Licht tijdens talentenshow op school

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Even mijn laatste reactie, omdat ik verder weinig toe te voegen heb aan het geheel:

Een Vista mag NIET en ik herhaal NIET vergeleken worden met een Hog3 of een GrandMA !!! Deze tafel heeft nog niet bewezen in grotere setups stabiel te zijn, heeft nog geen breed draagvlak onder operators en blijft enorme beperkingen houden in software matig opzicht.

Wat ik al eerder heb gezegd: een lichttafel is niet interessant, maar moet WEL kunnen wat een operator, belichter of ontwerper wil! Als Kokkie op locatie aan zijn operator vraagt om een bepaald standje, moet dat binnen 10 seconden staan! Dan zit je niet te wachten op een nieuwbakken apparaat dat nog zoveel potentie kan hebben, maar simpelweg nog niet op dat niveau zit. Daarnaast is de Vista zonder enige support van professionals een poging aan het doen om ergens aan de top te komen. Niet slim: want partijen als Flashlight, EML, LD Design, Tenfeet, PWL etc.: DIE hebben serieuze kijk op dergelijke apparatuur: die zou ik eens om hun mening vragen...

Wat je op een school doet heeft niets te maken met een interessante lichtshow: wel met het plezier van de jeugd. Mijn idee dan ook: geef ze spulletjes waarmee ze lekker kunnen experimenteren en spelen. Geef de rest van je budget uit aan een paar professionals die in alle rust ondersteunen bij dergelijke producties.

En nu ben ik er weer klaar mee, suc7!
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Originally posted by AJB
      Wat je op een school doet heeft niets te maken met een interessante lichtshow: wel met het plezier van de jeugd. Mijn idee dan ook: geef ze spulletjes waarmee ze lekker kunnen experimenteren en spelen. Geef de rest van je budget uit aan een paar professionals die in alle rust ondersteunen bij dergelijke producties.
      Je spreekt jezelf hier enorm tegen. Als het juist gaat om dat die leerlingen uit de TC plezier hebben met hun talentenavond, ga je geen professionals inhuren om hun werk af te nemen.
      1) enorme klap op het budget als je volle dagprijzen moet betalen;
      2) voor de kids een stuk minder leuk.

Het gaat er toch juist om dat zij doen wat ze willen met de lichtshow? En het gaat er toch juist om dat die avond is gemaakt DOOR de leerlingen? Die ouders vinden het al lang prachtig dat dit uit de handen van hun zoon(/dochter?) is gekomen. Die betalen twee-en-een-halve euro om deze avond te zien, als ze een 'echte' lichtshow willen zien kopen ze maar een kaartje voor een concert in Ahoy'.

Als de jongens dan hier hun eindresultaat tonen en kritiek willen om zo te kunnen groeien in hun kunnen, is dat alleen maar goed. Degenen die er uiteindelijk verder mee door gaan na de middelbare school komen die Pearl / GrandMA / Hog / ETC / etc. vanzelf wel tegen. En voorlopig op school staat er een Vista. Misschien niet voor de 100% prestatie, maar misschien wel omdat hij retesimpel is aan te leren (geen idee, doe even een aanname, ken de tafel niet uit ervaring), omdat nergens zoveel 'personeel' doorrouleert als in het techniekcluppie van een school.

@kokkie: ik heb toen het tweede filmpje ook gevonden. Vind zo'n youtube-omgeving toch te lastig om te oordelen waar het probleem lag. Afspeelkwaliteit van Youtube? Opnamekwaliteit van de camcordermic? Backline? Prestaties van de bandleden zelf? Akkoestiek? Beschikbaarheid van (goede) microfoons op het podium? Of misschien toch de mixkwaliteiten van de geluidstech? (Of een combinatie van meerderen?)

Comment

• marciano
        • Feb 2006
        • 164

Beste Arvid.

Arvid het klopt deels wat je zegt. Want je noemt 2 namen op die in je rijtje tenfeet en flashlight die zeer te spreken over de tafel. Maar flashlight wil niet teveel tafels in hun pakket hebben maar die hebben hem dus niet laten liggen voor zijn kracht/prestaties.

Ze hebben in de wereld al zijn kracht bewezen. (zie jandsvista.com) en in nederland zijn er ook een aantal grote shows op gedraaid. Software matig is hij nu heel sterk (net als de hog3 die heeft ook de bugs er uit gehaald)

Maar ik wil wel eens je de vista laten zien bij barndoor met de vista expert van barndoor.

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

@jurjen: je leest niet goed, ik wil professionals de show niet laten draaien, maar de kids laten coachen. Op die manier krijgen ze juist extra hulp bij persoonlijke ontwikkeling: überhaupt de doelstelling van een school lijkt me?

De Vista heeft grote shows gedaan: dat lukt elk merk, dat heet een endorsement. Als Tenfeet (die niet gebonden zijn aan tafels) geen shows op de Vista draaien (en PWL niet, Flashlight niet, en veeeele anderen niet) betekent dit dat de operators niet tevreden zijn over de hands-on over de tafel.

Ik hoef geen demo: die heb ik al gehad (van een ervaren operator, niet een verkoper of gebruiker). Zou graag een situatie opzetten waar de Vista naast een GrandMA staat: dan wil ik "Jullie" graag laten zien waarom ik gelijk heb. Mijn huiswerk zit wel snor: ik doe niets anders dan dit...

Mannen het beste allemaal...
          Arvid Buit

Comment

• marciano
            • Feb 2006
            • 164

Laat maar zitten. Vindt het alleen jammer dat je niet de nieuwe releases wilt zien. En dat je een aantal keer tegen spreekt.

Jij blijft bij je GMA en ik had ook niet verwacht dat je zou overstappen maar ik denk dat je een aantal dingen niet hebt gezien bij de vista.

Jij moet uit eindelijk je werk doen en dat mij een worst zijn of je dat met een GMA/pearl/hog of vista doet. Het moet er mooi uit zien. En dat lukt je erg goed.

Zou tot slot willen zeggen vindt het jammer dat je dan de tijd niet gunt om de tafel zoals hij nu is te bekijken. Je kan altijd mailen als je toch een demo wilt met de nieuwe consoles/wings

Dit geld ook voor de rest van de mensen. Je kan barndoor altijd bellen voor een demo en als je het wilt zien op een kleine lokatie kan je altijd mij een mailtje sturen.

Ik denk dat we nu ontopic moeten blijfen want hier heeft de topic starter helemaal niks aan.

Comment

• marciano
              • Feb 2006
              • 164

Laat maar zitten dan, je zegt eerst dat barndoor geen kick geeft en vervolgens wil ik je samen met barndoor een demo te geven op consoles/wings met nieuwe software en dat wil je niet. Dan houdt het van mij kant ook op.

Jij blijft bij je GMA en ik had ook niet verwacht dat je zou overstappen maar ik denk dat je een aantal dingen niet hebt gezien bij de vista.
              Ik wil je niet overhalen dat gaat toch niet lukken maar ik vindt het jammer dat je verhalen verspreid over de vista die niet (meer) aan de orde zijn. Dat is de rede waarom ik zo fel reageer.

Jij moet uit eindelijk je werk doen en het zal mij een worst zijn of je dat met een GMA/pearl/hog of vista doet. Het moet er mooi uit zien. En dat lukt je erg goed.

Zou tot slot willen zeggen vindt het jammer dat je dan de tijd niet gunt om de tafel zoals hij nu is te bekijken. Je kan altijd mailen als je toch een demo wilt met de nieuwe consoles/wings

Dit geld ook voor de rest van de mensen. Je kan barndoor altijd bellen voor een demo en als je het wilt zien op een kleine lokatie kan je altijd mij een mailtje sturen.

Ik denk dat we nu ontopic moeten blijfen want hier heeft de topic starter helemaal niks aan.

Comment

• Ahmed Al Dayri
                • Oct 2005
                • 354

Erg nette set voor een school. Zijn maar weinig scholen met zo'n budget.

Filmpjes bekeken (beide).
                Zoals hierboven al meerdere malen is gezegd, kleuren combinaties zou het ƩƩn en ander beter kunnen, maar ik durf te wedden dat leerlingen, leraren en gasten allemaal onder de indruk waren en een fijne avond hebben gehad. Daar gaat het inmiddels om.

Ik heb zelf jarenlang op mijn school een talentenshow technisch geregeld, en ik kan verzekeren dat als er een Vista of dergelijke lichttafel is aangeschaft, je niet zomaar van de directie of wie er ook over gaat een andere lichttafel mag huren. Puur omdat jij dat fijner vind werken...

Comment

• Mauriz
                  • May 2004
                  • 15

De maker van de show

Ik dacht, laat ik als operator van de show ook maar even van me horen
                  Ik ben geen leerling van de school, en ook geen lightdesigner. Wat ik wel ben is iemand die veel van de vista weet en deze lichtshows er voor z'n hobby bij doet.

Even een kleine uitleg over de show voordat er misverstanden over gaan bestaan: de show bestond uit 18 acts met gemiddeld 20 lichtstanden, en een lichtintro met ongeveer 80 lichtstanden. We praten hier dus over een show met ongeveer 440 lichtstanden. Deze moesten (ivm examens/tentamens in dezelfde zaal) in drie avonden ingeprogrammeerd worden.

Voor mij persoonlijk werkt de Vista erg prettig, ik ken de tafel door en door en kan hier absoluut sneller op werken dan een hog of GMA. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Mijn ervaring met lichtoperators is, is dat ze toch vast blijven houden aan hetgeen ze gewend zijn, en moeilijk over te halen zijn een nieuw product te proberen. Uiteraard is dit ook logisch, ik werk snel op een Vista, dus zul je mij ook niet gauw aantreffen achter een hog of GMA.

Wat ik wel nog even wil tegenspreken is dat als Flashlight, PWL, Focus geen intresse hebben, dat een tafel dan ook nog niet voldoende op niveau is. Het zijn commerciële bedrijven, ze zijn pas geïnteresseerd als er vraag is vanuit de markt. De HOG3 en GMA hebben er nu ook inmiddels 12 jaar over gedaan om echt bekend te worden, terwijl de Vista pas 6 jaar bestaat.

Verder hartelijk dank voor de complimenten over het intro, en de opbouwende kritieken. Vooral het vervallen in de kleurenloopjes was een beetje een noodgreep ivm de tijd. De opmerking over de fadetijden was wel verhelderend en zal ik zeker over nadenken.

Wat ik verder nog even kwijt wil is dat we niet moeten gaan vervallen in het welles/nietus over een bepaalde lichttafel. Iedere lichtoperator werkt op z'n eigen manier en heeft daar een tafel bij die aansluit bij zijn of haar wensen. Echter, zo nu en dan kijken naar wat er nieuw is op de markt kan natuurlijk ook geen kwaad.

Met vriendelijke groet,

Maurice

Comment

• Ahmed Al Dayri
                    • Oct 2005
                    • 354

Beste Maurice,

Is het puur toeval dat er een vista door de school is aangeschaft?
                    Of heb jij ook geadviseerd met de aanschaf?

Comment

• Mauriz
                      • May 2004
                      • 15

Door de school was een Compulite Vector Orange aangeschaft. Echter de mensen die met de lichttafel moesten werken konden hier niet mee overweg, ook veel vastlopers, kortom een niet werkende tafel.

Aangezien ik daar al meer dan 12 jaar over de vloer kwam, en de laatst jaren met de grotere shows een Vista mee had, hebben ze mij gevraagd om langs te komen en de de vista uit te leggen. Gewoon om te kijken of het voor hun zou werken, of zij er shows op konden maken.

Na een tijdje erop gewerkt te hebben moet ik zeggen dat ze helemaal verkocht waren aan het gemak van programmeren. De vector is daarop verkocht en de vista gekocht.
                      Dus ja ik heb idd geadviseerd.

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3148

20 lichtstanden per act!

Let je wel op dat het niet te druk wordt? Ik begrijp dat je soms een chaser ergens subtiel erbij wil laten lopen en de bump extra wil benadrukken, maar maak het niet te wild. Het publiek komt immers voor de acts, niet de techniek. Bij de opening heb je je eigen act gehad, daarna weer rustig aan. (Kijk zelfs naar de vdEnde-musicals, ieder nummer heeft gemiddeld 2 standen, waarbij de laatste stand in de laatste 2 seconden wordt gebruikt (de bump).)

En niet klagen dat 3 avonden programmeerwerk kortdag is, dat is heel royaal. (Zeker voor een school, wij moesten bouwen en programmeren op de dag zelf op een Zero88 Alcora. )

Keuze voor de tafel lijkt me nu wel duidelijk met een vaste programmeur die ieder jaar terugkomt. Als je in de toekomst met een net iets andere insteek begint, ga je het zeker halen. Ga desnoods wat vaker bij concullega's kijken om inspiratie op te doen of koop een stapeltje dvd's van concerten.

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Originally posted by jurjen_barel
                          (Kijk zelfs naar de vdEnde-musicals, ieder nummer heeft gemiddeld 2 standen, waarbij de laatste stand in de laatste 2 seconden wordt gebruikt (de bump).)
                          Grappig dat je een musical als vergelijking pakt (?!?!) en nog wel een vdEnde-musical.. Als er EEN reeks musicals steeds meer om de techniek begint te draaien dan zijn het wel de vdEnde's.

Daarnaast is het vergelijken van een nummer in een musical met een nummer in een talentenjacht op een school wel heel vreemd. Bekijk eerder een Idols live-show. En vind je 20 cues per nummer veel? Positiewisselingen, kleurwisselingen, "gewone" chases, chases tijdens fills, etcetera.

Vergelijken met een concert is ook lastig. Je bouwt je show bij een talentenjacht niet op, elk nummer wat meer uit de kast trekken, maar je haalt (uiteraard met opbouw binnen de nummers) toch bij iedereen dezelfde hoeveelheid "effect" uit de kast.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• Mauriz
                            • May 2004
                            • 15

Originally posted by JeroenVDV
                            En vind je 20 cues per nummer veel? Positiewisselingen, kleurwisselingen, "gewone" chases, chases tijdens fills, etcetera.
                            Inderdaad, je begint veel nummers (zeker de dans-nummers) met een klein introtje op de muziek (= al 5 tot 8 standen), dan een dansstand, refrein, een highlite op diverse hoogtepunten in de muziek, uitloopstand, donker, applause-stand, nou zo komen we zeker wel op 20. En veel lichtstanden wil niet automatisch zeggen dat het ook druk wordt, helemaal als ze naadloos in elkaar overlopen, gewoon subtiele overgangen. Het intro moet je dan ook totaal los zien van de rest van de show.

3 avonden programmeren is opzich inderdaad wel een luxe, maar voor wat je allemaal in je hoofd hebt tijdens het programmeren is het toch heel krap

@jurjen_barel, zie nu dat je OTT studeert, grappig, zat daar van 1999 tot 2003
                            Last edited by Mauriz; 07-10-08, 15:29.

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Je bent geen leerling, geen designer (dat hebben we zelf kunnen zien) en blijkbaar ook geen operator. Gewoon een hobbyist met Vista-voorliefde.

Waarom praat je dan over bedrijven met commerciƫle doelstellingen en insteken terwijl je blijkbaar niet weet waar je over praat? Moet je niet meer doen: klinkt niet geloofwaardig.

3 Dagen programmeren voor een f*cking talentenshow op een school!!!! (&#@($*@& dat is alle***** veel!

Leer eens organiseren en overzichtelijk werken, dan gaat het stukken sneller. Probeer ook eens een andere tafel: je zult zien dat het ook dan sneller gaat..

Have fun,
                              Arvid Buit

Comment

• Orbis
                                • Feb 2004
                                • 217

Originally posted by AJB
                                Je bent geen leerling, geen designer (dat hebben we zelf kunnen zien) en blijkbaar ook geen operator. Gewoon een hobbyist met Vista-voorliefde.

Waarom praat je dan over bedrijven met commerciƫle doelstellingen en insteken terwijl je blijkbaar niet weet waar je over praat? Moet je niet meer doen: klinkt niet geloofwaardig.

3 Dagen programmeren voor een f*cking talentenshow op een school!!!! (&#@($*@& dat is alle***** veel!

Leer eens organiseren en overzichtelijk werken, dan gaat het stukken sneller. Probeer ook eens een andere tafel: je zult zien dat het ook dan sneller gaat..

Have fun,
                                maar dan zeker geen MA, daar gaat het echt niet sneller op om van nul te starten in 2008...open your eyes dude, that's all i can say.
                                sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

Working...