebben wij meer werk omdat men kwaliteit wil.

          Comment

          • rene.derksen
            • Feb 2004
            • 649

            #6
            Originally posted by Tom van Kameren
            Leuk Rene! ziet er strak en netjes uit,

            En die ledwall is een goede investering geweest! multi-inzetbaar. En hoe mooie spotjes er ook in het dak hangen, het geheel kan altijd gemaakt of gebroken worden met het type rook. Wat hier dus prima in orde is.
            De rook kwam overigens uit een oilcracker Dus dat ziet er dan wel netjes uit.
            Licht is altijd zwaar.

            Comment

            • Svartrose
              • Apr 2008
              • 229

              #7
              Cool! Als je aan 'vet' licht denkt, dan denk je al snel aan bewegend licht. Maar jullie hebben blijkbaar al door dat conventioneel gecombineerd met beeld (2 beamers is ook al goed) misschien nog wel veel meer impact kan hebben!

              Wat ik me nog wel afvraag is waarom er een GMA gehuurd moest worden om alleen Arkaos aan te sturen, is dat niet overdreven? Een midi-controller zou al genoeg moeten zijn zou ik denken. Persoonlijk had ik denk ik alles met de GMA willen doen, de effecten die je eruit haalt met conventioneellicht krijg je niet voor mekaar met een 24/6. Eventueel een eenvpoudige conventionele tafel erbij om de GMA van extra faders te voorzien.

              Comment

              • rene.derksen
                • Feb 2004
                • 649

                #8
                Originally posted by Svartrose
                Cool! Als je aan 'vet' licht denkt, dan denk je al snel aan bewegend licht. Maar jullie hebben blijkbaar al door dat conventioneel gecombineerd met beeld (2 beamers is ook al goed) misschien nog wel veel meer impact kan hebben!

                Wat ik me nog wel afvraag is waarom er een GMA gehuurd moest worden om alleen Arkaos aan te sturen, is dat niet overdreven? Een midi-controller zou al genoeg moeten zijn zou ik denken. Persoonlijk had ik denk ik alles met de GMA willen doen, de effecten die je eruit haalt met conventioneellicht krijg je niet voor mekaar met een 24/6. Eventueel een eenvpoudige conventionele tafel erbij om de GMA van extra faders te voorzien.
                Het was eigenlijk de bedoeling alles op de 12/2 de doen zonder ledwall. Het inhuren van da arkaos mediaserver en de GMA was een soort van dealtje. Het is en blijft nog steeds een school, het overige licht buiten de ledwall om werd dan ook aangestuurd op die 12/2 en door een jongen die nog nooit echt achter de knoppen had gezeten. Verder werden ook de kleurencombi's en het gebruik van de volgspot etc. door hem bepaald. Om de kleuren van de scrollers netjes onder buttons te krijgen hadden we voor het 12/2tje een elc sidekick liggen, die eigenlijk weer gelinked was aan de GMA (leuk, beetje netwerken...)
                Licht is altijd zwaar.

                Comment

                • kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

                  #9
                  Originally posted by Svartrose
                  Persoonlijk had ik denk ik alles met de GMA willen doen, de effecten die je eruit haalt met conventioneellicht krijg je niet voor mekaar met een 24/6. Eventueel een eenvpoudige conventionele tafel erbij om de GMA van extra faders te voorzien.
                  Zullen we samen een nummertje knipperen met conventioneel licht dan?
                  Jij de GMA en ik de 12/2, ik ben benieuwd wat er beter uit ziet en of het aan de tafel ligt.

                  Ik snap nooit waarom hier altijd alles op een Hog III of full size GMA moet gebeuren. De keuze van het juiste gereedschap wordt hier altijd gebaseerd of we een show in een uitverkocht Ahoy moeten doen. Laat je creativiteit niet beperken door het budget, maar juist groeien.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                  Comment

                  • Svartrose
                    • Apr 2008
                    • 229

                    #10
                    Ik geloof meteen dat je me wegblaast met een 12/2. Ik weet ook wel dat je er hele mooie dingen mee kunt doen. Werk zelf veel met een 24/6. Maar ben nou eenmaal enthousiast geworden van het gemak waarmee je dimmer-effecten kunt gebruiken op een GMA. Wil verder geen discussie laten losbartsen

                    Comment

                    • pri_snl
                      • May 2005
                      • 35

                      #11
                      Zal er maar even op reageren, was zelf monitors aan het doen op die avond. Het was de bedoeling om plaatjes te maken met het conventioneel licht en dus geen geknipper. De avond heette ook Unplugged, vooral veel duos met zang en gitaar of piano. Hierbij past dus een rustig sfeertje, wat je benadrukt met de visuals op de ledwall. Hierbij hoeven echt geen chases of ander geknipper. Bovendien heb je met de scrollers toch iedere keer een ander plaatje.

                      Hoe je het dus ook went of keert als je plaatjes maakt heb je niets aan de meeste functies van een GMA, en heb je veel meer aan die 24 schuiven op een 12/2 dan de 10 (die je tegelijkertijd aankunt) op een GMA.

                      Comment

                      • Svartrose
                        • Apr 2008
                        • 229

                        #12
                        Originally posted by rene.derksen
                        Het was eigenlijk de bedoeling alles op de 12/2 de doen zonder ledwall. Het inhuren van da arkaos mediaserver en de GMA was een soort van dealtje. Het is en blijft nog steeds een school, het overige licht buiten de ledwall om werd dan ook aangestuurd op die 12/2 en door een jongen die nog nooit echt achter de knoppen had gezeten. Verder werden ook de kleurencombi's en het gebruik van de volgspot etc. door hem bepaald. Om de kleuren van de scrollers netjes onder buttons te krijgen hadden we voor het 12/2tje een elc sidekick liggen, die eigenlijk weer gelinked was aan de GMA (leuk, beetje netwerken...)
                        Gave oplossing! Viel me al op dat de kleuren niet schiften met de ledwall

                        Comment

                        • MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

                          #13
                          die jongen mag hier dan wel eens even langs komen

                          Ongelooflijke netjes resultaat, iedereen die anders beweert...

                          Wat voor type scrollers had je, en was je hier tevreden over?

                          GMA of andere tafeltjes: die discussie speelt ergens anders.. Moet wel zeggen dat ik soms de GMA mis op een klus met enkel een 24/6 of 12/2... Zal ook wel met snelheid te maken hebben die je gewent bent...
                          MEEO Audio Licht Rigging,
                          Mark van der Werff
                          Groningen

                          Comment

                          • rene.derksen
                            • Feb 2004
                            • 649

                            #14
                            Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                            die jongen mag hier dan wel eens even langs komen

                            Ongelooflijke netjes resultaat, iedereen die anders beweert...

                            Wat voor type scrollers had je, en was je hier tevreden over?
                            Wij werken op die school in sterk teamverband. het wil dus niet per definitie zeggen dat degene die het licht doet, ook alles stelt of het lichtplan maakt.

                            In dit geval had één persoon de algehele leiding en voerde het contact naar de begeleidende leraren (pri_snl) Over het licht voer ik dan weer de leiding. De avond verliep onder het initiatief van de "leerling" met tips, verbeteringen of ondersteuning van mij. Zodoende valt of staat het plaatje niet perse door één persoon... ( maar mocht je toch graag contact hebben.. mail/pm even )

                            Voor de rest heeft pri_snl het wel gezegt qua sfeer.

                            Over de scrollers: deze zijn van ChromaQ. Afhankelijk van welke filterrol je erin stopt hebben we in ons geval wel een aantal goed bruikbare kleuren. Er zitten verder 16 kleuren in de scrollers. Bij aansturing via een GMA gaat het meestal goed, bij een 12/2 heb je de kans dat de filterrol verspringt en je dus een deel van de volgende kleur ziet.
                            Last edited by rene.derksen; 25-03-09, 23:57.
                            Licht is altijd zwaar.

                            Comment

                            • harm wellink
                              • Jan 2007
                              • 23

                              #15
                              Zouden wij zoiets maar op school doen. Als ik begin over een budget van 500 euro sturen ze me al weg. Maar zoiets doen we nooit op school.
                              [CENTER]And there was light!
                              [/CENTER]

                              Comment

                              Working...